پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۰۱۶۲
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۷
کارشناس مسایل سیاسی افغانستان گفت: طالبان دل خوش به این هستند که پس از خروج نیروهای امریکایی نیازی نیست قدرت را با کسی شریک بسازند، آنها می خواهند امارت اسلامی را برپا کنند.
شعار سال:احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی  اظهار کرد: این بازی (مذاکرات صلح) ابعاد مختلفی دارد به همین دلیل صلح امکان پذیر نیست و باور کردن به آن حرکتی بچه‌گانه است.

وی افزود: تا زمانی که جنگ های نیابتی در افغانستان نتیجه ای نداشته باشد نمیتوان به صلح واقعی امیدوار بود.

سعیدی با بیان اینکه طالبان پیرامون روند صلح امتیاز هایی را به دست آورده و اکنون توپ در میدان این گروه است، بیان داشت: اکثر کشورها طالبان را به عنوان امارت اسلامی به رسمیت شناخته اند، اعضای طالبان که در لیست سیاه بوده اند از این لیست خارج شده اند.

این کارشناس مسایل سیاسی گفت: از سویی اکثر کشورها در افغانستان به فکر منافع خود هستند اگر طالبان بتوانند منافع این کشور ها را تضمین کنند هیچ مشکلی با زیر پا گذاشتن ارزش های حقوقی مردم افغانستان ندارند.

وی تصریح کرد: این بازی هایی که امریکا یا کشورها دیگر مدعی آن هستند در مورد حقوق زن و یا حقوق بشر بازی های دیپلماتیک یا بازی های لفاظی است. آزادی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از بند حکومت را آمریکا یا زلمی خلیلزاد به طالبان وعده کرده است و حکومت افغانستان در این زمینه هیچ تعهدی ندارد.

سعیدی با اشاره به انتخابات آمریکا بیان داشت: زلمی خلیلزاد و امریکایی ها می خواهند که تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا که ترامپ رئیس جمهور فعلی این کشور کاندیدای آن خواهد بود، مذاکرات صلح دوام کند تا در اذهان عمومی امریکا این موضوع جلوه کند که مذاکرات صلح افغانستان اغاز شده و به زودی نتیجه مطلوب دست می دهد تا دونالد ترامپ بتواند پیروز انتخابات بعدی ایالات متحده باشد.

مذاکرات بین الافغانی حتی در صورت شروع شدن، نتیجه ای نخواهد داشت

احمد سعیدی در بخش دیگر سخنانش گفت: مذاکرات بین الافغانی به زودی آغاز نخواهد شد و اگر آغاز هم شود نتیجه ای را در بر نخواهد داشت.

وی افزود: اشرف غنی خیلی علاقه مند به مصالحه نیست و می خواهد اگر طالبان و دولت برای تطبیق صلح تسلیم شوند یک چوکی عادی ریاست را به رئیس جمهور غنی بسپارند. اشرف غنی مایل است که مذاکرات حد اقل ۵ سال دوام کند تا دوره حکومت وی تمام شود.

این کارشناس سیاسی در ارتباط با کشورهای منطقه بیان داشت: منافع کشورهای منطقه حقشان است، البته درصورتی که بر منافع ملی افغانستان ضربه وارد نکند. بدون شک امریکا طالبان خود را دارد، پاکستان طالب خود را دارد روسیه طالب خود را دارد ایران نیز نگرانی های خود را دارد، منکر هم کسی از این مسئله شده نمی تواند.
وی در پایان گفت: حتی جمهوری اسلامی ایران هم به این باور است که طالب یک واقعیت است و باید در قدرت سهم فعال داشته باشد اما تضاد هایی بین کشورهای قدرتمند منطقه و فرامنطقه به خاطر مصالحه وجود دارد که آتش جنگ را شعله ورتر می سازد.

 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  پایگاه خبری شفقنا ،تاریخ انتشار:  4   مرداد 1399،کدخبر:   978893  ،www.fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین