پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۹
سرطان؛بیماری ناشناخته که افزایش آن درکشورهای در حال توسعه مانند ایران براساس پیش بینی وزارت بهداشت طی 15 تا 20 سال آینده دو برابر شده و باید برای جلوگیری از گسترش بیش تر آن راهکارهای مناسب اجرایی شود.

شعار سال: براساس آمار وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی میزان بروز سرطان در یک سال ایران 0.73 درصد است که متوسط جهانی این شاخص 0.58 درصد و در کشورهای توسعه یافته کمتر از 0.50 درصد می باشد که متاسفانه علت عمده گسترش سرطان در تشخیص دیر هنگام اعلام شده که ضرورت برنامه ریزی برای مقابله با آن را می طلبد.

اما براساس آمار سازمان بهداشت جهانی؛میزان بروز سرطان در ایران به طور متوسط 134.7 نفر در هر 100 هزار نفر گزارش شده که باید دید آیا بسترها و امکانات لازم برای درمان و مراقبت از این بیماران در کشور پیش بینی شده است.

سید حمید حریری رئیس انجمن بیماران سرطانی خراسان شمالی با اشاره به اینکه 780 بیماران سرطانی استان در حال حاضر در این موسسه پرونده دارند،با انتقاد از فراهم نبودن زیرساخت های لازم برای درمان بیماران سرطانی در استان،می گوید:از این تعداد 262 نفر مبتلا به سرطان گوارش،161 نفر نیز مبتلا به سرطان سینه هستند که از این تعداد 50 نفر زیر 17 سال قرار دارند و تاکنون علارغم پیگیری های انجام شده و مکاتبات فراوان برای حل مشکل این بیماران؛ وعده ها به طور مناسب تحقق پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: طی چند سال گذشته دستگاه شتاب دهنده خطی برای انجام دوره های پرتو درمانی بیماران سرطانی خریداری شده که متاسفانه به علت آماده نبودن مکان برای نصب این دستگاه؛روند معالجه و درمان بیماران را با مشکلات زیادی مواجه کرده و دود این تاخیر و سهل انگاری بر چشم این بیماران می رود.

او می گوید:حجم زیاد این بیماران در استان و به خصوص مبتلایان به سرطان سینه نیازمند پرتودرمانی هستند که نبود این دستگاه موجب شده 70 درصد بیماران سرطانی را مجبور به مراجعه به مشهد و یا حتی تهران کرده که هزینه هایی زیادی را برآنان دربر داشته است.

تحمیل هزینه های سنگین

رئیس انجمن بیماران سرطانی استان 70 درصد مبتلایان به این بیماری را اقشار نیازمند و حاشیه نشین دانسته که توانایی تامین هزینه دارو و درمان را ندارند و با اشاره به اینکه تاکنون 15 درصد از آن ها به همین علت ها روند درمان خود را رها کرده تعداد این افراد رو به گسترش است،گفت:افراد ضعیف و کم درآمد با ابتلا به سرطان نخستین چیزی را که از دست می دهند کار و اشتغال است و بروز این پدیده شرایط آنان وخیم تر و آزرده تر می کند.

وی با بیان اینکه این استان بر روی کمربند سبز بیماری سرطان قرار دارد،آمار ابتلا به بیماری سرطان دستگاه های گوارشی به خصوص مری را در استان نگران کننده دانسته و می گوید:عادت بد غذایی،مصرف چای و غذای داغ،مصرف دخانیات و مشروبات الکلی از عوامل افزایش روند بیماری سرطان در استان است که استعمال سیگار عامل بروز 60 درصد سرطان های استان محسوب می شود.

تامین هزینه های کمرشکن درمان

یکی از بیماران عضو انجمن بیماران سرطانی استان،وسع مالی خود را برای تامین هزینه های درمانی پایین دانسته و می گوید:فعالیت این موسسه در استان باعث شده بخشی از مشکلات ما حل شود اما شرایط برای تامین هزینه های درمان به صورتی است که حتی توان پرداخت هزینه های حداقلی برای درمان را نداریم و با توجه به اینکه برخی از داروها وارداتی هستند بیمه نیز هزینه آن تقبل نمی کند و اگر مساعدت این موسسه نباشد توان تهیه دارو را نیز نخواهیم داشت.

او ادامه می دهد:علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین تامین دارو طی روند درمان که نیاز به پرتودرمانی دارد نیز با وجود اینکه مسئولان وعده های مکرری برای احداث و نصب دستگاه شتاب دهنده خطی داده اند،هنوز محقق نشد و این خود نیز مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

وی به وضعیت معیشتی خود و افرادی که در بستر این بیماری قرار دارند اشاره کرده و می گوید:اگر به کسی گفته شود شما مبتلا به سرطان هستید در همان ابتدای کار چه حسی به شما دست می دهد؟

او ادامه داد:تحمل درد و کنار آمدن با این بیماری مستلزم امید و روحیه است،اما متاسفانه در کنار تمام حمایت های مردمی که از طرف انجمن بیماران سرطانی استان می شود هنوز هم مشکلات بسیار پیش روی ما قرار دارد که همچنان منتظر تحقق وعده ها به خصوص در مورد راه اندازی مرکز پرتو درمانی هستیم تا بلکه از بار سنگین و همچنین سختی تردد به مشهد و تهران کاسته شده و تمام امور در استان انجام شود.

خریداری دستگاه شتاب دهنده تا احداث بنا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در پی اظهار نظرهای مختلف در مورد تاخیر در نصب و راه اندازی دستگاه شتاب دهنده خطی بیماران سرطانی استان،با اشاره به اینکه ما منکر نیاز این دستگاه برای بیماران نمی شویم،گفت:طی دو سال گذشته این دستگاه با مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان خریداری شده اما تمام هزینه آن پرداخت نشده و بر طبق قرار داد که بخشی از هزینه آن در گذشته پرداخت شده بود را چیزی در حدود 60 درصد از باقی مانده هزینه را پرداخت کردیم و دستگاه را وارد استان نمودیم.

گلمکانی ادامه داد:مهم تر از خرید دستگاه،فضایی است که باید این دستگاه در آن قرار بگیرد . بونکرهایی که باید برای آن ساخته شود که این نیازمند رعایت الزامات فیزیکی و ساختمانی خاص است.

وی گفت:طی 6 ماه گذشته حوزه توسعه کار خود را در زمینه احداث ساختمان شروع کرده که بخش اصلی بونکرها به اتمام رسیده و ساختمان اداری این بنا نیز در مرحل مناقصه قرار دارد.

وی ابراز امیدواری کرد:امیدواریم بتوانیم ظرف 6 الی 7 ماه آینده تا اوایل سال 95 ساخت بنا را تمام و مرکز رادیوتراپی را برای بیماران سرطانی راه اندازی کنیم.

ساختمان مرکز پرتودرمانی بیماران سرطانی استان هم اکنون در مجاورت بیمارستان امام علی (ع) بجنورد با 40 تا 45 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تابناک خراسان شمالی، تاریخ انتشار 29 شهریور 94 ، کد مطلب: 97882: www.tabnaknkhorasan.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمدی
United Arab Emirates
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
0
0
بحث درمانی یک بحث است و پیشگیری بحثی دیگر با کاهش الودگی ها و نویز ها و اعصاب بهتر و مواد غذایی بهتر بسیاری از این بیماری ها را میتوان نابود کرد
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین