پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۷۳۶
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
دیر زمانی است که بحث مذاکرات برای رسیدن به صلح سرنوشت مردم افغانستان را مانند یک کلاف سردرگم به بازی گرفته است.
شعار سال: طالبان، خواهان آزادی زندانیان خود بر اساس آنچه توافق با ایالات متحده آمریکا عنوان کرده اند می‌باشند و می‌گویند به هیچ عنوان کوتاه نخواهند آمد، اما از سویی حکومت افغانستان این روند را به کندی پیش می‌برد و گویا در نظر ندارد به این سادگی‌ها شرایط را برای برگزاری مذاکرات بین الافغانی مساعد سازد.

در آخرین مورد مقامات افغانستان اعلام کرده اند که ۶۰۰ تن از زندانیانی که در لیست طالبان برای آزادی قرار دارند را آزاد نخواهند کرد چرا که این اشخاص بر اساس اتهامات «حق العبدی» مانند دزدی، قتل، قاچاق و دیگر جرایم جنایی بازداشت شده اند.

اما با وجود این که طالبان آزادی کل زندانیان خود در لیست را شرط اصلی و خط قرمز خود می‌دانند؛ و از آن سو به گفته سخنگویان حکومت، دولت افغانستان حاضر نیست بهایی سنگین‌تر از جنگ را برای رسیدن به صلح بپردازد، به همین علت در میان این کش و قوس گیری‌ها آینده صلح و مذاکرات بین الافغانی با چالشی بزرگ مواجه شده است.

در این ارتباط «ناجیه انوری» سخنگوی وزارت دولت افغانستان در امور صلح  گفت که در مورد سرنوشت این تعداد از زندانیان نهاد‌های عدلی و قضایی تصمیم نهایی را خواهند گرفت.

 
مذاکرات بین‌الافغانی ثمربخش خواهد بود؟
 
 

وی تأکید کرد که تدبیر و احساس مسئولیت لازم در این برهه حساس تاریخی مهم است و نمی‌توان برای رسیدن به صلح تاوانی بیشتر از تاوان جنگ پرداخت.

انوری تأکید کرد که حکومت برای رسیدن به صلح تمام تلاش خود را خواهد کرد، تا به صلحی با عزت، پایدار و عادلانه برسیم.

این در حالی است که مقامات در حکومت افغانستان می‌گویند نزدیک به ۶۰۰ تن از زندانیانی که در لیست برای آزادی قرار دارند آزاد نخواهند شد، چرا که این اشخاص به جرم‌های جنایی یا «حق العبدی» بازداشت شده اند.

اما از سویی سخنگویان طالبان  به این اقدامات واکنش نشان دادند، به گفته طالبان کابل در حال بهانه تراشی است و علاقه‌ای برای برقراری مذاکرات بین الافغانی ندارد.

در واکنشی تند‌تر گروه طالبان تهدید می‌کنند که هزینه این اقدامات حکومت را مردم افغانستان خواهند پرداخت، چرا که اگر مشکلات از راه گفتگو حل نشود طالبان مجبور به استفاده از توان نظامی خود خواهند شد.

سهیل شاهین سخنگوی سیاسی طالبان در این ارتباط  گفت: «از ابتدای امضای توافقنامه حتی تا اکنون اداره کابل وقت کشی میکند، گاهی به به یک بهانه و گاهی به بهانه دیگر پروسه صلح را به تعویق میاندازد، اما قیمت آن را مردم افغانستان میپردازند. بهتر است که بیش ازاین بهانه جویی نشود.»

مذاکرات بین‌الافغانی ثمربخش خواهد بود؟
 
 

«شاهین از ایالات متحده خواست تا بالای حکومت افغانستان فشار وارد کند و اگر حکومت می‌خواهد به صلح برسد هرچه زودتر باقی زندانیان طالبان را آزاد سازد.»

وی خاطرنشان ساخت: «مطابق توافقنامه مسئولیت امریکا است که برای رهایی زندانیان فشار لازم وارد نماید. اما اداره کابل اگر میخواهد که مسئله افغانستان حل شود باید زندانیان متباقی را هرچه زود‌تر رها نماید.».

اما جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی می‌گوید حکومت افغانستان حاضر است تا به جای افرادی که قرار نیست آزاد شوند لیست دیگری را برای آزادی بپذیرد.

 
مذاکرات بین‌الافغانی ثمربخش خواهد بود؟
 

در واکنش به این اظهارات فیصل؛ ذبیح الله مجاهد سخنگوی دیگر طالبان می‌گوید که لیست دیگری از سوی طالبان معتبر نیست و این گروه تنها لیستی که قبلا برای آزادی به حکومت سپرده است را می‌پذیرد.

مجاهد می‌گوید که طالبان این توان را دارند تا از توان نظامی خود استفاده کنند، اما بهتر می‌دانند که این مسائل از طریق گفتگو حل گردد.

 
مذاکرات بین‌الافغانی ثمربخش خواهد بود؟
 

به گفته ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت افغانستان در امور صلح حکومت افغانستان در تلاش برای هماهنگی برای برگزاری مذاکرات مستقیم می‌باشد و آزادی زندانیان بر اساس اقدامات طرف مقابل صورت می‌گیرد، اما سرنوشت مجرمین جرایم جنایی که طالبان خواهان آزادی آن‌ها هستند توسط نهاد‌های عدلی و قضایی حکومت مشخص می‌گردد.

براساس گفته‌های سخنگویان دوطرف وضعیت فعلی مذاکرات صلح و فرایند صلح افغانستان اینگونه می‌نماید که این روند اکنون با چالشی مهم روبرو گردیده است؛ از سویی طالبان اسرار دارند که باید تا آخرین نفر از ۵۰۰۰ زندانی آنان رها شوند، و از سویی دیگر حکومت افغانستان موانعی را برای تحت فشار دادن طالبان قرار می‌دهد.

آزاد نشدن زندانیان طالبان بر اساس آنچه حکومت افغانستان به آن استدلال کرده است گر چه امری ناخوشایند به نظر می‌رسد، اما از سویی دیده می‌شود که حکومت تاوان زیادی را در بدل آزادی بیش از ۴۰۰۰ زندانی پرداخته است، به قول معروف اکنون دیگر آب از سر حکومت گذشته و طالبان با رهایی این تعداد از زندانیان قوت تازه‌ای گرفته اند.

اگر نگاهی به سیر تاریخی سیاست‌های افغانستان در چند دهه اخیر بیندازیم؛ همیشه این خارجی‌ها بوده اند که نقطه پایان به جنجال‌های سیاسی افغانستان گذاشته اند. ایالات متحده آمریکا با اینکه از حساسیت‌های موجود در فرایند سیاسی افغانستان آگاهی کامل دارد، شرایط را با دادن اختیارات نصبی به حکومت گل آلود کرده، تا باز اذهان عمومی جای خالی آمریکا را برای پایان دادن به مشکلات صلح احساس کنند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار:19تیر 1399، کدخبر: 970066  ، fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین