پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۳۸۰
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
نماینده زابل در مجلس گفت: آب ژرف سیستان را در بودجه 99 پیگیری خواهیم کرد تا مشکل مردم حل بشود.

شعار سال: حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت آب ژرف سیستان گفت: در طول سال‌‌های اخیر چند حفاری برای رسیدن به آب ژرف برگرفته از رشته‌ کوه‌های هندوکش انجام شد که در چند چشمه به آب رسیدیم. 

وی افزود: دمای آبی که از این چاه به سطح زمین می‌رسد 80 درجه سانتی گراد بوده و طبق نظر آزمایشگاه‌های مختلف استاندارد است.

نماینده مردم زابل در مجلس تصریح کرد: آب استحصال شده فعلی برای مصارف کشاورزی مناسب است ضمن اینکه شوری آب ژرف هم حدود یک هفتم آب دریا بوده و با دستگاه آب شیرین کن قابل شرب است. 

دهمرده اظهار داشت: اصفهان، کرمان، سمنان و دیگر نقاط ایران به دنبال آن هستند که شاید بتوانند به آب ژرف دست پیدا کنند که با توجه به ارتفاع بالای کوه‌های هندوکش افغانستان و اختلاف پایین‌تر از سطح دریای ایران احتمال جریان داشتن حجم زیادی از آب در اعماق زمین زیاد است.

وی با بیان اینکه آب ژرف سیستان را در مجلس پیگیری می‌کنیم، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی احداث 3 حلقه ‌آب چاه ژرف را مصوب کرد که باید در استان سیستان احداث شود. این در حالی است که با توجه به تجربه قبلی و عملیات اجرایی این چاه‌ها به هیچ وجه 4 سال طول نخواهد کشید بلکه با هزینه کمتر و زمان کمتری به مرحله افتتاح خواهد رسید.

نماینده مردم زابل در مجلس خاطرنشان کرد: در طول هر سال 300 تا 400 میلیون متر مکعب آب چاه نیمه‌ها و گودال‌هایی استان سیستان و بلوچستان تبخیر می‌شود وجود دارد که تقریبا نصف حق‌آبه (سالی 800 میلیون مترمکعب) ایران از افغانستان در رودخانه هیرمند است.

وی گفت: برای احداث چاه آب ژرف وزارت نیرو و پیمانکار وقت همراهی لازم را نداشت ولی سازمان برنامه و بودجه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش‌های بسیار زیادی کرده و اعتبارات خوبی را به پروژه تزریق کردند و همین اقدام باعث شد تا پیمانکار با جدیدت بیشتری کارها را دنبال کند به طوری که حدود 180 تریلی تجهیزات متعلق به پیمانکار به محل عملیات آورده شد.  

دهمرده اظهار داشت: در سال گذشته ردیف بودجه‌ای برای آب ژرف سیستان در لایحه بودجه سنواتی مصوب شد که قطعا در سالجاری و آتی نیز آن را دنبال خواهم کرد لذا من در سال 99 موضوع آب ژرف را پیگیری خواهم کرد. 

مخاطبان سوژه‌ای با عنوان «تشنه نگاه داشتن دشت سیستان بخاطر منافع چند شرکت پیمانکار» ثبت کرده‌اند که این مصاحبه بر همین اساس گرفته شده است. 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 6 دی 98، کد مطلب: 13981002001086: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین