پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۹۸۰
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
بازار خودروی پایتخت این روز‌ها آرام است و خبری از خرید‌های هیجانی در آن نیست و همچنان سایه رکود بر آن سنگینی کرده و خرید و فروش‌ها به کمترین میزان خود رسیده است، این در حالی است که زیر پوست این بازار، افزایش قیمت همچنان سکان را در دست دارد.
شعارسال: کارشناسان می گویند: این روزها جو حاکم بر بازار خودرو روانی است، یعنی کوچکترین شایعه ای می تواند به افزایش قیمت ها بیانجامد. به اعتقاد آنان، اکثریت قریب به اتفاق افراد در بازار به خودرو به عنوان کالای سرمایه ای و نه مصرفی نگاه می کنند که دلیل اصلی آن، دو نرخی بودن قیمت هاست و همین گلایه مردم را بیشتر کرده است که چطور در زمانی که خبری از عرضه مناسب و خرید در بازار نیست همچنان قیمت ها روند افزایش به خود گرفته اند.

برخلاف رکود حاکم بر بازار، بسیاری از خودروها در هفته های اخیر با افزایش قیمت همراه بوده اند. همزمان با تخلیه حباب قیمتی بسیاری از خودروها طی دو ماه گذشته ، برخی از کارشناسان و فعالان بازار این روند را ادامه‌دار پیش‌بینی کرده بودند که افت قیمت‌ها تداوم خواهد داشت. این در شرایطی است که برخلاف پیش‌بینی این کارشناسان، نه تنها قیمت‌ها در بازار افت نکرد بلکه نسبت به هفته های پس از ارزانی قیمت بیشتر خودروها ، قیمت بسیاری از محصولات خودروسازان در بازار با وجود تکذیب افزایش قیمت در کارخانه، روند صعودی به خود گرفت.

به هر ترتیب قیمت خودروهای داخلی در بازار نشان می‌دهد که طی هفته گذشته، روزانه قیمت خودروها افزایش پیدا کرده است.
دستیابی به رکورد تولید

کارشناسان و برخی از اهالی صنعت خودرو تاکید دارند، خودروسازان در شرایطی هستند که می‌توانند تولید خود را افزایش دهند چرا که در این مدت قطعه سازان و مجموعه‌های تولیدکننده سطح همکاری‌شان با خودروسازان افزایش پیدا کرده است و دیگر مانند ماه‌های ابتدایی سال کمبود قطعه وجود ندارد. هر چند که خودروسازان این سناریو را نمی‌پذیرند و می‌گویند از آنجا که بحران مالی دارند، نتوانستند در تأمین قطعه به مثابه سال گذشته عمل کنند.

به گفته رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت «در حال حاضر وضعیت خودروسازی که پیش از این روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ خودرو تولید می‌کرد به روزانه بیش از ۴ هزار دستگاه رسیده است و این رکوردی برای تولید خودرو است. ما سال گذشته تحت تاثیر یک میلیون خریدار خودرو بودیم و مشکلاتی داشتیم اما در دراز مدت راهی به جز سرمایه گذاری نداریم. بنابراین همزمان که به فکر حل بحران ها و ایفای تعهدات بودیم ساخت داخل، سرمایه گذاری و اصلاح ساختار را جدی گرفتیم. بیش از ۱۰ سال است سرمایه گذاری اساسی در صنعت خودرو صورت نگرفته و ما برای سرمایه‌ در گردش خودرو سازها هم دچار مشکل بودیم و حالا در مسیر اقدامات اصلاحی هستیم».

گروه صنعتي ايران خودرو در دي ماه امسال تعداد 50 هزار و 44 دستگاه خودرو توليد كرده است،‌ توليد در دي ماه سال گذشته به تعداد 22 هزار و 913 دستگاه خودرو ثبت شده است.

در همین رابطه هم فرشاد مقيمي مديرعامل ايران خودرو از هدفگذاري توليد 600 هزار دستگاه خودرو در سال آينده خبر داد و گفت: زنجيره تامين بر مبناي اين هدف، برنامه ريزي كند. در شرايط نابسامان قرار داشتيم،‌ توليد با كسري خودرو، جدا شدن ده ها هزار نفر از كارگران قطعه سازي، كمبود نقدينگي و عدم شفافيت در پرداخت به قطعه سازان، 190 هزار دستگاه تعهد، كاهش توليد خودروي عبور مستقيم و كامل از خط توليد، چك هاي برگشتي با رقم هزار ميليارد تومان بخشي از مشكلات موجود مربوط به قبل از شهريوماه امسال بوده است. درحال حاضر بسياري از اين مسايل و چالش ها با برنامه ريزي مناسب و مديريت صحيح منابع برطرف شده و به سمت دستيابي به نقطه مطلوب در توليد و عرضه خودرو هستيم.

به گفته مديرعامل ايران‌خودرو، این شرکت در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي و رونق توليد تاكنون 50 قطعه از محصولات خود را توسط 31 سازنده داخلي بومي سازي كرده كه براساس شمارگان يك سال توليد حدود 48.8 ميليون يورو كاهش ازربري به دنبال داشته است.
بی انضباطی دولت در حفظ شرایط

امروز خودروسازی و اعتماد مردم، دستخوش نگاه سطحی متولیان به این صنعت است چراکه عدم ارائه صحیح از آمار تولید و شرایط آن، مردم را به این صنعت بی اعتماد کرده است و شرایط را برای حفظ بازار که در نبود تقاضا به دلیل عرضه ناکافی، بر موج گرانی قیمت خودرو دامن زده، سخت کرده است. اینها عیوبی است که مانع از رشد صنعت خودرو آن هم در شرایط پر تنش اقتصادی شده است.

فربد زاوه، کارشناس خودرو در همین خصوص برخی علل افزایش قیمت خودرو در بازار را در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد 24 تشریح کرد و گفت: قدرت خرید مردم در سال جاری، دیگر جوابگوی افزایش قیمت ها نیست. از اینرو بازار خودرو همچنان در شرایط رکود به سر می برد.

به گفته زاوه، بی انضباطی دولت بزرگترین علت قرار گرفتن قیمت خودرو در مسیر گرانی است. این در حالی است که عرضه خودرو نیز با توجه به مشکلات سال گذشته امروز در شرایط بهبود نسبی قرار گرفته است اما همچنان این حرکت ضعیف است و پاسخگوی ثبت نام مشتریان نیست.

این کارشناس خودرو گفت: همانطور که تاکید شد قدرت خرید مردم به دلیل ادامه رکود اقتصادی و بحران زدگی در این بخش، کم شده است که این مشکل معیشتی محدود به طبقه فقیر نیست، در حال حاضر این پدیده به تمام سطوح جامعه سرایت کرده است و مردم دچار معضلات بزرگی شده اند.

وی تصریح کرد: همین تکان های ناشی از بحران اقتصادی بازار خودرو را نیز تحت تاثیر قرار داده است و از رونق انداخته اما در لابلای این سکوت، قیمت ها به دلیل هرج و مرج های مختلف رو به افزایش است و خودرو خیز افزایش قیمت را از سر گرفته است.

زاوه در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد 24 درباره پیش بینی اش از وضعیت قیمت ها در بازار خودرو گفت: در حال حاضر تقاضای متعادل و مناسب در بازار برای خرید خودرو وجود ندارد، اما نگرانی از ادامه افزایش قیمت خودرو همچنان وجود دارد، از اینرو یکی از علل گرانی خودرو علی رغم کاهش تقاضا، عدم عرضه است که با توجه به وعده های وزارت صمت امید می رود این رویه اصلاح شود.

وی تصریح کرد: دلیل اصلی این رشد قیمت‌ها در بازار، کاهش عرصه از سوی شرکت‌های خودروسازی است چراکه هیچ دلیل دیگری برای آن وجود ندارد. از سوی دیگر هیجان‌سازی از سوی بازاریان و برخی دلالان را نیز نمی توان در ایجاد فضای ملتهب بازار نادیده گرفت و این موضوع بر سایر بازارها نیز سایه افکنده است.

این کارشناس خودرو ادامه داد: در کوتاه مدت با افزایش عرضه خودرو می‌توانند قیمت آن را کنترل کنند، اما این یک درمان کوتاه مدت است و در بلندمدت نیز شاهد خیز قیمت خواهیم بود چراکه با ساختار معیوب سیاست های اجرایی این روند هیچ گاه متوقف نخواهد شد.

زاوه در پایان یادآور شد: امروز زمان آن فرارسیده که دولت با تدبیر در اجرای طرح های ریاضتی، به بازار خودرو و سایر بازارها سروسامان دهد چراکه برای ادامه حیات اقتصاد نیاز به مدیریت یکپارچه داریم. دولت باید در ارائه آمار و خدمات شفاف باشد و با در نظر گرفتن اعتماد مردم، شرایط را از این سخت تر نکند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد۲۴، تاریخ انتشار: 14 بهمن 1398 ، کدخبر: 54876 ، www.eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین