پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۸۴۲
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
همه ما قطعا کرایه های بالای تاکسی های اینترنتی را دیده ایم. این افزایش قیمت که در روزهای بارانی و برفی بیشتر دیده می شد اکنون نیز وجود دارد اما گاهی این قیمت‌ها غیر قابل پیش بینی و بسیار بالاست. این قیمت ها با چه معادله ای تعیین می شود؟
شعار سال: چند روز گذشته بارش سیل آسای در تهران تا صبح روز بعد ادامه داشت و به وضوح شاهد بودیم مردم چندین ساعت در خیابان‌ها برای اینکه بتوانند از وسایل نقلیه استفاده کنند سرگردان شدند و در پایان هزینه‌های گزافی را پرداخت کردند.
اینکه رانندگان تاکسی در زمان بارش برف و باران کرایه‌ها را تا حد زیادی افزایش دهند مسئله تازه‌ای نیست، اما در این میان شرکت‌های تاکسی اینترنتی مانند اسنپ و تپسی که مدعی هستند با حداقل قیمت و بهتر از تاکسی‌های عادی خدمات ارائه می‌دهند در روز‌های بارانی و برفی کرایه‌های خود را چندین برابر افزایش می‌دهند و حتی در بسیاری از مواقع قیمت را متغیر می‌کنند.
اکثر مسافران هم صبح زود سرکار می‌روند و مجبور هستند برای اینکه به موقع برسند و در خیابان زیر باران خیس نشوند از خدمات تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند و هزینه‌های بسیار بالایی را بپردازند.
با اینکه مردم علاقه بیشتری به استفاده از خدمات این تاکسی‌ها به نسبت تاکسی‌های بی سیم، گردشی و خطی دارند بروز شرایط حساس و بحرانی به مسافران اثبات کرد که انواع تاکسی‌ها تفاوت چندانی با هم ندارند و معمولا در این مواقع همه به فکر جیب خود هستند.
در تصاویر زیر نمونه‌های تغییر قیمت یک روز عادی و روز بارانی در یک مسیر را مشاهده می‌کنید.


این تغییر قیمت عجیب در ساعت مشابه دو روز متوالی درج شده است؛ حال باید دید هدف شرکت‌های تاکسی اینترنتی از افزایش یکباره قیمت‌ها چیست؟!

رانندگان با قیمت پائین سفر را قبول نمی‌کنند
فرید شهابی، مدیر تجاری اسنپ، با اشاره به سیستم قیمت‌گذاری در این تاکسی اینترنتی گفت: سیستم قیمت‌گذاری اسنپ، پویاست و در هر سفر بر اساس ۴ فاکتور «قیمت پایه»، «مسافت سفر»، «مدت زمان سفر» و «نسبت عرضه و تقاضا» تعیین می‌شود.
او افزود: هدف اصلی ما در قیمت‌گذاری این است که تمامی درخواست‌ها را به سفر تبدیل کنیم بنابراین همواره تلاش می‌کنیم که منصفانه‌ترین قیمت را داشته باشیم.
شهابی تصریح کرد: در قیمت‌گذاری باید کاربر راننده و مسافر را به طور همزمان در نظر گرفت چراکه اگر هزینه سفر پائین باشد، راننده‌ای درخواست را قبول نمی‌کند و به این ترتیب نیاز مسافر بدون‌جواب می‌ماند اگر هم هزینه سفر به طور غیرعادی زیاد باشد، هیچ مسافری درخواست خودرو نمی‌دهد و بنابراین راننده‌ها بدون درخواست می‌مانند.
مدیر تجاری اسنپ با اشاره به افزایش قیمت در روز‌های بارانی اظهار کرد: ماجرای روز‌های بارانی و برفی هم به همین منوال است و در نهایت این نرخ قبول سفر است که قیمت را تعیین می‌کند.
او افزود: احتمال دارد در یک روز بارانی در یک منطقه خاص از شهر که تعداد راننده‌ها کاهش یافته با افزایش کرایه روبه‌رو شویم و در همان روز در منطقه‌ای دیگر از شهر که تعداد راننده‌ها نسبت به تعداد درخواست‌ها در وضعیت معقولی قرار دارد، کرایه‌ها مانند یک روز عادی محاسبه شود.

در روز‌های بارانی و برفی راهی جز افزایش قیمت نیست
هومن دمیرچی، مدیر عملیات تپسی، با اشاره به مبنای قیمت‌گذاری این تاکسی اینترنتی گفت: قیمت‌گذاری در تاکسی اینترنتی ما دو اِلمان دارد. یکی قیمت پایه‌ی است که براساس کیلومتر، مسافت، ترافیک و. تعریف می‌شود و مستقل از عرضه و تقاضای است.
او افزود: مسئله دیگر به میزان عرضه و تقاضا مربوط می‌شود به این صورت که اگر در هر منطقه‌ای عرضه بر تقاضا بچرخد و تعداد مسافران کاهش پیدا کند، قیمت پائین می‌آید و برعکس آن اگر تعداد ماشین‌ها کم شود و تعداد مسافران افزایش یابد، سیستم به‌طور اتوماتیک قیمت را افزایش می‌دهد.
مدیر عملیات تپسی بیان کرد: در روز‌های برفی و بارانی که حجم تقاضا افزایش پیدا می‌کند و رانندگان کمتر مسافر جابجا می‌کنند راهی جز افزایش قیمت نیست و به شکل اتوماتیک قیمت تغییر می‌کند.
او اظهار کرد: ما می‌توانیم قیمت را مصنوعی نگه داریم و اِلمان دوم را که همان عرضه و تقاضاست را کنسل کنیم، اما در این حالت رانندگان سفر را قبول نمی‌کنند و مسافران در خیابان می‌مانند و در نتیجه حجم نارضایتی‌ها افزایش پیدا می‌کند!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، کد خبر: ۱۰۰۴۸۸۸، تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۹، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین