پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۵۶۰
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
احمد دستمالچیان کاردار پیشین ایران در عربستان گفت: سعودی‌ها از آنچه که در خاورمیانه به تازگی رخ داده بسیار ترس دارند و برای ایزوله کردن تجارت نفتی و امنیت ملی خود به دنبال تشکیل ائتلاف جدید رفته‌اند.

شعار سال:کاردار پیشین ایران در عربستان گفت: سعودی‌ها از آنچه که در خاورمیانه به تازگی رخ داده بسیار ترس دارند و برای ایزوله کردن تجارت نفتی و امنیت ملی خود به دنبال تشکیل ائتلاف جدید رفته‌اند.

«احمد دستمالچیان» کاردار پیشین ایران در عربستان در تشریح دلایل تاسیس شورای کشورهای ساحل دریای سرخ و خلیج عدن توسط عربستان اظهار کرد: برای بررسی تشکیل جلسه در ریاض و پایه‌گذاری شورای کشورهای ساحل دریای سرخ و خلیج عدن به رهبری سعودی‌ها باید به این نکته توجه کنیم که جغرافیای مورد نظر ائتلاف مذکور یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین نقاط دنیا به حساب می‌آ‌ید. دریای سرخ یک آبراه استراتژیک است که به کانال سوئز متصل می‌شود و همین کانال درگاه اتصال به مدیترانه است. این چینش آنهم در جغرافیای آبی – خاکی مذکور، باعث می‌شود آب‌های آزاد و آسیای دور از این طریق مورد دسترسی قرار بگیرند. در اینجا باید متوجه باشیم که تنگه باب‌المندب هم به عنوان یکی از مهم‌ترین آبراه‌های جهان باعث شده تا مجموعه مذکور تاثیر بسزایی در اقتصاد بین‌الملل و صادرات داشته باشد؛ به عبارت دیگر این معبر را باید یکی از مهمترین و با ارزش‌ترین کانال‌های اتصال آبی در عرصه امنیتی و اقتصادی بدانیم.

وی ادامه داد: پس از تحولات اخیر و پیامدهایی که در خاورمیانه به وقوع پیوست، سعودی‌ها از این ترس دارند که پیامدهای تهدید از غرب آسیا به دریای سرخ و خلیج عدن سرایت کند و حتی از این ترس دارند که منطقه مذکور مسدود شود. به همین دلیل عربستان سعودی با فرار رو به جلو و با جمع کردن کشورهایی مانند مصر، اردن، یمن، سودان، جیبوتی، سومالی و اریتره قصد دارد ائتلافی را در دریای سرخ و خلیج عدن تشکیل دهد که خروجی آن تامین امنیت یا تاخیر در تهدیدهای موجود خواهد بود. بسیاری معتقدند که این ائتلاف را باید یکی از مهمترین رخدادهای کشورهای عضو حاشیه خلیج فارس و متحدانِ عربیِ عربستان دانست اما بر اساس اسناد موجود و تجربیات گذشته، عربستان عموماً در ائتلاف‌سازی با شکست روبه‌رو می‌شود. نمونه علنی این موضوع را می‌توان ائتلاف عربی در یمن دانست؛ تا جایی که شاهد بودیم متحد استراتژیک ریاض (امارات) چندی پیش از یمن خارج شد.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به دلیل فروپاشی ائتلاف‌هایی که توسط عربستان پایه‌گذاری می‌شود، گفت: مشکل عربستان در بحث ائتلاف‌سازی، نداشتن کاریزمای مورد نیاز است. سعودی‌ها همیشه و در همه جا می‌خواهند کار اهدافشان را با صرف هزینه‌های هنگفت جلو ببرند اما باید متوجه بود که رهبر یک ائتلاف نیازمند کاریزمای امنیتی و سیاسی است. به همین جهت نشست تاسیس شورای کشورهای ساحل دریای سرخ و خلیج عدن را باید صرفاً یک مانور شکلی بدانیم. در این میان آنچه اهمیت دارد تحولاتی است که در غرب آسیا و در پی ترور سردار سلیمانی رخ داده است. هیچ شکی وجود ندارد که سعودی‌ها از این وضعیت نگران هستند و با آ‌ماده‌باش محور مقاومت از لبنان تا یمن اگر احتمالاً رویارویی میان ایالات متحده و بازوهای منطقه‌ای ایران رخ دهد، احتمال دارد که اسرائیل و عربستان هم مورد ضربه قرار بگیرند. به همین جهت بخش کوچکی از این تحرک عربستان را باید مسائل خاورمیانه بدانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان یکی از کشورهایی که احتمال می‌رود بخواهد در ائتلاف مذکور بیش از حد فعال باشد، مصر است. عده‌ای معتقدند مصر به عنوان بزرگ‌ترین ارتش عربی منطقه در ائتلاف مذکور نقش مهمی را ایفا خواهد کرد اما باید متوجه باشیم که قاهره با عربستان سعودی در یمن همراه نشد و حالا هم در ائتلاف علیه قطر کاملاً نقش تماشاچی را بازی می‌کند. به این دلیل مصر به دلیل مشکلات سیاسی و اقتصادی خود، نمی‌خواهد وارد سرمایه‌گذاری در خارج از منطقه شود و خواهان دور ماندن از این فضاست. در این میان سعودی‌ها احساس ترس کرده‌اند؛ چراکه آنها احتمال می‌دهند اگر تنش میان آمریکا و ایران بالا بگیرد، شعله‌های آن می‌تواند اقتصاد نفتی سعودی‌ها را همانند حمله پهپادی انصارالله به آرامکو، نابود کند. از سوی دیگر آنها از اعلام وفاداری انصارالله به تهران (آن هم در شرایط فعلی) احساس ترس کرده‌اند و به همین دلیل ریاض به دنبال تشکیل جبهه جدید برای ایزوله کردنِ اقتصاد و امنیت خود است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا،تاریخ انتشار:18دی1398،کد خبر: 856824،www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین