پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۹۵۵
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های بانک در دو سال گذشته، پرداخت تسهیلات توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری بود که به‌منظور امیدآفرینی و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری استان گیلان از ابتدای سال 97 به اجرا درآمد و تا پایان سال 1398، با پرداخت دوهزار و 28 میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ترجیحی چهار درصدی به تعداد دوهزار و 575 طرح و کسب‌وکار کوچک با میزان فرصت اشتغال پنج‌هزار و 943 نفر به اجرا درآمد.

شعار سال:یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های بانک در دو سال گذشته، پرداخت تسهیلات توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری بود که به‌منظور امیدآفرینی و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری استان گیلان از ابتدای سال 97 به اجرا درآمد و تا پایان سال 1398، با پرداخت دوهزار و 28 میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ترجیحی چهار درصدی به تعداد دوهزار و 575 طرح و کسب‌وکار کوچک با میزان فرصت اشتغال پنج‌هزار و 943 نفر به اجرا درآمد. اجرای این طرح اتفاقی مثبت و بی‌نظیر در سطح جامعه روستایی در تمام سال‌های پس از انقلاب به‌شمار می‌رود و موجی از امید و تحرک اقتصادی در جامعه روستایی و عشایری کشور ایجاد کرده است. به همین بهانه خبرنگار «سبزینه» گفت‌وگویی با علی‌رضا طاهری‌بروجنی، مدیریت شعب بانک کشاورزی گیلان، انجام داده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

 

درباره حمایت‌های مالی بانک کشاورزی از کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی توضیح دهید.

ازجمله حمایت‌های مالی انجام‌شده از کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی در اجرای طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) تجهیز منابع مالی:

بانک کشاورزی به‌‌منظور پاسخ‌گویی به کشاورزان، تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی برای تأمین منابع مورد نیاز خود در واحدهای تولیدی، کشاورزی و... تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا هم‌پای سیستم بانکی با جذب سپرده‌های مردمی تأثیری مطلوب در روند اعطای تسهیلات به متقاضیان در بخش‌های موصوف برجای گذارد.

2) پرداخت تسهیلات:

1-2) مبلغ کل تسهیلات پرداختی بانک در سال 1398 با هزار و 900 میلیارد ریال رشد نسبت به سال 1397، به حدود 11 هزار و 500 میلیارد ریال رسید که نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته است. به این ترتیب، در سال 1398 پشتیبانی خوبی از تولید بخش کشاورزی به‌عمل آمده است.

2-2) ترکیب پرداخت‌های بانک در سال 1398 (مبلغ 11 هزار و 500 میلیارد ریال) در زیربخش‌های زراعت، باغداری، دام و طیور 46 درصد،  صنایع وابسته به کشاورزی  42 درصد، فعالیت‌های خدمات عمومی ‌(ازدواج، ضروری و  سایر فعالیت‌های خدماتی) 10 درصد، شیلات و آبزیان دو درصد.

3-2) مانده کل تسهیلات پرداختی استان نیز در سال 1398 از رشد قابل‌توجهی برخوردار بود و با 20 درصد رشد، از 17 هزار میلیارد ریال در پایان سال 1397 به 20 هزار و 300 میلیارد ریال در پایان سال 1398 رسیده است.

4-2) پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی به‌مبلغ ‌هزار و 114 میلیارد ریال با 7/44 درصد رشد نسبت به مبلغ 770 میلیارد ریال سال 1397، یکی دیگر از فرازهای عملکرد خوب بانک در سال 1398 بوده است. در سال‌های اخیر براساس هماهنگی انجام‌شده با وزارت جهاد کشاورزی تقریباً 100 درصد ماشین‌ها و تجهیزات مورد نیاز بخش کشاورزی، بدون محدودیت توسط بانک کشاورزی تأمین مالی شده است.

5-2) در زمینه پرداخت تسهیلات برای اجرای طرح‌های اولویت‌دار با وجود بروز برخی اشکالات محدودکننده مبلغ 124 میلیارد ریال تسهیلات در قالب بند «الف» تبصره 18 قانون بودجه سال 97 و در زیربخش طرح‌های گلخانه‌ای، سرمایه در گردش صنایع تبدیلی، سرمایه‌ای آب و کشاورزی (شیلات) و... پرداخت شد.

6-2) بانک کشاورزی استان در سال گذشته تعداد 13 هزار و 700 فقره سلف با مبلغ ‌هزار و 37 میلیارد ریال به کشاورزان پرداخت کرده است.

 

اقدامات بانک کشاورزی در زمینه مشارکت فعال در اجرای طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری چه بوده است؟

در زمینه مشارکت فعال در اجرای طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های بانک در دو سال گذشته، پرداخت تسهیلات توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری بود. در قالب این طرح که با اذن مقام معظم رهبری و سیاست راهبردی دولت تدبیر و امید برای امیدآفرینی و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری از ابتدای سال 97 به‌ اجرا درآمد،  تا پایان سال 1398، با پرداخت دوهزار و 28 میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ترجیحی چهار درصدی به تعداد دوهزار و 575 طرح و کسب‌وکار کوچک با میزان فرصت اشتغال پنج‌هزار و 943 نفر به اجرا درآمد. اجرای این طرح، اتفاقی مثبت و بی‌نظیر در سطح جامعه روستایی در تمام سال‌های پس از انقلاب به‌شمار می‌رود و موجی از امید و تحرک اقتصادی در جامعه روستایی و عشایری کشور ایجاد کرده است. جذب بقیه اعتبار مربوط به این طرح به‌سرعت ادامه دارد و انتظار می‌رود فرصت‌های اشتغال جدید ایجادی از محل اجرای این طرح در بانک کشاورزی به دست آید.

 

با توجه به شرایط کنونی کشور بانک کشاورزی چه مساعدت‌هایی را نسبت به بدهکاران خسارت‌دیده انجام داده است؟

وقوع خسارت در بخش کشاورزی تا حدود زیادی اجتناب‌ناپذیر است. بانک کشاورزی به‌منظور مدیریت عوارض بلایای طبیعی و کمک به بازسازی توان تولیدی کشاورزان خسارت‌دیده، ضمن استفاده از ابزار بیمه کشاورزی، در زمینه وصول بدهی کشاورزان خسارت‌دیده تا حد امکان با آنها همراهی و مساعدت می‌کند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- عملکرد بند «خ» تبصره 33 قانون برنامه مبنی‌بر امهال سه‌ساله بدهی کشاورزان خسارت‌دیده. در سال 1398 و در ادامه اجرای بند «خ» تبصره 33 قانون برنامه ششم توسعه، بدهی بالغ ‌بر شش‌هزار و 823 کشاورز خسارت‌دیده با مبلغ 322 میلیارد ریال در چارچوب بند مذکور و به‌مدت سه سال امهال شد.

- بند «ل» تبصره 16 (در سال 98). در سال 98 و در قالب بند «ل» تبصره 16، بدهی تعداد 549 نفر از بدهکاران خسارت‌دیده در بخش کشاورزی به مبلغ 61 میلیارد ریال (با درصد جذب 90 درصد) مساعدت شد.

 

اقدامات انجام‌شده در زمینه بیمه محصولات کشاورزی چه بوده است؟

در سال زارعی 97-98 تعداد 105 هزار و 632 نفر در بخش‌های مختلف زراعی، باغی و دامی ‌محصولات خود را نزد صندوق بیمه تحت پوشش قرار دادند که بیشترین سهم مربوط به دو محصول برنج و چای بوده است که از آن تعداد 50 هزار و 481 نفر در سطح حدود 44 هزار هکتار شالیزارهای استان و تعداد 31 هزار و 702 نفر در سطح حدود 15 هزار هکتار از باغ‌های چای که درواقع کل باغ‌های چای آباد و فعال استان بوده، تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. در سال زارعی جدید که از مهرماه 1398 آغاز شده تا اواخر خردادماه سال‌جاری  80 هزار و 400 نفر انواع محصولات زراعی، باغی و دامی ‌خود را نزد صندوق، بیمه کرده‌اند که از این تعداد 42 هزار نفر شالی‌کار و 29 هزار نفر هم چای‌کار، بقیه در سایر زیربخش‌ها (دام، طیور، آبزیان و...) هستند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه سبزینه ، تاریخ انتشار 10 تیر    99، کد خبر:   85906،www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین