پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۵۹۶
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۸
درحالی که بر اساس ابلاغ وزیر بهداشت مسؤولیت متخصصین تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها به داروسازن واگذار خواهد شد اما معاون وزیر بهداشت معتقد است به کارگیری داروسازان در بیمارستان‌ها به معنی کنار گذاشتن متخصصین تجهیزات پزشکی نیست.
شعارسال: درحالی که بر اساس ابلاغ وزیر بهداشت مسؤولیت متخصصین تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها به داروسازن واگذار خواهد شد اما معاون وزیر بهداشت معتقد است به کارگیری داروسازان در بیمارستان‌ها به معنی کنار گذاشتن متخصصین تجهیزات پزشکی نیست.
 
موضوع واگذاری مسؤولیت‌های متخصصین تجهیزات پزشکی به داروسازان در بیمارستان‌ها این روزها با انتقاد متخصصین تجهیزات پزشکی مواجه شده است، موضوعی که زمزمه‌های آن از چندی پیش به گوش می‌رسید تا اینکه این موضوع به تایید وزیر بهداشت رسید و وی طی نامه‌ای این موضوع را ابلاغ کرد.
 
به اعتقاد کارشناسان این حوزه به دلیل برخی منافع داروسازان تلاش می‌کنند در امور تجهیزات پزشکی دخالت کنند و همین امر می‌تواند منجر به بروز خطاهای در بیمارستان‌ها شود. به اعتقاد این متخصصین حدود ۲۲۰ هزار نوع وسیله پزشکی در بیمارستان‌ها وجود دارد که این تجهیزات به صورت مستقیم با جان مردم و بیماران در ارتباط است از همین رو لازم است یک فرد متخصص ارائه خدمات تجهیزات پزشکی را بر عهده داشته باشد.
 
داروسازان نباید در حیطه مسؤولیت متخصصان تجهیزات پزشکی دخالت کنند
 
به اعتقاد متخصصین تجهیزات پزشکی دخالت داروسازان در کار تخصصی تجهیزات پزشکی منطقی نیست و این موضوع می‌تواند به سلامت بیماران آسیب وارد کند.
 
احمد مسلمی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور با بیان اینکه حدود 5 سال قبل حوزه تجهیزات پزشکی به عنوان زیرمجموعه‌ای از سازمان غذا و دارو قرار گرفت،‌ اظهار داشت:‌ از سال‌های گذشته این نگرانی وجود داشت که مدیریت حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در آینده با مشکلاتی مواجه شود و ما همیشه این دغدغه را داشتیم که داروسازان نباید در حیطه مسؤولیت متخصصان تجهیزات پزشکی دخالت کنند.
 
وی با بیان اینکه به تازگی فشار داروسازان به سازمان غذا و دارو منجر به این اتفاق شده است، گفت:‌ معتقدیم که تمام اقشار و گروه‌ها می‌توانند در حوزه‌های سرمایه‌گذاری که نیازی به تخصص خاص ندارد حضور داشته باشند اما در جایی که مسؤولیت حفظ جان مردم جامعه در میان باشد نباید اجازه فعالیت به افراد غیرمتخصص را داد.
 
 رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور افزود: همانطور که لیسانسیه‌های رادیولوژی نمی‌توانند اقدام به جراحی بیماران کنند داروسازان نیز از تجربه  و تبحر کافی برای فعالیت در حوزه تجهیزات پزشکی را ندارند و نمی‌توانند به عنوان مسؤول فنی تجهیزات پزشکی کار کنند.
 
مسلمی تأکید کرد: مسؤول فنی تجهیزات پزشکی باید دوره‌های لازم این کار را گذرانده باشد و همچنین لازم است برای فعالیت این افراد پروانه کار صادر شود به دلیل اینکه این متخصصان باید در برابر مسؤولیت خود حمایت قضایی داشته باشند.
 
قرار نیست گروه خاصی کنار گذاشته شود
 
انتقادهای متخصصین تجهزات پزشکی درحالی مطرح می‌شود که معاون درمان وزیر بهداشت معتقد است که این موضوع به معنای دخالت داروسازان در کار متخصصین تجهیزات پزشکی نبوده و پیوستی برای این ابلاغیه در حال تدوین است.
 
قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به دستورالعمل ابلاغی از سوی وزیر بهداشت درباره حیطه شغلی داروسازان و متخصصین تجهیزات پزشکی گفت: این دستورالعمل دارای یک پیوست است و بر اساس آن اقلام تقسیم بندی شده و یک سری اقلام داروخانه‌ای هستند که در حیطه کاری داروسازان قرار خواهد گرفت و اقلام تجهیزات پزشکی نیز در حوزه متخصصین تجهیزات پزشکی خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه پیوست این دستورالعمل به زودی منتشر خواهد شد گفت: این پیوست آماده است و اقلام نیز باید مشخص شوند، به عقیده وزیر بهداشت دارو و تجهیزات پزشکی در زمان مصرف نیز باید دارای اصالت مشخص باشند و اقلام تاریخ مصرف گذشته به دست بیمار نرسد.
 
معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: این موضوع به معنای کنار گذاشتن گروه خاصی نیست و بلکه به معنای مشخص شدن دقیق حیطه فعالیت افراد است.
 
هرچند این موضوع توسط وزیر بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است اما باید دید سرانجام این تصمیم چه خواهد بود و آیا در پیوستی که معاون وزیر بهداشت از آن سخن می‌گوید تقسیم کار صورت خواهد گرفت و به جایگاه و اشتغال متخصصین تجهیزات پزشکی توجه خواهد شد یا خیر.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از پایگاه خبری  تحلیلی  فانا  ،تاریخ انتشار:  21 بهمن    1398،کدخبر:   25016  ،www.phana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین