پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۰۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آخرین سال برگزاری نمایشگاه ساختمان گفت: با وجود اینکه قرار بود امسال نمایشگاه ساختمان برگزار نشود ولی این اتفاق افتاد و البته این آخرین سالی است که نمایشگاه به صورت کامل و با حضور تمام زیر شاخه های صنعت ساختمان برگزار می شود .
شعارسال: محمدرضا نعمت زاده در افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان اظهار کرد: در این چند سال که این نمایشگاه در حال برگزاری است مشکلات بسیاری را این حجم از درخواست و زیر شاخه در صنعت ساختمان به وجود آورده است که ما بر آن هستیم تا این نمایشگاه با رویکرد تخصصی تر در پنج نمایشگاه در طول سال برگزار شود.

وی مسکن را موتور توسعه صنعت ساختمان دانست و تاکید کرد: در کشور ما سازه های فلزی به جای بتنی غالب شده‌اند در حالی که بیشتر کشورها مثل آمریکا و ژاپن از سازه‌های بتنی استفاده می‌کنند؛ لذا لازم است سازه‌های خود را مقاوم و به شکل بتنی بالا ببریم.

نعمت زاده درباره محدودیت‌های صنعت سیمان و افت صادرات گفت: باید که همچون بسیاری از کشورهای پیشرفته سازه‌های بتنی جایگزین سازه‌های فلزی در ساختمان‌ها شوند.

وی اظهار کرد: در صنعت سیمان با محدودیت‌هایی از قبیل کاهش صادرات به دلیل نا امنی‌های به وجود آمده در منطقه و رکود نسبی مسکن در داخل کشور مواجه بوده‌ایم اما در بخش ساختمان و مسکن از ابتدای سال شاخص‌ها رو به بهبود بوده است که امیدواریم سیاست‌های پولی اتحاذ شده در شورای پول و اعتبار در جهت رونق مسکن کارساز باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: یکی از موضوعات و مسائل حائز اهمیت، بحث استفاده از محصولات سبک در ساخت و ساز است و باید کاری کنیم که قیمت تمام شده ساخت و ساز کاهش یابد و بحث کیفی ساختمان نیز مدنظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: محصولات ما باید روز به روز براساس استانداردهای بین المللی تولید شود و در بخش صادرات به جایی برسیم که هیچ واحد صنعتی نباشد که بخشی از محصول خود را به خارج صادر نکند.

این مقام مسئول با تاکید بر تامین تولید داخل خاطرنشان کرد: صنعتگر و سرمایه گذار داخلی باید در عین تولید داخل نگاهش به سمت بازارهای جهانی باشد و بازارهای هدف و کشور های همسایه از دست ندهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه ای که در بخش خصوص یا دولتی انجام می شود مربوط به بخش ساختمان است، گفت: این هزینه که در بخش ساخت و ساز صورت می گیرد شامل مصالح و خدمات ساختمانی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سالانه ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ واحد صنعتی جدید کوچک، متوسط و بزرگ در کشور آغاز به فعالیت می کند که تبعا این تعداد واحد صنعتی نیاز به سیاست های جدید دارند.

وی با اشاره به نوآوری و رشد صنعت ساختمان و صادرات صنعت اظهار کرد: در سال ۱۳۹۳ بزرگترین صادرکننده سیمان در جهان بودیم و در زمینه کاشی و سرامیک نیز پنجمین صادرکننده بودیم. تاریخ شیشه گری ما به بیش از ۳۰۰۰ سال برمی‌گردد و خوشبختانه امروز در زمینه تجهیزات جدید ساختمان با رشد چشم‌گیری روبرو هستیم؛ لذا باید این صنعت را به صنعتی پویا و فعال در صحنه بین المللی تبدیل کنیم.

نعمت زاده همچنین بر لزوم برگزاری دو نمایشگاه صنعت ساختمان تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت نمایشگاه صنعت ساختمان و ظرفیت‌های بالای این صنعت پیش بینی کرده‌ایم یک نمایشگاه دیگر در کنار فرودگاه امام خمینی(ره) احداث شود و قرار است ۱۵۰ هکتار زمین در آنجا در اختیار بگیریم.

وی گفت: با توجه به استقبال بالای شرکت‌کنندگان، نمایشگاه بین‌المللی تهران گنجایش بیش از این را ندارد و لازم است نمایشگاه دیگری ایجاد شود که دو تا سه برابر نمایشگاه بین المللی تهران گنجایش داشته باشد.

سهم تعاون تا پایان برنامه ششم توسعه به 25 درصد برسد رئیس فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر مسئولین حاضر در نمایشگاه بود که نسبت به نحوه فعالیت و عملکرد نظام کاردانی و مهندسی کشور انتقاداتی را مطرح کرد و گفت: سهم تعاون در اقتصاد به دلیل دربرگیری تمام رشته‌های فعالیت باید به 25 درصد از اقتصاد برسد.

سیدکاظم دلخوش، در آیین افتتاحیه شانزدهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان با تقدیر از اتاق تعاون ایران و دولت در برگزاری این نمایشگاه مهم، به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: بخش تعاون کشور طی سال‌های گذشته اقدامات بسیار خوبی در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام داده‌اند و برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها نیز در رونق کسب و کار بخش خصوصی اثرگذار است.

وی با اشاره به اینکه افزایش 20 درصدی حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه نشان از توجه دنیا به بخش صنعت ساختمان ایران است، گفت: اقداماتی که تاکنون توسط بخش تعاون انجام شده قابل تقدیر است اما باید دولتی‌ها با توجه به اصل 44 قانون اساسی کمتر در امور بخش خصوصی و تعاونی‌ها دخالت کنند.

دلخوش خاطرنشان کرد: طبق جزء «ج» بند 7 سیاست‌های ابلاغیه اقتصاد مقاومتی بر منع مداخله دولتی‌ها در امور اجرایی و فعالیت‌های بخش خصوصی حکایت دارد بنابراین دولت سعی کند تا با کاهش تصدی‌گری مانع از ایجاد خلل در فعالیت‌های بخش واقعی اقتصاد شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه سهم بخش تعاون تا پایان برنامه پنجم و ششم توسعه کشور باید به 25 درصد از اقتصاد برسد، گفت: این ظرفیت و پتانسیل در بخش تعاون کشور وجود دارد تا تعاونی‌ها به این میزان دست یابند.

رئیس فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در همه شوراهای تصمیم‌گیری علاوه بر حضور اتاق بازرگانی ایران نام اتاق تعاون ایران نیز آمده است، خاطرنشان کرد: اتاق‌های تعاون و بازرگانی باید یکسری وظایف اجرایی را انجام دهند تا شاهد یک اقتصاد پویا در کشور باشیم.

دلخوش از فعالان بخش خصوصی و تعاونی کشور خواست تا نظرات خود را برای تدوین هر چه بهتر برنامه ششم توسعه کشور پیشنهاد ارائه دهند.

وی در ادامه از سازمان نظام مهندسی و نظام کاردانی نیز انتقاد کرد و گفت: این دو سازمان نقدهای جدی در جریان عملیات کاری خود دارند و همچنین به دلیل نبود یک نظام کاردانی دقیق مشکلاتی برای کشور ایجاد شده است.

این نماینده مجلس در پایان ظرفیت‌های فراکسیون تعاون مجلس را برای تسهیل فعالیت‌های بخش تعاون کشور بسیار بالا اعلام کرد و گفت: در این فراکسیون تلاش داریم تا کمبودها و کاستی‌های گذشته را به روش‌های قانونی جبران کنیم.

* مسکن‌سازی مسیر ایجاد شغل

پیش از این ماشاءالله عظیمی، دبیر کل اتاق تعاون ایران نیز با حضور در نمایشگاه به صحبت در خصوص حضور بیش از ۱۲۳۵ شرکت داخلی و خارجی خبر داد و گفت: این صنعت به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی ۳۰۰ رشته فعالیت اثر می‌گذارد.

وی از حضور بیش از 1235 شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه امسال خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه بیش از 1.5 میلیون زوج جوان در کشور حضور دارند ضرورت افزایش ساخت مسکن دو چندان شده و بر جذابیت‌های این صنعت می‌افزاید.

عظیمی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه اقدامی برای خروج از رکود است،‌ خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط رکودی اقتصاد کشور ضرورت برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان برای به رونق در آوردن چرخه‌های تولید کشور بیشتر محسوس می‌شود.

وی از تأثیر مستقیم و غیرمستقیم صنعت ساختمان بر روی 300 رشته فعالیت خبر داد و گفت: بخش مسکن به صورت مستقیم نقش مؤثری در ایجاد اشتغال نیز دارد.

وی افزود: این صنعت باید با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید سبک‌سازی و مقاوم‌سازی در رونق ساخت‌وسازها تأثیر بگذاریم.

دبیر کل اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه یازدهمین دوره از برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان با توجه به گستردگی فعالیت‌های بخش تعاون کشور توسط اتاق تعاون ایران برگزار می‌شود،‌گفت: امسال شرکت‌کنندگان خارجی 20 درصد نسبت به سال گذشته مشارکت بیشتری داشتند و در سال‌های آینده با افزایش فضای نمایشگاهی محدودیت‌ها برای دیگر شرکت‌کنندگان نیز برداشته خواهد شد.

عظیمی در پایان استفاده از نوآوری و تکنولوژی‌های جدید و همچنین تغییرات در محصولات تولیدی را از جمله تفاوت‌های نمایشگاه امسال اعلام کرد و گفت: ایران از نظر مواد اولیه و همچنین ذخایر معدنی یک کره کوچک است و تمام منابع را در اختیار دارد و امیدواریم در سال‌های آینده با برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های صحیح این ظرفیت‌ها به درستی مورد استفاده قرار گیرد.

در این مراسم علاوه برمحمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران، ماشاءالله عظیمی دبیر کل اتاق تعاون ایران و سیدمحمد کریمی سرپرست امور نمایشگاهی حضور داشتند. همچنین سیدکاظم دلخوش و لاهوتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم حضور داشتند.

* برگزاری همایش معرفی کار آفرینان برتر صنعت ساختمان

همچنین در این نمایشگاه همایش کار آفرینان برتر شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان روز یکشنبه 24 مرداد برگزار خواهد شد.

میرزایی مدیر برگزاری همایش کار آفرینان برتر درباره لزوم برگزاری این همایش گفت :با توجه به شرایط کنونی کشور ،لزوم سیستم اقتصادی متناسب با شرایط کنونی احساس می شود .امروزه ثروتمندترین افراد صاحبان دانش و کارآفرینان هستند و این همایش با هدف شناسایی نخبگان این صنعت و شرکت های دانش بنیان و تقدیر از آنان برگزار می شود .

میرزایی از حضور شرکت های به نام این صنعت در همایش خبر داد و تصریح کر:در این همایش علاوه بر نخیگان ،دکتر کریمی مسول امور نمایشگاهی اتاق تعاون ایران ،دکتر عظیمی دبیر کل اتاق تعاون ایران ،دکتر یوسف نژاد عضو هیات رییس مجلس شورای اسلامی ،سرمایه گذاران بخش صنعتی و ساختمانی ،پیشکسوتان معماری و صنعت ساختمان وفعالان این بخش حضور خواهند داشت .

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه عصر اقتصاد، صفحه 12، تاریخ انتشار: یکشنبه 24 مرداد 1395، شماره: 4884 .

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین