پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۸۱۲
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷
برای کنترل و جلوگیری از افزایش کودکان کارو خیابان باید در کنار کنترل ورود اتباع به کشور و ساماندهی صحیح آنها، باید توجه به تامین حداقل‌های مورد نیاز جهت معیشت اقشار ضعیف و کم درآمد به ویژه در مناطق حاشیه‌ای و محروم صورت بگیرد.
اسدلله حیدری  با اشاره به اینکه سال گذشته بهزیستی استان به ۵۹۴ کودک کارو خیابان خدمات ارائه داده، اظهار کرد: ۶۷.۸۲ درصد از این تعداد کودکان کار و ۳۲.۱۸ درصد از آنها نیز کودکان خیابان بوده‌اند.
 
وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد کودکان کار و خیابان البرز اتباع بیگانه هستند، توضیح داد: ۶۱.۳۹  درصد کودکان خدمت گیرنده از مراکز بهزیستی اتباع خارجی  و۳۸.۶۱ درصد  آنها هم ایرانی بوده‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه شناسایی کودکان کار و خیابان دختر به دلایل فرهنگی و آسیب‌های پنهانی که آنها را تهدید می‌کند چندان راحت نیست، ادامه داد:  طبق بررسی‌های صورت گرفته  ۸۲.۶۷ درصد کودکان خدمت گیرنده از مراکز کودکان خیابانی تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان پسر بوده و تنها ۱۷.۳۳ درصد ازآنها دختر هستند ولی آمار واقعی در مورد کودکان دختر قطعا بیشتر است.
 
این مسئول با اشاره به رده سنی این کودکان اضافه کرد:  ۵۰ درصد از این کودکان در گروه سنی۶ تا ۱۱ سال،۳۶.۱۴ درصداز آنها در رده سنی ۱۲ تا ۱۴ سال ، ۱۲.۸۷درصد از این افراد  بین ۱۵ تا ۱۸ سال و ۱.۹۸ درصداز آنها نیز در گروه سنی زیر ۶ سال قرار دارند .
 
حیدری تاکید کرد: رابطه معکوس سن و میزان حضور کودکان در خیابان (مراجعین به مراکز سازمان بهزیستی) ممکن است نشانگر این مطلب باشد که کودکان با افزایش سن وارد کارگاه‌های زیر زمینی یا سایر مشاغلی می‌شوند که کمتر در معرض دید بوده و امکان شناسایی آنها توسط مراکز فعال در این زمینه کاهش پیدا می کند

وی اضافه کرد: با توجه به فراوانی زیاد کودکان خیابانی در سنین دبستان می توان گفت اساسی ترین نکته، تمرکز بر موضوع پیشگیری از بروز این پدیده در این سن است.
 
وی تاکید کرد: فرهنگسازی در سطح جامعه و جهت دهی حمایت‌های مردمی از پرداخت به افراد به پرداخت به موسسات و نهادها،شفاف سازی جهت جلب حمایتهای مردمی، ارائه آموزشهای لازم به اولیاء و تاکید بر اجباری بودن تحصیل کودکان می تواند زمینه های مورد نیاز برای تحقق منع کارکودکان را فراهم کند.
 
مدیرکل بهزیستی البرز در ارتباط با میزان تحصیلات این کودکان گفت: بررسی وضعیت تحصیلی کودکان نشان می دهد ۲۳.۷۶  درصد از آنها  ترک تحصیل کرده تحصیلات(۶۱.۸۸ درصد) از آنها درمقطع دبستان بوده و(۶.۹۳ درصد) کودکان دوران راهنمایی ، (۳.۴۷درصد) ازآنها در مقطع متوسطه و(۳.۹۶درصد) از آنها نیز زیر سن مدرسه هستند.
 
وی در خصوص نوع مشکل این کودکان توضیح داد: مشکل کودکان ۶۵.۸۴  درصد ازاین کودکان ضرورت کسب درآمد به دلیل فقر و مسائل معیشتی خانواده بوده و  ۲۷.۲۳ درصد از این کودکان نیز به دلیل بدسرپرستی خدمت گیرنده مراکز بوده اند .
 
حیدری افزود: برای کنترل و جلوگیری از افزایش کودکان کارو خیابان باید در کنار کنترل ورود اتباع به کشور و ساماندهی صحیح آنها،  باید توجه بیشتری به رفاه خانواده‌ها و تامین حداقل‌های مورد نیاز جهت معیشت اقشار ضعیف و کم درآمد به ویژه در مناطق حاشیه‌ای و محروم صورت بگیرد.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  ایسنا ،تاریخ انتشار:  3 خرداد 1399،کدخبر:   ،www.isna.ir ،99030301367
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین