پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۸۸۳۴
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
علی رغم همه تلاش مسئولان و نیرو‌های مردمی برای مهار آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه که روز ۵ شنبه ۸ خردادماه آغاز شده و آتش سوزی منطقه "دیل" در گچساران از عصر جمعه ۹ خرداد و با وجود مهار چند باره این آتش سوزی، باز هم شاهد شعله ور شدن این منطقه هستیم. پیش از این دو مورد، آتش سوزی دیگری در ارتفاعات کوه خامی گچساران که ۲ خرداد شروع شده بود، رخ داده بود که پس از ۹۶ ساعت تلاش مهار شد.

شعارسال: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: آتش سوزی منطقه حفاظت شده "خائیز" و منطقه "دیل" گچساران همچنان ادامه دارد.


«عزیز فیلی» افزود: آتش سوزی منطقه حفاظت شده "خائیز" در حوزه کهگیلویه و بویراحمد مهار شده، اما در حوزه شهرستان بهبهان استان خوزستان همچنان ادامه دارد.

وی اظهارکرد: جهت اطفا آتش جنگل‌های منطقه "دیل" گچساران بیش از ۱۰۰ نیرو توسط بالگرد‌ها به منطقه هلی برد شده و در حال تلاش برای مهار آتش سوزی هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۴۰ سورتی پرواز توسط ۶ فروند بالگرد برای مهار و خاموش کردن آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت شده "خائیز"کهگیلویه و "دیل" گچساران انجام شده است.

فیلی تصریح کرد: همچنین در مجموع از آغاز عملیات اطفاء حریق تاکنون ۷۰۰ نفر نیرو جهت کمک به مهار آتش سوزی های"خائیز" کهگیلویه و "دیل" گچساران با بالگرد‌ها انتقال داده شدند.

وی با اشاره به شرایط سخت آب و هوایی منطقه و گرمای هوا ادامه داد: خشک بودن و متراکم بودن پوشش گیاهی، سخت گذر بودن و کوهستانی بودن منطقه، وجود شیار‌های تند امکان مانور دادن را از نیرو‌ها می‌گیرد و مهار اتش زا با کُندی مواجه کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با توجه به وضعیت هر دو آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت شده "خائیز" کهگیلویه و "دیل" گچساران پیش بینی می‌شود که این آتش سوزی‌ها تا ۴۸ ساعت آینده ادامه داشته باشند.

مهار آتش سوزی منطقه حفاظت شده خاییز در حوزه کهگیلویه‌

‌رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه گفت: آتش سوزی خاییز در قسمت کهگیلویه مهار شده است.

روح الله عزیزی در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز در قسمت شهرستان کهگیلویه به طور کامل مهار شده است.

وی تصریح کرد: فوران آتش سوزی از سمت بهبهان شعله ور شده است.

عزیزی بیان کرد: نیرو‌های مردمی همچنان در تلاش برای مهار آتش سوزی در صحنه حضور دارند.

وی افزود: هم چنین چندین فروند بالگرد آبپاش کار مهار آتش سوزی را در دستور کار دارند.

امیدواریم آتش جنگل‌های "دیل" گچساران تا عصر امروز مهار شود

‌در همین راستا مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: امیدواریم آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع "دیل" گچساران تا عصر امروز مهار و خاموش شود.

غلامحسین حکمتیان اصل در گفتگو با خبرنگار ایسنا افزود: از صبح امروز بیش از ۸۰ نیرو بوسیله بالگرد‌های هوانیروز برای کمک به مهار و خاموش کردن آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع منطقه "دیل" گچساران به ارتفاعات این منطقه اعزام شده است.

وی اظهارکرد: آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع "دیل" تحت کنترل نیروهاست و امیدواریم تا عصر امروز مهار و خاموش شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بعلت شرایط سخت و صعب العبور بودن، خشک و متراکم بودن پوشش گیاهی و آنتن ندادن تلفن همراه آتش سوزی با کُندی پیش می‌رود.

حکمتیان اصل تصریح کرد: بالگرد‌ها تاکنون ۷ سورتی پرواز برای انتقال نیرو‌ها به ارتفاعات انجام دادند.

وی در خصوص علت آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع منطقه "دیل" ادامه داد: بعلت روشن کردن آتش از کنار باغات منطقه و سرایت به مراتع و جنگل‌ها این آتش سوزی رخ داده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: علت این آتش سوزی عامل انسانی بوده که در حال بررسی دقیق است و طبق همکاری و هماهنگی دستگاه قضایی و تاکید استاندار با عاملان این آتش سوزی برخورد جدی قانونی انجام می‌شود.

اعزام بالگرد‌های ارتش و سپاه برای اطفای حریق جنگل‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد

مدیر بحران وزارت دفاع هم در این رابطه گفت: با دستور اکید رئیس جمهوری و با هماهنگی مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق در وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح بالگرد‌های هوانیروز ارتش و سپاه جهت اطفای حریق جنگل‌های استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد به این مناطق اعزام شدند.

به گزارش ایسنا، جواد مصطفایی مدیر بحران وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با اعلام این خبر اظهار کرد: طی هفته گذشته نیز ۷ فروند بالگرد از ظرفیت یگان‌های بالگردی ارتش و سپاه جهت اطفای حریف جنگل‌های گچساران، بهبهان و دهدشت به این مناطق اعزام شده بودند.

وی در تشریح موضوع اطفای حریق هوایی در کشور اظهار کرد: ارائه خدمات اطفای حریق هوایی در عرصه منابع طبیعی کشور برابر ابلاغیه معاون اول ریاست جمهوری از سال ۹۴ با تشکیل مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق در وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و با بکارگیری کلیه یگان‌های بالگردی لشکری و کشوری شکل گرفت که ثمره این همکاری‌ها کاهش وسعت آتش سوزی‌ها به میزان قابل توجه در سال‌های گذشته بود.

مدیر بحران وزارت دفاع با اشاره به دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر پرداخت ۱۵۰ میلیارد ریال به سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: یگان‌های بالگردی کشوری، لشکری و خصوصی در اختیار وزارت دفاع نیستند و تامین هزینه‌های سنگین خدمات پروازی شامل سوخت، بیمه سرنشینان، بروزرسانی تجهیزات پروازری، سبد‌های ویژه و... نیازمند حمایت‌های مالی و تأمین اعتبار است.

مصطفایی با ابراز خرسندی از تصمیم دولت مبنی بر تأمین اعتبار یگان‌های بالگردی اطفای حریق هوایی کشور افزود: پیش از این با مساعدت وزیر دفاع بخشی از هزینه‌های یگان‌های خدمات پروازی که به صورت قرارداد فی مابین با یگان‌های کشوری، لشکری و خصوصی منعقد شده بود تا انتهای سال ۹۸ پرداخت شد و با تلاش همکاران عزیز در نیرو‌های مسلح هواپیمای آتش نشان با ظرفیت ۱۸ و ۴۰ تن حمل آب در کشور مورد بهره برداری قرار گرفت و انواع بالگرد نیز، متناسب با شرایط مختلف آب و هوایی کشور به تجهیزات اطفاء حریق هوایی تجهیز شدند.

وی تامین اعتبار یگان‌های بالگردی اطفای حریق هوایی کشور را گامی اساسی در احیای مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق در وزارت دفاع وپشتیبانی نیرو‌های مسلح عنوان کرد و گفت: طبق مصوبات دولت و دستورات معاون اول رئیس جمهور و بر اساس واگذاری اعتبار از طریق سازمان برنامه و بودجه، اجرای برنامه‌ها و اعتبارات پیش بینی شده مطابق با طرح جامع مدیریت پیشگیری و اطفای عرصه‌های منابع طبیعی کشور که در برنامه پنج ساله ششم توسعه توسط دستگاه‌های متولی تایید شده است؛ به موضوع اطفای حریق هوایی کشور از طریق یگان‌های بالگردی کشوری، لشکری و خصوصی جامه عمل خواهد پوشاند.

مهار آتش سوزی جنگل‌های خائیز نیازمند هلی‌کوپتر آبپاش و بالگرد بیشتر

در همین خصوص مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: هلی‌کوپتر آبپاش و بالگرد بیشتری برای کمک به مهار آتش سوزی جنگل‌های خائیز نیاز داریم.

سید اسد الله هاشمی در گفتگو با خبرنگار ایسنا در خصوص آخرین وضعیت آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه افزود: از صبح امروز تا کنون دو هلیکوپتر آبپاش چند بار آب پاشی کردند.

وی اظهارکرد: نیرو‌های مردمی و نیرو‌های محیط زیست و منابع طیبعی از ساعت ۲ بامداد تاکنون در ارتفاعات در حال تلاش برای مهار و خاموش کردن اتش سوزی هستند.

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هم اکنون بیشترین آتش سوزی را در حوزه بهبهان استان خوزستان داریم، خاطرنشان کرد: در حوزه استان کهگیلویه و بویراحمد آتش سوزی کمتر است.

هاشمی تصریح کرد: هم بالگرد برای انتقال و هلی برد نیرو‌ها و هم هلی کوپتر آبپاش جهت کمک بیشتر به مهار و خاموش کردن آتش سوزی جنگل‌های منطقه حفاظت شده خائیز نیاز داریم.

‌منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار در سال ۱۳۷۷ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد. این منطقه حفاظت شده در حوزه جغرافیایی استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد که تحت مدیریت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

پوشش گیاهی منطقه شامل بلوط (گونه غالب)، بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، زالزالک، گون، گیلاس وحشی (تگ)؛ گیاهان دارویی وخوراکی اعم از آویشن، بن سرخ، تره، قارچ، برنجاس، پونه کوهی، حلپه، گل گاو زبان، کارده و گونه‌های از خانواده گندمیان بوده و گونه‌هایی مانند بن سرخ و کارده بدلیل بوته کنی در معرض خطر انقراض است.

گونه‌های جانوری شامل کَل و بُز، کفتار، شغال، کاراکال، روباه، تشی، کبک، تیهو، بحری، دلیجه، خوک وحشی، خرگوش، سنجاب، سمور، جوجه تیغی، کبوتر، عقاب، شاهین، انواع کنجشک سانان، خانواده سبز قبا، دارکوب، هد هد، کمر کلی، بلبل، انواع مارمولک، افعی شاخدار، انواعی از مارها، کپور، ماهیان از جمله کپور معمولی، کپور سر گنده، کپور گوشتخوار، کپور نقره‌ای است.

بر اساس آخرین سرشماری، این منطقه بیش از ۱۵۰۰ راس کل و بز دارد.

شعله‌ور شدن مجدد آتش در منطقه حفاظت شده خائیز/ تقاضای کمک از مردم

بامداد امروز نیز رییس محیط زیست شهرستان کهگیلویه نیز از شعله‌ور شدن مجدد آتش در منطقه حفاظت شده خائیز خبر داد.

روح الله عزیزی در گفتگو با ایسنا با اشاره به شعله‌ور شدن مجدد آتش در کوه خائیز گفت: آتش‌سوزی از سمت جغرافیای بهبهان دو ساعت پیش آغاز شده است.

وی تصریح کرد: ملتمسانه از مردم تقاضا داریم برای جلوگیری از تخریب زیستگاه حیات وحش کمک کنند و برای مهار آتش پای کار بیایند.

وی، محل تجمع نیرو‌ها را روستای آبکاسه حاشیه کوه خائیز عنوان کرد و افزود: افرادی که می‌خواهند حضور پیدا کنند امروز ساعت ۶ صبح در محل حضور داشته باشند.

‌آتش جنگل‌های کهگیلویه مهار شود

نماینده مردم کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به آتش منابع طبیعی حوزه انتخابیه خود از مسئولین خواست هرچه سریع برای مهار این آتش اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، سید محمد موحد نماینده مردم کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس خطاب به رییس جمهور گفت: برای چندمین سال پیاپی جنگ‌ها و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شده و خسارات جبران ناپذیری به آن وارد شده است، حضور مردم و جوانان با دست‌های خالی برای مبارزه با آتش هم صحنه زیبای ایثارگری را ایجاد کرد و هم به خاطر نبود امکانات باعث تاسف شد.

وی افزود: جنگل‌های بلوط و حیات وحش و حیوانات بی گناه در شعله‌های آتش خاکستر شدند، آتش همچنان زبانه می‌کشد؛ ضرورت دارد آن‌هایی که باید بیدار شوند از خواب بیدار شوند، مسئولین و دست اندرکاران را موظف به اطفای حریق نمایید، مردم مظلوم نمی‌توانند شاهد ادامه این فاجعه باشند.

دولت و مجلس برنامه جامع نجات‌بخشی را برای «زاگرس» تدوین کنند

در همین ر استا و درپی آتش‌سوزی‌های یک هفته گذشته در رویشگاه‌های زاگرس دراستان‌های جنوب و جنوب غرب کشور دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست استان خوزستان ضمن بیان اینکه هیچ برنامه جامع نجات‌بخشی برای زاگرس در وضعیت وقوع آتش‌سوزی وجود ندارد، گفت: نمی‌توان مسئولیت اطفای حریق را بر دوش سازمانی به نام سازمان جنگل‌ها گذاشت که اعتبارات معدودی دارد، دولت و مجلس باید خود را موظف کنند برنامه جامع نجات‌بخشی برای زاگرس تدوین و تصویب کنند.

هژیر کیانی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه طبق قانون تمام دستگاه‌ها موظف به مهار آتش هستند و نمی‌توان مسئولیت اطفای حریق را بر دوش سازمانی به نام سازمان جنگل‌ها گذاشت که اعتبارات معدودی نیز دارد. دولت باید خود را موظف کند برنامه جامع نجات‌بخشی برای زاگرس تدوین و مجلس آن را تصویب کند.

این پژوهشگر حوزه طبیعت و محیط زیست تاکید کرد: دارایی‌های اکولوژیک بخصوص منابع طبیعی ما به‌درستی ارزش‌گذاری نشده‌اند و به‌همین علت ارزش آن‌ها در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور دیده نمی‌شود. مادامی که این نگاه بهره‌کشی نسبت به منابع طبیعی تغییر نکند و ارزش اکولوژیک و خدماتی که زاگرس و سایر عرصه‌های طبیعی برای ایران و زیستمندان آن دارد، مشخص و دیده نشود برنامه‌ریزی و تخصیص بودجه نیز مطابق با این ارزش‌ها صورت نخواهد گرفت.

کیانی ضمن بیان اینکه لکنت‌های مدیریتی در تداوم و افزایش خسارات ناشی از آتش‌سوزی موثر است، از عدم تجهیز دهیاری‌ها و شورا‌های خوزستان به آتش‌کوب و کپسول‌های اکسیژن انتقاد کرد و گفت: استفاده از این امکانات می‌تواند در زمان طلایی ابتدایی آغاز آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع از ایجاد یک فاجعه و خسارت ملی جلوگیری کند بنابراین در وهله اول دولت باید خود را موظف کند برای نجات زاگرس و زاگرس‌نشینان بالگرد‌های آبپاش خریداری کند و جوامع محلی را از طریق آموزش، فرهنگ‌سازی و تامین امکانات توانمند کند تا بتوانند این عرصه‌ها را حفظ کنند چراکه وقتی مردم توانمند شوند و ابزار و امکانات لازم برای اطفای حریق را در اختیار داشته باشند می‌توانند به عنوان نیروی انسانی در نجات عرصه‌های طبیعی زاگرس کمک کنند، همانطور که اکنون نیز با دست خالی این کار را انجام می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه متولیان می‌توانستند با استفاده از اعتبارات تخصیص داده شده به گرد وغبار دشت‌های خوزستان، بالگرد تهیه کنند و شوراها، دهیاری‌ها و نیرو‌های داوطلب مردمی را به تجهیزات لازم برای مهار آتش‌سوزی جنگلی مجهز کنند، اظهار کرد: سالانه چند هزار هکتار از رویشگاه‌های زاگرس به ارزش میلیارد‌ها دلار را به‌دلیل سوء مدیریت و بی‌توجهی مسئولان به تامین اعتبار برای مقابله با آتش‌سوزی و خرید بالگرد‌های آبپاش از دست می‌دهیم در حالی‌که می‌توان با ارزش یک تا ۱۰ هکتار همین اراضی که داریم، نابود می‌کنیم تجهیزات و امکانات لازم برای اطفای حریق‌های جنگلی را تامین کنیم.

آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع به فقر جوامع محلی دامن می‌زند

در همین رابطه و به دنبال آتش سوزی دیگیری در بخش‌هایی از جنگل‌های استان خوزستان، دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست استان خوزستان با اشاره به اینکه خوزستان سومین رویشگاه زاگرس در سطح کشور است و بالغ بر یک میلیون هکتار عرصه‌های زاگرسی دارد، تصریح کرد: همه ساله در این استان شاهد چنین آتش‌سوزی‌هایی هستیم و مسئله این است که این آتش‌سوزی‌ها تنها جنگل‌ها را از بین نمی‌برد بلکه به فقر جوامع محلی نیز دامن می‌زند چراکه معیشت آنان وابسته به این جنگل‌ها و مراتع است بنابراین خرید و تهیه بالگرد‌های آبپاش مخصوص برای زاگرس و استان‌های زاگرس نشین ضروری است تا بتوانیم از زمان طلایی که در ابتدای هر آتش‌سوزی در اختیار داریم، استفاده کنیم چراکه نمی‌توان در مناطق صعب‌العبور و با وجود باد‌های غالب منطقه، بدون تجهیزات لازم امدادرسانی یا اطفای حریق کرد. خوشبختانه ما در خوزستان مشکل آب‌گیری نداریم یعنی از منابع آب و منابع پولی برخورداریم، اما متاسفانه باید با یک بیل آتش را خاموش کنیم.

با هر آتش‌سوزی گنجینه‌ای کم نظیر از تنوع زیستی در جهان را از دست می‌دهیم

این پژوهشگر حوزه طبیعت و محیط زیست درپاسخ به این پرسش ایسنا که آتش‌سوزی عرصه‌های زاگرس چه آثار سویی بر تنوع زیستی منطقه دارد، گفت: آتش‌سوزی تنها آسیبی است که همه چیز را نابود می‌کند و زاگرس گنجینه‌ای کم نظیر از تنوع زیستی در جهان است که با هر آتش‌سوزی آن را از دست می‌دهیم.

وی ادامه داد: آتش‌سوزی جنگل‌ها باعث از بین رفتن زیستگاه‌ها می‌شود. از این رو دیگر نمی‌توان از خدمات اکولوژیک آن‌ها بهره‌مند شد یعنی ما بر اثر چنین وقوع آتش‌سوزی‌هایی ممکن است ذخیره‌گاه‌های ژنتیک و گیاهان دارویی منحصر به فرد زاگرس، گونه‌های ارزشمند یا در معرض انقراض را از دست دهیم که پس از سوختن در آتش به هیج وجه قابل احیا نیستند و اگر احیا شوند، گونه‌های خودرو و فاقد ارزش اکولوژیک خواهند بود که در زمینه‌های حفاظت خاک، ذخیره‌سازی آب، و خاصیت دارویی و علوفه‌ای هیچ ارزشی ندارند.

کیانی ضمن بیان اینکه زاگرس دارای تنوع زیستی غنی و گونه‌های مختلفی از پرندگان مشهوری مانند، کبک، کبوتر کوهی، انواع عقاب و ... است، اظهار کرد: زاگرس همچنین دارای بیش از ۲۵۰ گونه گیاه دارویی موثر و شناخته‌شده است که می‌تواند بر اثر آتش‌سوزی‌های جنگلی از بین بروند بنابراین عدم توجه و برنامه‌ریزی برای پیشگیری و جلوگیری از آتش‌سوزی‌های جنگلی در زاگرس می‌تواند به نابودی یک سرزمین منجر شود.

نقش درختان بلوط زاگرس در تولید آب کشور

وی ضمن اشاره به اینکه ۵۰ درصد منابع آب کشور در زاگرس تولید می‌شود، تاکید کرد: برخی گیاهان دارویی، پرندگان و سایر حیوانات مانند خرس، پلنگ، گرگ و روباه در زاگرس و زاگرس میانی وجود دارند و جزو دارایی این مناطق محسوب می‌شوند، اما از طرف دیگر گونه‌های ارزشمندی مانند درختان بلوط هستند که پایداری خاک، جوامع محلی و آب را تامین می‌کنند چراکه یکی از پایه‌های تولید آب در کشور درختان بلوط و پوشش گیاهی هستند که ارزش‌گذاری نشده‌اند و در آتش‌سوزی‌ها از بین می‌روند.

ارزش اکولوژیک هر درخت بلوط زاگرسی یک میلیارد تومان است

کیانی در پایان درباره ارزش درختان بلوط زاگرس توضیح داد: کارشناسان ارزش اکولوژیک و خدماتی یک درخت بلوط را که اکنون در حال سوختن و از بین رفتن است را حدود یک میلیارد تومان برآورد کرده‌اند. این درخت در حفظ زیستگاه، سرپناه، تولید اکسیژن، پایداری آب و خاک و نفوذ آب نقش پررنگی ایفا می‌کند. از این رو باید یک درخت بلوط را براساس ارزش‌های اکولوژیک و خدماتی که به ما ارائه می‌دهد ارزش‌گذاری کنیم تا نسبت به ارزش آن برای سازمان جنگل‌ها بودجه تعیین شود، اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد، چون علاوه‌بر ناآشنایی بودجه‌ریزان کشور با ارزش عرصه‌های طبیعی، سیاستمداران و برنامه ریزان نیز از محیط زیست و منابع طبیعی غافل هستند و به‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری در سند ملی حفاظت از محیط زیست، توجه لازم را نمی‌کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت ایسنا، تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹، کدخبر: 99031106356: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین