پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۸۰۲۵
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد با بیان اینکه ما فکر می‌کنیم کاغذی سفیدتر باشد، از کیفیت بالاتری برخوردار است، به غیراستاندارد بودن کاغذ مورد استفاده در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان اذعان کرد.

شعار سال: نشست خبری شانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران پیش از ظهر دوشنبه ۱۵ شهریور ماه با حضور محمودرضا برازش مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدحسن فکری دبیر این جشنواره در محل سرای اهل قلم در تهران برگزار شد.

برازش در پاسخ به سؤالي در مورد نبود استانداردها در حوزه تولید مواد اولیه صنعت چاپ از جمله کاغذ و اینکه سال‌هاست برای تولید کتاب‌های درسی از کاغذهای سفید که استانداردهای لازم را به لحاظ رعایت سلامت دانش‌آموزان دارد، استفاده می‌شود، گفت: مسئله تدوین استانداردهای مواد اولیه صنعت چاپ ارتباط زیادی با دفتر امور چاپ وزارت ارشاد ندارد و متولی تدوین استانداردها برای این محصولات که عمدتاً موارد بهداشتی را دربر می‌گیرد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

وی افزود: البته اینکه برای تولید محصولات مختلف چاپی از چه کاغذی استفاده شود، نیازمند فرهنگ‌سازی است و نکته‌ای که شما گفتید، درست است؛ متأسفانه ما فکر می‌کنیم هر چه کاغذ سفیدتر باشد، بهتر است در حالی که این‌گونه نیست و مسئله چاپ کتاب‌های درسی را هم با استفاده از کاغذهای سفید، باید از مسئولان آن چاپخانه‌ها پیگیری کنید.

مدیرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد با بیان اینکه بهترین نوع کاغذ برای کتاب‌های درسی، کاغذهای سبک کِرمی رنگ است، گفت: متأسفانه دوستان وزارت آموزش و پرورش چندان رغبتی به سفارش دادن این کاغذها برای چاپ کتاب‌های درسی به چاپخانه‌های مربوطه ندارند؛ کاری که وزارت ارشاد در این زمینه می‌تواند انجام دهد، فرهنگ‌سازی است.

وی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی‌ بر اینکه آیا پس از برگزاری جشنواره‌های هر ساله صنعت چاپ، از طرف دفتر امور چاپ که متولی این جشنواره است، این مسئله که آثار برتر مورد حمایت قرار بگیرد تا بتوانند به تولید انبوه برسند و بخش صنعتی ما از آن بهره‌مند شود، رصد می‌شود یا خیر؟ گفت: یکی از اهداف جشنواره، توجه به پیشکسوتان و بزرگان صنعت چاپ و هدف دیگر که در بخش مسابقات آثار چاپی نمود پیدا می‌کند، معرفی آثار برتر به جامعه هدف است.

برازش با بیان اینکه ما شاخص‌های انتخاب آثار برتر چاپی را در قالب جشنواره در یکی، دو سال گذشته شفاف‌تر کرده‌ایم، تأکید کرد: تمامی آثاری که به عنوان برگزیده انتخاب می‌شوند، قبلاً به تولید انبوه رسیده‌اند اما باز هم نیاز داریم تا آنها را به جامعه هدف بیشتر معرفی کنیم. البته در مجموع باید از یک جشنواره آن هم با توان مالی اندک ما در دفتر امور چاپ، در حد خودش انتظار تأثیرگذاری داشت.

مدیرکل دفتر امور چاپ همچنین در پاسخ به سؤال دیگر در مورد علت صدور مجوز برای واردات انبوه کاغذ در حالی که برابر اعلام خود این دفتر، کل نیاز کاغذ کتاب‌های غیردرسی کشور برای ۱۵۰ میلیون جلد کتاب در سال‌ گذشته، ۵۰ هزار تن بوده است، گفت: البته بخش کمی از آمار بیش از ۱۳۰ هزار تنی واردات محصولات چاپی، مربوط به کاغذ است و بیشتر آن به سایر محصولات چاپی از قبیل لیبل‌ها برمی‌گردد. با این وجود عدم اطلاع واردکنندگان از نیاز بازار به تولید کاغذ، از جمله مسائلی است که منجر به این میزان واردات می‌شود.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار: 15 شهریور 1395، کد مطلب: 3761470:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین