پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۴۲۶
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
تقریباً یک ماه و نیم است که از ورود رسمی ویروس کرونا به کشور می‌گذرد و به‌نظر می‌رسد فعلاً روند آمار مبتلایان و فوتی‌ها صعودی است.

شعار سال: حال و پس از گذشت 40 روز از شیوع ویروس کرونا، فرصت خوبی است تا بررسی کرد و دید شیوه مدیریت دولت در مقابله با این ویروس به چه صورتی بوده است.

در همین خصوص، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نماینده رشت در مجلس دهم گفت: تا امروز که حدود شش یا هفت هفته از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد باید بگویم علیرغم همه اشکالات و کاستی‌هایی که چه به لحاظ مدیریتی و چه به لحاظ زیرساختی و امکانات داشتیم، مدیریت حال حاضر کشور در مقابله با ویروس منحوس کرونا، خوب و منطقی بوده است.

وی افزود: مهمترین انتقاد و سوال من از دولتمردان این است که چرا همین مدیریت منطقی هفته‌های اخیر را از همان ابتدا عملیاتی نکردید؟ شک ندارم اگر تصمیماتی مثل قرنطینه شهرها، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و... دو هفته پیش انجام می‌شد خیلی از حجم تلفات کشور بواسطه این ویروس کاهش پیدا می‌کرد.


برخی از اعضای کادر درمانی در روزهای ابتدایی در نبود ماسک کار کردند

رییس فراکسیون مستقلین مجلس تصریح کرد: همه می‌دانیم دو سالی است که درآمدهای دولت به تبع تحریم‌ها کاهش یافته است. ماه‌هاست که کشور نمی‌تواند به اندازه کافی و با قیمت واقعی، نفت را به دیگر کشورها صادر کند و درآمد مالیاتی دولت هم خیلی افت کرده است. این وضعیت باعث شده تا کشور در مقابله با ویروس کرونا با کم و کسری‌هایی مواجه شود، ولی در عین حال می‌بینیم که کادر درمانی اعم از پزشکان، پرستاران و... سنگ‌تمام گذاشتند. حتی من اطلاع دارم که در روزهای ابتدایی مقابله با این ویروس، برخی از کادر درمانی با وجود آگاهی از خطرات این بیماری بدون امکانات اولیه مثل ماسک روی به درمان و سرویس‌دهی به بیماران آورده بودند که این رویکرد واقعاً شایسته تقدیر است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: من بارها گفتم و باز هم می‌گویم که آمار ارائه‌شده در خصوص افراد مبتلا به این ویروس و فوتی‌ها در این بخش، واقعی نیست. واقعی‌نبودن آمار دو دلیل دارد. اول، خاصیت ویروس است که بسیاری از افراد مبتلا هستند و خبر ندارند و این موضوع در کشورهای دیگر هم وجود دارد. دوم، به‌نظر می‌رسد عده‌ای نمی‌خواهند آمار واقعی به مردم گفته شود و یا مثلاً خبر آن به خارج از مرزها برود از این‌رو آگاهانه شیوه سانسور را در پیش گرفتند. من با این رویکرد موافق نیستم، زیرا این ویروس همه دنیا را فرا گرفته و گفتن آمار واقعی می‌تواند مردم را نسبت به موضوع آگاه‌تر کند که به اصول و رعایت مسائل بهداشتی بیشتر بپردازند. الان وضعیت به‌گونه‌ای شده که تا فرد به آی سی یو نرود و تست ندهد و نتیجه‌اش تست مثبت نشود جزو آمار به حساب نمی‌آید.


صدا و سیما اخبار را جانب‌دارانه بیان می‌کند

جعفرزاده اظهار داشت: هرچند دولت تلاش می‌کند تا ویروس را کنترل کند، اما آن‌ها حق ندارند همه اتفاقات خوب و مثبتی که در حال وقوع است را مصادره کنند چون همه مردم و مخصوصاً کادر درمانی خیلی شایسته پای کار آمدند. اینکه عده‌ای از مردم سفر رفتند و رفت و آمدهای خود را خیلی کم نکردند را نباید به همه جامعه تعمیم دهیم، بلکه این افراد به نسبت کل جمعیت ایران، تعدادشان بسیار کم بود و اتفاقاً هرچه جلوتر رفتیم آن‌ها هم بیشتر همکاری کردند.

نماینده مردم رشت با اشاره با تلاش‌های مدیران ارشد وزارت بهداشت در گذشته افزود: باید از همه وزرا و مدیران وزرات بهداشت و درمان که در گذشته مسئولیت داشتند و کمک به شکل‌گیری زیرساخت‌های کنونی داشتند تشکر کرد، هرچند که امروز هم آقای دکتر نمکی، وزیر بهداشت و درمان جانانه وارد گود شده و با مجموعه خود از جان مایه می‌گذارند تا ان‌شاالله هرچه زودتر شر این ویروس از سر کشور کم شود.


جعفرزاده گفت: همیشه باید با مردم صادق بود. باید آمار مبتلایان و فوتی‌ها از بابت ویروس کرونا به‌درستی به مردم اطلاع داده شود. صدا و سیما باید اخبار را درست و بدون جانب‌داری به سمع و نظر مردم برساند. وقتی بعضی بخش‌های خبری رو گوش می‌دهم طوری اخبار بیان می‌شود که انگار ایران خیلی منطقی با ویروس کرونا مقابله می‌کند و کشورهای دیگر در این مبارزه درمانده هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کاش هیچ‌وقت رییس‌جمهور نمی‌گفت از شنبه همه‌چی به حالت عادی برخواهد گشت. یا مثلاً نمی‌گفت قرنطینه‌کردن شهرها کاری سنتی و منسوخ‌شده است. باید از تجربه کشور چین خیلی زودتر از این‌ها استفاده می‌کردیم. در عین حال امیدوارم تصمیمات آتی به مانند چند روز گذشته منطقی ادامه پیدا کند تا هرچه سریع‌تر همه شهرهای ایران از این ویروس پاک شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت اعتمادآنلاین، تاریخ 12 فروردین 99، کد مطلب: 419997: www.roozno.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین