پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۸۸۴۳
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹
بهره برداران حوزه زراعت در کهگیلویه و بویراحمد از کمبود تجهیزات برداشت و قدیمی بودن کمباین‌های موجود گله‌مند هستند.
شعار سال: آنان می‌گویند: باید محصول گندم آنان هر چه زودتر برداشت شود تا اقدام به کشت برنج کنند، اما روند برداشت در این استان بسیار کند است.

با توجه به نامگذاری امسال به نام جهش تولید به نظر می‌رسد توجه به تامین زیرساخت‌های کاشت، داشت و برداشت نیازی ضروری برای رونق تولید در این استان است.

کارشناسان اقتصادی همواره افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی را به دلیل امنیت غذایی دارای اهمیت فراوان می‌دانند که این باور‌ها نیاز به تامین تجهیزات مورد نیاز کشاورزان را بیشتر کرده است.

بهره برداران نیازمند حمایت

یک بهره بردار ساکن روستای بهره عنا در شهرستان باشت می‌گوید:از روز گذشته تاکنون یک دستگاه کمباین در این روستا در حال برداشت محصول گندم است، اما تنها محصول ۲ هکتار زمین برداشت شده است.

سید عنایت ضامنی افزود: برداشت محصول گندم با کمباین‌های جدید روزانه تا ۱۲ هکتار می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه بهره برداران برای کشت برنج باید از پانزدهم خرداد اقدام کنند از مسئولان خواست برای تامین کمباین‌های جدید تلاش بیشتری کنند.

ضامنی تاکید کرد: درصورت ادامه روند کنونی برداشت گندم، تا ابتدای تیر ماه امکان کشت برنج وجود ندارد.

یکی دیگر از کشاورزان ساکن باشت گفت: کمباین برای برداشت محصول گندم بسیار کمیاب است و برخی کشاورزان ناچار به برداشت محصول به شکل سنتی هستند.

مراد حسینی با یادآوری آتش سوزی‌های اخیر در جنگل ها، مراتع و مزارع استان افزود: به شدت نگران کندی برداشت محصول خود هستیم.

کمبود کمباین و دلایل آن در باشت

رئیس اداره جهاد کشاورزی باشت گفت: در ۱۵ سال گذشته هیچ نوع کمبود کمباین در این شهرستان وجود نداشته است و همواره با استفاده از کمباین‌های مهاجر کار برداشت انجام می‌شد، اما امسال به دلیل انتشار ویروس کرونا برداشت این محصول در خوزستان دیرهنگام شروع شد و کمباین داران هم اکنون مشغول برداشت در استان خود هستند.

جواد شمشیری افزود: با رایزنی‌های انجام شده پس از اتمام برداشت کمباین‌های استان‌های مهاجر برای برداشت محصول به باشت خواهند آمد.

وی بیان کرد:در ۱۰ ساله اخیر تنها یک متقاضی خرید کمباین در باشت مراجعه کرده و با وجود امکان پرداخت تسهیلات کسی اقدام نکرده است.

شمشیری گفت:۱۰ هزارهکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت محصولات زراعی گندم، جو و کلزا است که برداشت ۵۰ درصد از محصولات انجام شده است.

جواد شمشیری افزود: تاکنون قریب ۶ هزار تن محصول گندم، جو و کلزا در باشت برداشت و خرید تضمینی شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه برداشت محصول گندم با کمباین‌های غیربومی انجام می‌شود گفت: تاخیر در برداشت محصول گندم استان‌های مجاور دلیل بروز این مشکل است.

عیسی راستین نسب افزود: امسال همچنین به دلیل بارندگی‌های مطلوب کشت دیم بیشتری انجام شده به همین دلیل کمباین‌های مهاجر در استان‌های خود باقی مانده اند.

مهاجر بودن بخش عمده کمباین‌های برداشت محصول در کهگیلویه و بویراحمد

وی عنوان کرد:هم اکنون حدود ۲۰۰ دستگاه کمباین برای برداشت محصول گندم در مزارع استان مشارکت دارند که تنها ۵۰ دستگاه آن بومی است.

وی افزود: در سال‌های اخیر برخی از کمباین داران به دلیل فرسودگی اقدام به فروش این تجهیزات کردند.

راستین نسب بیان کرد: حداقل ۴۰ دستگاه کمباین دیگر برای برداشت به موقع گندم در استان مورد نیاز است.

وی ابراز داشت: تاکنون ۳۳ هزار تن محصول گندم در کهگیلویه و بویراحمد برداشت شده است.

وی تاکید کرد:پیش بینی می‌شود برداشت محصول گندم در مزارع این استان امسال نسبت به پارسال افزایش چشمگیری داشته باشد.

راستین نسب کرد: برداشت محصول گندم بهار و تابستان امسال در ۷۸هزار هکتار مزرعه دیم و ۲۱ هزار هکتار مزرعه آبی کهگیلویه و بویراحمد انجام خواهد شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۱۰ مرکز خرید در شهرستان‌های مختلف استان از جمله گچساران، بویراحمد، باشت، کهگیلویه و بهمئی برای خرید تضمینی محصول گندم دایر شده است.

راستین نسب ابراز داشت: هر کیلوگرم گندم معمولی به قیمت ۲۵هزار ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم به نرخ ۲۶هزار ریال از کشاورزان خرید تضمینی می‌شود.

وی گفت:براساس برآورد‌ها ۱۳۵ هزار تن گندم در مزارع استان برداشت می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویر احمد افزود: با توجه به اینکه بخشی از گندم تولید شده در کهگیلویه و بویراحمد برای پخت نان به مصرف کشاورزان می‌رسد میزان خرید تضمینی این محصول در استان ۷۵هزار تن برآورد شده است.

امکان تامین کمباین‌های بومی با اعطای تسهیلات بانکی

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۵۰۰میلیارد ریال تسهیلات خرید ماشین‌های کشاورزی برای پرداخت به بهره برداران استان در سال جاری اختصاص یافته است.

صیدال اسدی بیان کرد: هر یک از کشاورزان با تامین ۲۰درصد از هزینه خرید تجهیزات درخواستی می‌توانند ۸۰درصد باقی مانده را تسهیلات بانکی دریافت کنند.

اسدی ابراز داشت: این تسهیلات با سود ۱۵درصد و دوره بازپرداخت پنج تا هفت ساله پیش بینی شده است.

وی ابراز داشت: افزایش سرعت و دقت در کار، پایین آمدن نیاز به کار و زحمت کشاورز و کاهش هزینه از مزایای این تجهیزات است.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:ضریب بهره وری از تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در این استان ۱.۴ اسب بخار در هر هکتاراست.

صیدال اسدی افزود: ضریب بهره برداری تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در پایان سال ۱۳۹۶ در کهگیلویه و بویراحمد ۱.۳۲ اسب بخار در هر هکتار بود.

ضریب بهره برداری مکانیزاسیون کشاورزی کشورمان ۱.۶۵ اسب بخار در هکتار رسیده و قرار است این رقم به ۲.۱ اسب بخار افزایش یابد.

در دولت یازدهم ردیف اعتباری مستقلی به بخش مکانیزاسیون کشاورزی کشور اختصاص یافت که برای پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی با محور اقتصاد مقاومتی از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ تاکنون به تدریج هفت خط اعتباری به این بخش اختصاص یافته است.

آمار‌ها نشان می‌دهد سالیانه ۲۵ هزار میلیارد ریال تقاضای تسهیلات برای توسعه و نوسازی ماشین آلات کشاورزی در کشور وجود دارد.

برخی از مسئولان این حوزه نیز بر کاهش نرخ سود تسهیلات ماشین آلات در بخش کشاورزی تاکید دارند.

اسدی عنوان کرد: هم اکنون بیش از ۱۲ هزار و ۴۰۴ دستگاه تراکتور، کمباین، انواع ادوات دنباله بند و ادوات زراعی، دام، طیور و شیلات در کهگیلویه و بویراحمد در مراحل مختلف تولید و برداشت محصولات کشاورزی استان بکار گرفته می‌شود.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود:۲ هزار و ۸۱۰ دستگاه تراکتور، سه هزار و ۳۴۲ ادوات خاکریزی،۲هزار و ۶۰۵ عدد ادوات داشت، یکهزار و ۹۵۴ ادوات باغداری،۸۴ دستگاه کمباین و ۲۷۹ انواع ادوات دروگری به کشاورزان استان واگذار شده است.

براساس آمار رسمی هم اکنون ۵۰ هزار خانوار کهگیلویه و بویراحمد در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به فعالیت مشغولند که حاصل دسترنج این بهره برداران سالیانه ۹۱۰ هزار تن محصول است.

سالیانه ۴۵۰ هزار تن محصولات زراعی، ۱۸ هزار تن ماهیان سردآبی،۲۰ میلیون گل رز شاخه بریده و ۲۸۰ هزار تن محصول باغی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود که افزایش تولید ضمن تحقق اقتصاد مقاومتی می‌تواند به بهبود درآمد و معیشت کشاورزان منجر شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 11 خرداد 1399 ، کدخبر: 83804259 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین