پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۲۶۳۲
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
پرتاب ماهواره نور به‌عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران توانایی افزایش عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران را دارد.

شعار سال: سوم فروردین ماه سال جاری ماهواره نور به‌عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران با ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرتاب و با موفقیت در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. این اقدام دستاوردی بزرگ و تحولی نوین در عرصه فضایی برای ایران اسلامی محسوب می‌شود.

طبق آنچه سپاه پاسداران درخصوص عملکرد این پرتابگر پیشرفته منتشر کرده است، موشک مورد استفاده در این پروژه علمی با‌عنوان «ماهواره‌بر قاصد» دارای عملکرد سه‌مرحله‌ای بوده و ترکیبی از سوخت جامد و مایع را مورد استفاده قرار داده است. اتفاقی که گفته می‌شود ازجمله میراث‌های سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم بوده و حالا عملیاتی شده است.

آشنایی با مأموریت ماهواره نور

سردار علی جعفرآبادی در رابطه با وظایف ماهواره نور اظهار می‌کند: «پرتاب این ماهواره بخشی از یک پازل بود که در این پازل قرار است عملیات‌های شناسایی، پشتیبانی راهبردی در عملیات‌های شناسایی، ارتباطی و ناوبری انجام شود و این همان ضرورت دستیابی به فضا است.»

وی با بیان اینکه ماهواره نور در کلاس ماهواره‌های لئو است که در ارتفاع ۴۳۰ کیلومتری قرار دارد، می‌گوید: «نخستین مأموریت این ماهواره شناسایی است، درحوزه دفاعی لازم داست که آگاهی موقعیتی و آگاهی وضعیتی از پیرامون خود وجود داشته باشد و سنسورهایی که روی این ماهواره نصب شده‌اند، این کار را انجام می‌دهند. در حوزه‌های غیردفاعی هم در مخاطرات طبیعی، سپاه همیشه نقش فعالی دارد که لازم است از این فعالیت‌ها پشتیبانی انجام شود. در جاهایی که امکان پرواز بالگرد یا پهپاد وجود نداشته باشد، این ماهواره‌ها هستند از ارتفاع چند ۱۰۰ کیلومتری دید وسیعی دارند. مثلاً در سیل خوزستان آن‌قدر حجم سیل وسیع بود که امکان رصد تمام آن با پهپاد وجود نداشت و وجود ماهواره در آنجا کاملاً احساس می‌شد.»

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه این ماهواره روزانه ۱۶ بار به دور کره زمین می‌چرخد، افزود: «این کاری که در سپاه انجام شده یک ابرپروژه است که شامل ماهواره، ماهواره‌بر و ایستگاه‌های زمینی و مرکز کنترل ماهواره است که طی نقشه راه جامع و معینی پیش می‌رود.»

ارتباط پرتاب ماهواره نور با افزایش عمق استراتژیک جمهوری اسلامی

حسین کنعانی‌مقدم معتقد است که ماهواره نور عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران را در جهان افزایش می‌دهد و سپس می‌‌گوید: «یکی از مؤلفه‌های قدرت در نیروهای مسلح جهان، بحث تسلط بر فضا است و کشورهایی که قدرت تسلط بر فضا را به‌دست آورند و از فناوری ماهواره‌ای در بخش هوافضا، دانش ساخت و پرتاب آن بهره‌مند باشند، در رده یک کشور برخوردار از قدرت هسته‌ای قرار می‌گیرند.»

کارشناس مسائل سیاسی می‌افزاید: «با اقدامی که نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساخت و پرتاب ماهواره نور انجام داد، در زمره ۹ کشور دارای فناوری ساخت و پرتاب ماهواره‌های نظامی قرار گرفته است و در دوره‌ای که دشمنان جمهوری اسلامی، مدام ما را تهدید می‌کنند، توانسته‌ایم این مؤلفه قدرت را کسب کنیم.»

 

** ژاپن، هند، روسیه، آمریکا، رژیم اشغالگر قدس، چین و دو کشور اروپایی پیش از این به فناوری ساخت ماهواره‌های نظامی دست یافته بودند.

 

پرتاب ماهواره و تضمین آینده قدرت دفاعی کشور

پرتاب ماهواره نور با استفاده از ماهواره‌بر قاصد، آن هم «بدون هیچ اطلاعی» و قرارگیری آن در مدار تعیین‌شده، نه تنها موفقیتی بزرگ برای طراحان و متخصصان نیروهای مسلح به‌ویژه سپاه پاسداران محسوب می‌شود، بلکه نشان می‌دهد همه تلاش‌ها و کارشکنی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای اخلال در روند ساخت ماهواره‌ها و ماهواره‌برهایی شکست خورده است.‌

این ماهواره بدون شک می‌تواند وظیفه هدایت تسلیحات هوشمند کشور را برعهده گرفته و با توجه به اینکه ماهواره‌های نظامی از امکانات ویژه‌ای همچون عکس‌برداری برخوردارند می‌توان گفت از امروز به بعد هر نقطه‌ای که توسط موشک‌های ایرانی هدف قرار بگیرد، تصاویر بدون روتوش آن خیلی زودتر در دسترس قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر در طول یکی دو سال گذشته مدل‌های جدید پهپاد شاهد ۱۲۹ با قابلیت هدایت ماهواره‌ای رونمایی شده بود و از آنجا که ایران شماهواره‌ای برای کنترل آن در فضا در اختیار نداشت این سئوال برای بسیاری از کارشناسان مطرح شده که دلیل وجود چنین امکاناتی در این پهپاد چیست؟ که شاید پاسخ آن امروز داده شده باشد. به هر حال، توانایی ساخت ماهواره نظامی و پرتاب آن در مدار مورد نظر، قدرت کشور را یک گام بلند و غیرقابل توصیف توسعه داده و می‌تواند دامنه هوشیاری و هدف‌گیری نیروهای نظامی کشورها را به صورت چشم‌گیر افزایش دهد .

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 7 اردیبهشت 99، کد مطلب: 485511: www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین