پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۷۳۴
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
دانشگاه‌های علوم پزشکی بیشترین سهم بودجه را برای اجرای پروژه‌های درمانی می‌گیرند؛ این در حالی است که پروژه‌هایی که در این بخش تعریف شده در مدت زمان طولانی و با صرف بودجه بسیار، تعداد اندکی تخت به بیمارستان‌های تحت پوشش اضافه می‌کند.

شعار سال:دانشگاه‌های علوم پزشکی بیشترین سهم بودجه را برای اجرای پروژه‌های درمانی می‌گیرند؛ این در حالی است که پروژه‌هایی که در این بخش تعریف شده در مدت زمان طولانی و با صرف بودجه بسیار، تعداد اندکی تخت به بیمارستان‌های تحت پوشش اضافه می‌کند.

 ایران بعد از انقلاب تحولات عظیمی در حوزه درمان و سلامت شاهد بوده؛ به طوریکه با سیاست‌ها و جهت گیری‌ها به رشد و پیشرفت قابل توجه رسیده ایم. بودجه‌ای هم که سالانه به دانشگاه‌های علوم پزشکی تعلق می‌گیرد حاکی از اهمیت مهم بحث سلامت و درمان در کشور است.

با نگاهی به آمارها می توان دریافت که تخت‌های بیمارستانی بعد از انقلاب اسلامی پیشرفت سه برابری کرده و حتی نقاط دوردست جغرافیایی ایران از قافله پیشرفت عقب نمانده است. هرچند کاستی‌هایی در بعضی قسمت‌ها به خصوص استان‌های مرزی خودنمایی می‌کند، اما طبق بیانیه گام دوم انقلاب، عدالت و پیشرفت‌های علمی باید در تمام شهر‌ها و استان‌ها به صورت مساوی پراکنده و آحاد مردم از آن بهره‌مند باشند.

ارزش بالای رشد زیرساخت‌های پزشکی و درمانی در برنامه بودجه که هر سال توسط دولت تدوین می شود، به روشنی قابل رویت بوده و نشان از اهمیت آن است. در این میان بخشی از بودجه‌ای که به دانشگاه‌های زیرنظر وزارت بهداشت تخصیص می‌یابد به منظور بهبود زیرساخت‌ها و تجهیزات بیمارستان‌ها یا ساخت مراکز درمانی و اضافه کردن تخت هاست.

در جدول بودجه ۹۹ برای بخش درمان، مبلغی معادل ۲۳۰.۶۸۵.۰۱۲ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

پول‌هایی که زیر تخت‌های بیمارستان‌ها جاماندند!

از این مبلغ هم معادل ۹۵،۷۶۰،۰۳۸ میلیون ریال برای افزایش ۲۶۳ هزار و ۴۵۲ تخت به بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی در نظر گرفته شده است. در کنار این امید بخشی برای توجه به بخش درمان، ابهام بزرگی مطرح می‌شود؛ در ازای ساخت مثلا یک بیمارستان، چند سالی به یک پروژه درمانی ردیف بودجه تعلق گرفته و هر سال این بودجه پا برجاست و مهم تر اینکه این اعداد میلیاردی برای اضافه کردن تنها چند تخت بیمارستانی اختصاص یافته است.

تصویر زیر تنها یک نمونه از این طرح‌ها را نشان می‌دهد. دانشگاه علوم پزشکی اهواز با احداث بیمارستان‌های جایگزین آموزشی رازی، گلستان و اطفال اهواز در صدد است ۱۰۱۳ تخت بیمارستانی را به بخش درمان شهر اضافه کند. اما این پروژه از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و بناست تا ۱۴۰۵ هم ادامه داشته باشد و هر سال در ردیف بودجه مبلغی حدود ۳۶۰۰۰۰۰ میلیون ریال به آن تخصیص داده می‌شود. حالا اگر بودجه هر سال برای این پروژه را هم تنها ۳۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال در نظر بگیریم، با حساب سر انگشتی می‌توان دریافت که برای اضافه شدن حدود ۱۰۰۰ که حدود ۱۹ سال هم به طول می‌کشد، بودجه‌ای حدود ۵۷۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال لازم است!

پول‌هایی که زیر تخت‌های بیمارستان‌ها جاماندند!

پول‌هایی که زیر تخت‌های بیمارستان‌ها جاماندند!

موضوع مهم قابل بررسی؛ گذشت بیش از ۱۰ سال از کلنگ زنی برخی از این طرح‌ها بدون اینکه مشخص باشد در چه سالی بهره‌برداری می‌شود، و ردیف بودجه‌ای است که همچنان نذر این امامزاده‌ها می‌شود. این موضوع را از جهان پور، سخنگوی وزارت بهداشت جویا شدیم. او می‌گوید: این پروژه‌ها اکثرا از قبل کلنگ خورده و یا در مراحلی با روند کندی در حال پیشرفت بود، ولی این مبالغی که در جدول نوشته شده قطعا مبالغی نیست که بتوان با آن پروژه‌ها را یک ساله و دو ساله پیش برد و مبلغ کمی است.

آقای سخنگو گفته تمام تلاش وزارت بهداشت بر این است که پروژه‌ها را تا سال ۱۴۰۰ کامل کند. حتی در این راستا پویشی را تا پایان هفته سلامت راه انداخته اند و بیش از ۸۰۰۰ تخت در این مدت اضافه خواهد شد.

جهان پور با بیان اینکه بیمارستان‌هایی هم بوده که از ۲۵ سال پیش کلنگ خورده و نباید پاسخگوی دولت‌های قبل باشند، می‌گوید که در همه استان‌ها پروژه‌های مختلفی برای اضافه کردن تخت‌ها بیمارستانی صورت گرفته، ولی تلاش، بر اتمام این پروژه‌ها است. او قول داده که امسال از این تعداد ۸۱۰۰ تخت و سال آینده نیز حدود ۶۰۰۰ تخت راه اندازی خواهد شد.

جهان پور اذعان داشته که در همه استان‌ها از این قبیل پروژه‌ها وجود دارد که از قبل شروع شده؛ اینکه شروع با مطالعه بوده یا چرا در سال‌های ابتدایی بودجه اندکی به آن‌ها اختصاص داده شده تا در ردیف بودجه قرار بگیرند، جای بحث و انتقاد دارد.

به نظر سخنگوی وزارت بهداشت، حتی مجلس باید برای این پروژه‌هایی که زمان اجرایش طولانی شده و در بودجه ردیف هستند، اعتبارات بیشتری اختصاص افزایش دهد!

جدول زیر، ردیف بودجه در سال ۹۹ را برای اضافه شدن تخت‌های بیمارستانی به بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی را نشان می‌دهد.

پول‌هایی که زیر تخت‌های بیمارستان‌ها جاماندند!
بررسی این جدول، نشان می دهد بیشترین سهم بودجه برای اجرای پروژه‌های درمانی به دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و کمترین میزان آن به استان سیستان و بلوچستان تعلق می گیرد.

در گزارش های بعدی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که مشمول بودجه بهبود زیرساخت های پزشکی هستند، جویای عدم رسیدگی به طرح ها و نیمه کاره رها شدنشان خواهیم شد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو،تاریخ انتشار:3دی1398،کد خبر:813194،snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین