پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۰۳
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح روز گذشته در مراسم روز پزشک که با حضور رئیس جمهوری در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، خطاب به پزشکان گفت:
شعارسال: شما بخوبی ارزش و نقش خدمات حوزه سلامت در توسعه پایدار کشور را می‌دانید، اعتماد مردم به پزشک اصلی‌ترین رکن در این عرصه و ارائه بهینه خدمات و افزایش میزان رضایت هموطنان است و امیدوارم همه آنها که باید، فارغ از نگاه‌های جناحی و گروهی، برای تقویت این احساس تلاش کنند.

دکتر سید حسن هاشمی افزود: قطعاً بیشترین نقش را خود جامعه پزشکی دارد اما رسانه‌ها و آنها که تریبون‌های رسمی را در اختیاردارند نیز سهم مهمی در این مورد دارند.

وزیر بهداشت گفت: برای من، جامعه پزشکی و همه آنها که در حوزه بهداشت و درمان کشور فعال هستند، باعث مباهات است که در دولتی مشغول خدمت هستیم که اولویت حوزه اجتماعی‌اش سلامت مردم و جلودار این حرکت، رئیس جمهوری کشور است.

وزیر بهداشت با یاد‌آوری اینکه تنها در مراکز درمانی کشور، حاشیه شهرها و بویژه مناطق محروم، می‌توان عمق این تحول شگرف را دید و درک کرد، گفت: بیمه همگانی که از آرزوهای دیرین مردم و مسئولان کشور بود، با اجرای این طرح تحقق یافت و طی دو سال گذشته بیش از ۱۱ میلیون نفر بیمه شدند.هاشمی افزود: از طریق کاهش سهم مردم در هزینه‌های بستری بیمارستان‌های دولتی از ۳۷ درصد به ۸/۵ درصد، از ۱۵ اردیبهشت ۹۳ تا امروز حدود ۱۵ میلیون نفر از بیماران بستری تحت حمایت مالی قرار گرفته‌اند و شاید اگر همین یک مورد، نتیجه طرح تحول می‌بود، باید این طرح را موفق معرفی می‌کردیم و ادامه می‌دادیم اما امروز شاهد ده‌ها اثر دیگر این طرح در زندگی مردم هستیم.

وزیر بهداشت به دیگر دستاوردهای اجرای طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پر مصرف به‌طور متوسط ۴۲ درصد نسبت به آغاز کار دولت کاهش یافته است. نزدیک به ۶ هزار متخصص در مناطق محروم مشغول به کار شده‌اند که میزان ۵ درصد تمام وقتی متخصصان را به صد درصد افزایش داده‌اند.

هاشمی افزود: بسته «ارتقای کیفیت هتلینگ» باعث شده در شهرهای مختلف کشور، ۳۹ هزار تخت بیمارستانی، بخش‌ها و اتاق‌های عمل نوسازی شود.

وزیر بهداشت «ترویج زایمان طبیعی» را گام دیگری از اجرای طرح تحول عنوان کرد و گفت: همچنین ایجاد ۲۱ پایگاه اورژانس هوایی در مناطق مختلف کشور باعث شده بسیاری از هموطنان نیازمند به خدمات درمانی بموقع به بیمارستان اعزام شوند.وزیر بهداشت با بیان اینکه کمبود تخت‌های بیمارستانی در کشور چنان بدیهی است که هیچ کسی منکر آن نمی‌شود، گفت: شاخص ۱/۷ تخت به ازای هر هزار نفر از جمعیت کشور، ما را در رتبه شانزدهم منطقه قرار داده است. ما 58 هزار و 860 تخت فرسوده در کشور داریم و این به معنای آن است که ۶۷ درصد بیمارستان‌های کشور فرسوده هستند.وی افزود: در دولت یازدهم، با‌وجود تمامی کمبودهای مالی (ارزی و ریالی) برای رفع این کمبود هر سال به طور میانگین ۵ هزارتخت ساخته شده و در مجموع حدود ۲۰ هزار تخت مورد بهره‌برداری قرار گرفته و خواهد گرفت.

وزیر بهداشت یادآور شد: پیش از آغاز طرح تحول، در کل کشور ۵۷۰۰ تخت مراقبت ویژه وجود داشت و با اجرای گام بسیار مهم توسعه بخش‌های مراقبت ویژه، تعداد تخت‌های ویژه کشور که طی ۵۰ سال و بتدریج راه‌اندازی شده بودند، طی دو سال حدود ۵۰ درصد افزایش یافت.

وزیر بهداشت افزود: برای این کار پایگاه‌های سلامت در حاشیه شهرها و همچنین شهرهای ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر راه‌اندازی شد و هر پایگاه 12هزار و 500 نفر را تحت پوشش قرار داد و به ازای هر ۲ تا ۴ پایگاه سلامت هم یک مرکز خدمات جامع سلامت تأسیس شد.

هاشمی گفت: امروز در این بخش بیش از ۶ هزار مراقب سلامت و ۵۰۰ کارشناس سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی مشغول ارائه خدمات هستند و پزشک عمومی، دندانپزشک، کارشناسان تغذیه، بهداشت محیط و آزمایشگاه نیز در خدمت حاشیه نشینان هستند.

وی با اشاره به راه‌اندازی بیش از 2 هزار خانه بهداشت و 276 مرکز بهداشتی و درمانی روستایی گفت: در حال حاضر تمام مراکز مجری برنامه بهداشت و درمان روستایی دارای پزشک، ماما و تیم سلامت هستند. قرص آهن، اسید فولیک و مولتی ویتامین به مادران باردار داده می‌شود و به کودکان زیر ۲ سال قطره‌های آهن و مولتی ویتامین و AD خورانده می‌شود. دختران و پسران هم مکمل‌های لازم را دریافت می‌کنند.وزیر بهداشت همچنین گفت: بحران داروی کشور نیز که یکی از دغدغه‌های جدی رئیس جمهوری و مشکلات مردم در شروع کاردولت یازدهم بود، بسرعت رفع شد و کمبود دارو از ۳۵۰ قلم به کمتر از ۳۰ قلم رسیده است.
هاشمی در عین حال یادآور شد: سیاست حمایت از تولید داروی داخلی، باعث شده سهم این بخش به رقم ۷۰ درصد افزایش یابد.هاشمی اظهار امیدواری کرد: طرح بزرگ ملی تحول سلامت با حمایت دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید به مسیر خود ادامه دهد و از مناقشات سیاسی و جناحی در امان بماند تا مردم همچنان از نتایج آن بهره‌مند شوند.

* انجام 10 پیوند عضو افغان‌ها در سال گذشته

سخنگوی وزارت بهداشت نیز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت درباره برنامه وزارت بهداشت برای کاهش آسیب توضیح داد و گفت: ما در سطح کشور مراکز متعددی برای کاهش آسیب اعتیاد داریم که ۵ هزارو ۴۰۰ پزشک در آنها فعال هستند. همچنین تعدادی مرکز در زندان‌های بزرگ، مناطق پر خطر و مراکز بهداشتی درمانی داریم که این خدمات را به آنها ارائه می‌کنند.حریرچی همچنین به امضای تفاهمنامه با برخی کشورهای اروپایی برای راه‌اندازی «مگا هاسپیتال» در کشور اشاره کرد و گفت: شرکت‌ها و کشورهای متعددی از آسیای جنوب شرقی، ترکیه، ایتالیا، اتریش و برخی کشورهای اروپایی در این زمینه پیشقدم شدند و تفاهمنامه‌های متعددی را برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت امضا کردند.

سخنگوی وزارت بهداشت از مذاکره با ترکیه برای راه‌اندازی دو بیمارستان هزار تختخوابی در کشور خبر داد و گفت: ما برای راه‌اندازی حدود ۲۰ هزار تخت از طریق سرمایه‌گذاری خارجی پیشنهاد دادیم و در عین حال قیمت تمام شده باید طوری محاسبه شود که از منابع حاصل از این اقدام برگشت سرمایه انجام شود.
سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اشاره به ماجرای فوت «لطیفه» دختر نوجوان افغان که پنجشنبه گذشته بر اثر ابتلا به نارسایی کبدی در بیمارستان نمازی شیراز درگذشت، اظهار کرد: همه لطیفه‌های رحمانی خواهران ما هستند. سیستم درمانی ما در زمان جنگ، دشمن را هم درمان می‌کرد. نارسایی حاد کبدی که «لطیفه» به آن مبتلا بود، مشکلات مربوط به خود را دارد. برای کسی که در ICU بستری شده، لوله تنفسی برای او گذاشته شده و خونریزی دارد، پیوند کبد مقدور نیست.حریرچی با بیان اینکه دغدغه وزارت بهداشت و نظام، خدمت‌رسانی به مردمی است که برای درمان به این کشور می‌آیند، ادامه داد: درمان برای مهاجران قانونی مشکلی ندارد، اما به رغم کمبود تخت و فهرست انتظار، خدمات به مهاجران غیر قانونی ارائه می‌شود. در بعضی شهرها تا 35 درصد ظرفیت تخت‌ها به برادران و خواهران افغانستانی اختصاص داده شده است. ما برای تأمین هزینه کسانی که بیمه ندارند و غیر قانونی هستند، به مشکل برمی‌خوریم.

وی همچنین از حاشیه‌سازی برخی رسانه‌ها نسبت به این موضوع نیز انتقاد کرد و گفت: تا یک سال و نیم گذشته در این کشور 10 میلیون نفر بیمه نداشتند و کسی مطلب نمی‌نوشت. در تمام دنیا از جمله ایران لیست‌های طولانی انتظار برای پیوند کبد وجود دارد. سال گذشته 10 مورد پیوند برای برادران و خواهران افغان با دهنده‌ای از میان خودشان انجام شد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا تعیین سقف برای کارانه درست است یا خیر؟ گفت: ما در جایی که کمبود پزشک داریم، با اعمال سقف برای کارانه موافق نیستیم و این موضوع را در مناطق محروم نمی‌شود تجویز اجباری کرد.

همچنین در آستانه هفته دولت 6 مرکز خدمات سلامت روستایی در بجنورد مرکز خراسان شمالی افتتاح شد. به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، 28 میلیون نفر از ساکنان روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر تحت پوشش طرح خدمات سلامت روستایی قرار دارند که می‌توانند از خدمات رایگان دندانپزشکی برای سنین زیر 6 سال، 30 درصد تخفیف دارو و 15 درصد تخفیف آزمایشگاه استفاده کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 4 ، تاریخ انتشار: سه شنبه 2 شهریور 1395، شماره: 6293 .

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین