شعارسال: وی در ابتدا با ارائه تعریفی از «ورزیدگی فرهنگی» گفت: «ورزیدگی فرهنگی» به معنای تسلط و مهارت در استحکام هویت بخشی فرهنگی و فضایل اخلاق حرفهای است. سازمانهای با فناوری بالا، با برنامه ریزیهای منسجم و مستمر در فرهنگ سازمانی، تجارب ارزشمندی در ورزیدگی فرهنگی کسب کرده اند.
مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به این مطلب که ورزیدگی فرهنگی نیازمند بلوغ سازمانی است تصریح کرد: فرهنگ سازمانی پدیدهای زنده و پویاست که هویت خود را به شکل رفتار مدیران و سرمایه انسانی سازمان آشکار میکند.
وی ضمن بیان تجربه تأسیس بانک پاسارگاد ادامه داد: ما وقتی در حال تأسیس بانک بودیم، نقشه راه را با گروهی از همکاران که در حال حاضر نیز در رأس بانک و جزو راهبران سازمان هستند، در میان گذاشتیم و تقسیم کاری براساس تخصص این عزیزان برای اجرایی شدن این برنامه صورت گرفت. بنده بیشترین تمرکز را بر روی تبیین فرهنگ سازمانی گذاشتم، چراکه طبق تجربه، فرهنگ سازمانی بخش بسیار مهمی است که باید در جان و روح انسانها رسوخ پیدا کند تا یک سازمان تعالی پیدا کند. وی افزود: زمانی تصور میکردم توسعه یک امر سخت افزاری است. پس از مدتی متوجه شدم که توسعه یک امر نرم افزاری است. وقتی در حال راه اندازی بانک پاسارگاد بودیم، گفتم توسعه یک امر مغزافزاری است، اما امروز میگویم توسعه یک امر دل افزاری است. دل به فرهنگ اتکا پیدا میکند، فرهنگ به دل اتکا پیدا میکند. این تعامل دل و فرهنگ است که میتواند مسیر آینده را در یک سازمان شکل دهد. فرهنگ، آینده را شکل میدهد.
وی خاطرنشان کرد: ما سه دسته مدیر داریم. دستهای از مدیران اتفاق برای آنها رخ میدهد. دستهای دیگر مدیرانی که اتفاقات را پیش بینی میکنند و دسته سوم مدیرانی هستند که آینده و اتفاقات را شکل میدهند و میسازند. مدیرانی که در گروه اول قرار دارند، بی شک افراد منفعلی هستند که خیلی نمیتوان از آنها انتظار فرهنگ سازی داشت. گروهی که سعی میکنند آینده را پیش بینی کنند، در واقع با دوربین متریک آینده را نگاه میکنند. براساس برآوردها و اطلاعاتی که از گذشته دارند، پیش بینی میکنند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد که خیلی هم قابل اتکا نیست. اگر انسان بخواهد این مسیر متریک را بدون فرهنگ طی کند، فاجعه اتفاق میافتد و آینده بشر در خطر بزرگی قرار خواهد گرفت.
وی درخصوص توجه ویژه به انتخاب نام و لوگوی بانک پاسارگاد به عنوان بخشی از فرهنگ سازمانی بانک گفت: در سایه فرهنگ سازمانی، میتوانم ادعا کنم که ما در گروه مالی پاسارگاد در حوزه فرهنگی ورزیده شده ایم. ورزیدگی فرهنگی یعنی در تمام سطوح سازمان این آگاهی وجود داشته باشد که به کدام سمت حرکت میکنند و با چه اعتقادی در حال ادامه مسیر هستند. وی ادامه داد: یکی از پیامهای این استحکام و ورزیدگی فرهنگی این است که بانک پاسارگاد یک سازمان تندآموز انسان محور است. یکی دیگر از بحثهایی که این فرهنگ به ما آموزش میدهد این است که باید مراقب باشیم دچار غرور نشویم، چراکه غرور ابتدای شکست است. بدین منظور همیشه میگوییم ما هنوز شکست نخورده ایم. هیچ گاه نمیگوییم پیروز شده ایم.
رئیس انجمن مدیریت ایران با اشاره به برخی از اقدامات سازمانهای با فناوری بالا که ایجاد یا مدیریت تغییر، اکتشاف، نوآوری و آینده نگری است، زیرساخت آن را فرهنگ سازمانی خواند و افزود: شناسایی، جذب و حفظ استعداد، مدیریت تضاد و حل تعارضات، سرعت انجام کارها، تصمیم گیری سریع و چابک، تحمل ابهام و ریسک پذیری بالا، عدم تحمل بوروکراسی، برقراری شبکههای ارتباطی، تلاش برای فهمیدن همه چیز، تعهد و مسئولیت پذیری در عین حال استقلال، همکاری با رقبا، اعتماد به همکاران، شکست آغاز یادگیری، هدفمند کردن وفاداری، برون گرا با کارایی بالا، نگاه به آینده، خوب زیستی و نشاط سازمانی، خلاقیت و نوآوری، انگیزه قوی، بهبود کار تیمی و عملگرا در عین حال خوش بینانه از ویژگیهای فرهنگی شرکتهای با فناوری بالا است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این موضوع که هر سازمان، فرهنگ خودش را دارد و قابل تقلید نیست، افزود: حمایت رهبران سازمان زمینه ایجاد یکپارچگی در استقرار فرهنگ مبتنی بر ارزشها و هنجارها را فراهم میکند. در چنین محیطی هر فرد خود را بخشی از «آفرینش فرهنگی» میداند که این امر زمینه ظهور «ورزیدگی فرهنگی» را مهیا میکند. سازمانها باید بتوانند ضمن حفظ موقعیت و آمادگی برای رویارویی با تغییرات محیطی موجبات رشد و شکوفایی استعدادها و سرمایههای انسانی را فراهم کنند.
مدیرعامل بانک پاسارگاد فرهنگ را عامل مهمی در بقا و توسعه سازمانی دانست و تأکید کرد: هویت فرهنگی و صیانت از ارزشها و منزلت انسانی موجب تعالی سازمانی میشود و زمینه استحکام نظام اجتماعی در سطح ملی و بین المللی را فراهم میکند.
با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت فرصت امروز ، تاریخ انتشار: 4 بهمن 1398 ، کدخبر: _ ، www.forsatnet.ir