پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۳۷۵
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
مشاور وزیرجهاد با بیان اینکه سالانه ۲ میلیارد دلار محصولات باغی از کشور صادر می‌شود، گفت: پیش بینی می‌شود تولید محصولات کشاورزی در سال ۹۵ به ۱۱۷ میلیون تن افزایش یابد.

شعارسال: دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دستاوردهای بخش کشاورزی در دولت یازدهم، اظهار داشت: با افزایش تولید، صادرات و کاهش واردات محصولات کشاورزی، این بخش در سال ۹۴ رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی را تجربه کرد و تراز غذای کشور از منفی ۸.۱ میلیارد دلار در سال ۹۲ به منفی ۳.۴ میلیارد دلار درسال ۹۴ بهبود یافت ضمن اینکه از خروج ۴.۷ میلیارد دلار ارز کشور در شرایط تحریم جلوگیری شد.

رمضان نژاد سهم بخش کشاورزی در ارزش افزوده فضای کسب و کار کشور را ۳۲.۶ درصد اعلام و تصریح کرد: تولید محصولات کشاورزی در دولت یازدهم با رشدی ۱۵.۴ درصدی از حدود ۹۷ میلیون تن در سال ۹۲ به بیش از ۱۱۲ میلیون تن در سال ۹۴ افزایش یافت و پیش بینی می‌شود تولید محصولات کشاورزی در سال ۹۵ به ۱۱۷ میلیون تن افزایش یابد.

وی افزود:ارزش تولیدات کشاورزی در سال ۹۲ حدود ۱۵۱ هزار میلیارد تومان بوده که به ۲۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ (معادل ۷۷ میلیارد دلار) افزایش یافته است.

مشاور وزیرجهادکشاورزی با اشاره به تاثیر تامین نهاده‌های با کیفیت، توسعه مکانیزاسیون و اقدامات فنی مهندسی در افزایش تولید گندم در کشور، اظهار داشت:میزان خرید تضمینی این محصول از حدود ۴.۸ میلیون تن در سال ۹۲، به ۸.۰۸ میلیون تن در سال ۹۴ افزایش یافته و تاکنون بیش از ۱۱.۲ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که این میزان خرید در مقایسه با سال ۹۲ حدود ۶.۴ میلیون تن بیشتر است.

وی خاطرنشان ساخت: تولید چغندرقند نیز از ۳.۴ میلیون تن در سال ۹۲ با رشد ۶۵ درصدی به ۵.۶ میلیون تن در سال ۹۴ افزایش یافته و شکر استحصالی از چغندر قند و نیشکر نسبت به سال ۹۲ حدود ۳۸۰ هزار تن رشد داشته است.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شکر در سال ۹۴ در کشور تولید شد که با این میزان تولید علاوه بر دستیابی کشور به رکورد بی سابقه تولید، ۶۵ درصد نیاز شکر کشور در عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در داخل تامین شده و واردات شکر در سال ۹۴ نسبت به سال قبل از آن ۳۷ درصد کاهش یافته است.

*افزایش ۳۰ درصدی تولید کلزا در سال زراعی جاری

به گفته وی با توسعه کشت دانه‌های روغنی بویژه کلزا در برنامه‌ای ۱۰ ساله کشور به خودکفایی ۷۰ درصدی در تولید روغن دست می یابد

رمضان نژاد با اشاره به تولید ۶۷ هزارتن دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری گفت: این میزان تولید در مقایسه با سال قبل ۳۰ درصد افزایش یافته است.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی گفت: همچنین تولیدات زراعی از ۶۸ میلیون تن در سال ۹۲ به ۸۱ میلیون تن در سال ۹۴، تولیدات باغی از ۱۶ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۷ میلیون تن در سال ۹۴، تولیدات دام و طیور از ۱۲ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۳ میلیون تن در سال ۹۴ و تولیدات شیلاتی از ۹۰۰ هزارتن در سال ۹۲ به یک میلیون تن در سال ۹۴ افزایش یافته است.

وی با اشاره به این که در دولت یازدهم با افزایش تولید محصولات پروتئینی و لبنی از واردکننده گوشت مرغ به صادرکننده این محصول تبدیل شده‌ایم، گفت: در سه سال گذشته، ۴۳۰ هزارتن گوشت مرغ و تخم مرغ و بیش از ۲ میلیون تن محصولات لبنی از کشور صادر شده است.

*صادرات ۲ میلیارد دلاری محصولات باغی از کشور

مشاور وزیرجهادکشاورزی با اشاره به ارزآوری صادرات محصولات باغی گفت: سالانه ۲ میلیارد دلار محصولات باغی از کشور صادر می‌شود.

رمضان نژاد با اشاره به این که در آغاز استقرار دولت تدبیر و امید در ابتدای سال ۱۳۹۲، ذخایر راهبردی کالاهای اساسی کاهش چشمگیری یافته بود و در مورد گندم این ذخایر به کمتر از ۱۸ روز در برخی استان‌ها رسیده بود، گفت: دولت یازدهم از آغاز فعالیت خود در زمینه تامین و افزایش ذخایر راهبردی اقدامات لازم را انجام داد و با استمرار این روند، هم اکنون برای مدت بیش از شش ماه در انبارهای کشور ذخایر راهبردی کالاهای اساسی وجود دارد.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین به منظور تسهیل سرمایه گذاری نرخ سود تسهیلات سرمایه گذاری برای بخش کشاورزی در سال جاری از ۱۸ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافته است

وی ضرورت‌های تقویت خاک و تغذیه گیاهی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در دولت یازدهم تولید، عرضه و مصرف کود و انواع آفت کش‌های مورد نیاز بخش کشاورزی ساماندهی و نظام‌مند شده و بهره برداران می‌توانند با ارسال پیامکی به شماره ۳۰۰۰۶۴۶۴۲۴ از استاندارد بودن مواد کودی مصرفی اطمینان حاصل کنند.

رمضان نژاد اظهارداشت: علاوه بر این در دولت یازدهم به منظور افزایش مشارکت مردم در حفظ و احیای اراضی کشاورزی، سامانه‌های ۱۳۱ برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، ۱۵۰۴ برای همیاری در حفظ جنگل‌ها و مراتع، ۱۵۱۲ به منظور مشارکت مردم در حفظ سلامت محصولات و فرآورده‌های خام دامی و سامانه ۱۵۵۹ با هدف ارائه مشاوره‌های تخصصی در زمینه تامین و مصرف کود کشاورزی، هواشناسی، ارایه آزمایشات آب و خاک، صدور نسخه توصیه‌های تغذیه‌ای کشاورزی و صدور کارت اعتباری خرید نهاده راه اندازی شده است.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی ایجاد خط اعتباری ۲۶۰۰ میلیارد تومانی از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۴ برای خرید و نوسازی ناوگان ماشین آلات کشاورزی از جمله از دیگر اقدامات حمایتی دولت تدبیر و امید از بخش کشاورزی عنوان و خاطرنشان کرد: در سه سال اخیر، ۶۰ هزار دستگاه انواع تراکتور، ۱۲۰۰ دستگاه کمباین و ۸۴ هزار دستگاه انواع ادوات و تجهیزات کشاورزی تامین و توزیع شده و ضریب مکانیزاسیون از ۱.۲۶ در سال ۹۲ به ۱.۴۶ اسب بخار افزایش یافته است.

وی افزود:طی سه سال گذشته، ۲.۱ میلیون هکتار سطح کشت مکانیزه کشور افزایش و ناوگان کارنده‌های غلات رشد ۳۵ درصدی داشته است.

مشاور وزیرجهاد کشاورزی با اشاره به رشد ۴۳ درصدی ناوگان نشاکارهای برنج و رشد ۳۳۵ درصدی ناوگان کمباین برنج در دولت یازدهم، اظهار داشت: ظرف ۳ سال گذشته، ناوگان سمپاش‌های زراعی و باغی تراکتوری رشد ۲۲ درصدی و ناوگان انواع تراکتورها رشد ۱۵درصدی داشته است.

*پیش بینی تولید ۲۰۰ هزارتن ماهی در قفس در برنامه ششم توسعه

وی افزود: در برنامه ششم توسعه، تولید ۲۰۰ هزارتن ماهی به شیوه پرورش ماهی در قفس پیش بینی و در سال ۹۴ حدود ۲۰ هزارتن ماهی با این فناوری تولید شده است.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اختصاص ۱۰ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آب و خاک در کشور گفت: طی سه سال اخیر، سامانه‌های نوین آبیاری در سطح ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی اجرا شده که این اقدام معادل ۲۰ درصد عملیات انجام شده از ابتدای انقلاب تا سال ۱۳۹۲ بوده است.

وی با بیان این که با اجرای هر هکتار سامانه‌های نوین آبیاری ۴۴۰۰ مترمکعب آب صرفه جویی و ذخیره می‌شود، گفت: با تجهیز ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری در دولت یازدهم، یک میلیارد و ۱۸۸ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

رمضان نژاد با اعلام این که احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی از ۴۰ هزار هکتار در سال ۹۲ با رشدی ۱۶۴ درصدی به ۱۰۶ هزار هکتار افزایش یافته به نقش آبخیزداری در حفظ منابع آب و خاک کشور اشاره کرد و افزود: در دولت یازدهم، عملیان آبخیزداری در سطح بیش از یک میلیون هکتار اجرا و با احتساب ذخیره سازی ۵۰۰ متر مکعب آب با اجرای هر هکتار آبخیزداری، ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز از این طریق استحصال شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 2شهریور1395، کدخبر: 3749932: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین