پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۱۹۹
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه حدود ۶۰۰ هزار گردشگر سلامت برای درمان به ایران می‌آیند اما کشورهای رقیب ما مثل هند، ترکیه و تایلند بسیار موفق‌تر بوده‌اند.

شعار سال: سید کامل تقوی روز شنبه در نشست توسعه گردشگری سلامت در وزارت بهداشت افزود: خدمات سلامت بین ۸.۵ تا ۹ درصد تولید ناخالص ملی (جی دی پی - GDP) کشور را به خود اختصاص می دهد و امکان اینکه این سهم بیشتر شود هم وجود دارد.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر شاهد رشد اقتصاد سلامت و شاخص های سلامت در کشور هستیم. در هر صورت بخش سلامت نیز مانند سایر بخش ها اگر بخواهد رشد کند باید به سمت افزایش بهره وری برود و البته توجه به شاخص عدالت هم مهم است به خصوص اینکه جهت گیری دولت به سمت کاهش پرداخت از جیب مردم برای سلامت است و اکنون این شاخص از  حدود ۵۴ درصد در اوایل دهه ۹۰ به حدود ۳۶ درصد رسیده است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: از طرفی به علت تحریم های ناجوانمردانه درآمدهای ارزی کشور کاهش یافته است و درآمد ۱۲۰ میلیارد دلاری در اوایل دهه ۹۰ در سال ۹۷ به حدود ۹۸ میلیارد دلار رسیده است. کاهش صادرات فرآورده های نفتی باعث شده که برای ثبات اقتصادی کشور باید به دنبال راه حل های جدید باشیم. یکی از این راهها توسعه صنعت گردشگری سلامت است.

تقوی افزود: توسعه این صنعت هم باعث ایجاد درآمد و اشتغالزایی می شود و هم یک اقدام راهبری در نظام سلامت است. برای توسعه این صنعت باید نگاه ها را عوض کنیم تا مجموعه فعالان نظام سلامت به این سمت گرایش پیدا کنند. صنعت گردشگری سلامت یک صنعت بین بخشی است و به خصوص بخش خصوصی در این زمینه فعال است و بخش دولتی هم باید در وزارت خارجه، وزارت گردشگری، وزارت بهداشت و سایر دستگاهها مثل وزارت صنعت و بانک مرکزی برای توسعه این صنعت کمک کنند.

وی گفت: اگر این هماهنگی ایحاد شود تازه اول کار هستیم باید به هم اعتماد ایجاد کنیم. باید به نظام سلامت و سایر بخش هایی که تسهیلگر این بخش هستند اعتماد داشته باشیم. کسی که برای درمان وارد کشور می شود در حوزه مسائل فرهنگی، اقتصادی و سلامت نیازمند دریافت خدمات است اما به طور کلی در بخش صنعت گردشگری سلامت با ضعف اطلاعات مواجه هستیم.

معاون توسعه وزیر بهداشت افزود: باید مزیت های خود را در مقایسه با دیگران به دقت بررسی کنیم. برخی آمارها می گوید سالانه حدود ۶۰۰ هزار گردشگر سلامت به ایران می آیند. اگر این آمار درست باشد باز هم فاصله زیادی با کشورهای رقیب از جمله هند داریم. تایلند سالانه حدود دو میلیون گردشگر سلامت را جذب می کند. در اروپا سالانه حدود ۶۰ میلیون سفر در حوزه گردشگری سلامت انجام می شود که بیش از پنج میلیون نفر آنها از خارج از اروپا وارد می شود.

درآمد ۴۷ میلیارد یورویی گردشگری سلامت در اروپا

وی گفت: درآمد گردشگری سلامت اروپا در سال گذشته میلادی حدود ۴۷ میلیارد یورو برآورد شده است. هر گردشگری در کشور ما به طور متوسط ۸۰۰ یورو هزینه می کند. در کشورهای دیگر هم تقریبا همین میزان است که مربوط به بخش بیمارستانی است. ترکیه کشور رقیب ما در این عرضه برنامه ریزی ها دقیق و بلند مدت دارند و طبیعی است که در کشور ما می توانیم بخش زیادی از این گردشگران را جذب می کنیم.

۳۰ درصد تخت های بیمارستانی خالی است

تقوی نژاد افزود: هزینه پایین تر خدمات سلامت در ایران یکی از مزیت های مهم ایران برای جذب گردشگر سلامت است. بررسی ها نشان می دهد که حدود ۸۲۸ بیمارستانی که در سال ۹۰ داشتیم در سال ۹۷ به حدود هزار بیمارستان افزایش پیدا کرده و افزایش تخت های بیمارستانی ظرفیت بیشتری برای ارائه خدمات ایجاد کرده است. ظرفیت ۱۰۸ هزار تخت بیمارستانی ایران به حدود ۱۴۱ هزار تخت رسیده و نسبت تخت به هزار بیمار نیز در کشور از ۱.۴ به ۱.۷ افزایش پیدا کرده که عدد مطلوبی است.

وی گفت: در کنار افزایش تخت های بیمارستانی باید به مساله ضریب اشتغال تخت هم توجه کنیم که اکنون در مجموع در کشور زیر ۷۰ درصد است. یعنی ظرفیت ۳۰ درصدی آزاد تخت بیمارستانی به خصوص در بخش خصوصی وجود دارد که باید به آن توجه کنیم و می تواند در خدمت اقتصاد سلامت قرار گیرد.

کاهش مراجعه مردم برای درمان

معاون وزیر بهداشت افزود: کاهش مراجعه مردم به بیمارستانها به خصوص در برخی دهک ها وجود دارد. آمارها نشان می دهد وقتی مشکلات اقتصادی به وجود می آید معمولا دهک های میانی کمتر برای درمان به بیمارستان مراجعه می کنند. دهک های اول و دوم اگر حمایت هایی داشته باشند همچنان برای درمان مراجعه می کنند اما از دهک سوم به پایین در شرایط سخت اقتصادی مراجعه برای درمان کم می شود.

وی گفت: برای رفع این مشکلات نیازمند هماهنگی بین ارکان دولتی با هم و بخش دولتی با خصوصی هستیم. نظام قیمت گذاری باید اصلاح شود و باید در این زمینه به شفافیت برسیم اگر نتوانیم شفافیت ایجاد کنیم ممکن است به زیر سوال رفتن خودمان منجر شود و البته نقش و سهم هر یک از بخش ها باید مشخص شود.

تقوی نژاد افزود: برای ایجاد اعتماد باید شرکتهای شناسنامه دار در این زمینه فعال شوند. به نظر می رسد اولین گام این است که این مشکلات را در مشارکت بخش های مختلف موثر بررسی و تحلیل کنیم. آثار خیر گردشگری سلامت علاوه بر عایدات مالی موجب بهبود خدمات سلامت برای مردم خودمان هم می شود.

معاون توسعه وزارت بهداشت گفت: پیشنهاد می کنم برای توسعه صنعت گردشگری سلامت یک کمیته مشترک با محوریت وزارت بهداشت تشکیل شود و نظام بانکی، نظام پزشکی هم کمک کنند تا در این زمینه به رشد و توسعه یافتگی برسیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 28 دی 1398، کدخبر: 83638163، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین