پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۶۵۷
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۲
فعالان و کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ افزایش نرخ ارز، کمبود مواد اولیه و حضور فعال واسطه گران در بازار توانسته است نرخ میلگرد و آهن را در بازار عرضه با افزایش چند صد برابری مواجه کند.
شعار سال: امروز در مقایسه با نرخ محصولات فولادی پیشنهادی سایر همسایگان کشور، میلگرد، تیرآهن و ورق در ایران با دلار بالای ۲۵ هزار تومان به مردم فروخته می‌شود، هرچند زمزمه‌های کاهش نرخ ارز شنیده می‌شود، اما از روند نزول قیمت این محصولات خبری نیست.
 
حالا با توجه به نیاز جامعه به عرضه این محصولات، فعالیت روی این قیمت ها، این روز‌ها حرکت روی لبه تیغ است و ریسک بسیار بالایی را طلب می‌کند.
 
این روز‌ها با وجود هیاهوی مبادی سمت عرضه و افزایش قیمت‌های نفس گیر زنجیره تامین، تقاضای مصرف واقعی به شدت تقلیل پیدا کرده و حتی این چند روز اخیر دیگر خرده فروشان هم جرات تخلیه بار و عرضه آسان و بدون دغدغه ندارند.

 خریداران این محصول که عموما فعالان ساخت و ساز در کشور هستند طی چند ماه اخیر از افزایش قیمت‌ها گلایه دارند و منشأ این بلبشوی در نرخ‌ها را گرانی ارز می‌دانند.
 
به گفته این فعالان، خرید حتی یک ظرفیت پروفیل، تیرآهن و میلگرد با محاسبه دلار بالای ۲۵ هزار تومان دل و جرات و یک کیسه پول هنگفت می‌خواهد. امروز خرید چنین محصولاتی ریسک پذیری بسیار بالایی را طلب می‌کند، چراکه پذیرش ریسک تخلیه میلگرد با افزایش چند صد برابری در شرایطی که قرار باشد این کالا به تدریج در طول چند هفته در این بازار به مشتری نهایی فروخته شود، فوق العاده خطرناک است.
 
از سوی دیگر این فعالان، ادامه این شرایط را برای بخش ساخت و ساز بیش از گذشته خطرناک می‌دانند و از ایجاد چنین شرایطی انتقاد شدید دارند.
 
به گفته آنان همین نیاز به ریسک پذیری بالا موجب شده تا این روز‌ها بسیاری از کسبه از کاسبی دست بکشند و فعالیت خود را به طور مقطعی متوقف کنند چراکه با این قیمت‌ها عملا سهم مالیات از معاملات حداقل دو برابر شده که این خود با توجه به بازار کساد کنونی به نوبه خودش معضلی برای کسبه خرد فعال در سطح شهر‌ها بشمار می‌آید.
 
این فعالان با توجه به اصل سود و رانت، عرضه این محصولات را نصیب شخص یا اشخاص دیگری در زنجیره‌های بالاتر می‌دانند و حالا این ریسک با این نرخ‌ها قرار است به زنجیره انتهایی و به خرده فروشان انتقال پیدا کند یعنی گرانی بر کل زنجیره نفوذ کند.

رشد ۴۰۰ برابری قیمت میلگرد!

در همین رابطه البرز حسینی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس به خانه ملت می‌گوید: طی ۱۰ روز گذشته قیمت میلگرد حدودا رشد ۴۰۰ درصدی و سیمان رشد ۲۰۰ درصدی داشته است. میلگرد از کیلویی ۴ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان رسیده، همچنین یک کیسه ۵۰ کیلویی سیمان از ۸ هزار تومان به ۲۴ هزار تومان افزایش داشته است.
 
وی بیان کرد: این افزایش قیمت نگران‌کننده در حالی اتفاق افتاده که صفر تا صد زنجیره تولید دو محصول میلگرد و سیمان در داخل است و هیچ ارزبری ندارند. میلگرد مازاد بر مصرف در کشور تولید می‌شود به همین دلیل هیچ علتی برای گرانی و کمبود آن وجود ندارد.

باز هم واسطه‌ها در بازار میلگرد!

رضا صادق پناه، کارشناس ارشد بازار سرمایه دلیل اصلی افزایش قیمت آهن و میلگرد را کاهش توزیع کارخانه‌های فولادی می‌داند و در این خصوص به اقتصاد ۲۴ گفت: این افزایش قیمت‌ها در حالی در بازار اتفاق افتاده است که تغییری در مصرف به وجود نیامده است. مدتی است  عرضه محصولات فولادی به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد و بیشتر به دست واسطه‌ها تحویل داده می‌شود. در حالی که این محصولات در بورس عرضه می‌شود، اما به دلیل برخی مشکلات هستند شرکت‌های صوری که در صدر خریداران اصلی این محصولات قرار دارند و در نهایت بازار را با تنگنای عرضه این محصولات مواجه کرده اند.
 
صادق پناه با بیان اینکه عده‌ای در بورس بیش از نیاز خود محصول خریداری و آن‌ها را در بازار آزاد با قیمت‌های بالاتر به فروش می‌رسانند، ادامه داد: بار‌ها بر این موضوع تاکید و اعلام شده که نظام توزیع ایراد دارد و همین ایرادات باعث شده برخی از این خلا‌ءها سوء استفاده کرده و کالا‌ها را چندین ماه نگهداری و بعد با قیمت‌های بالاتر به فروش می‌رسانند، اما متاسفانه هنوز در این سیستم خلاء‌هایی وجود دارد که امروز باید شاهد آن باشیم.

این کارشناس تصریح کرد: این افزایش قیمت متاثر از صنایع بالادستی است. وقتی فولادسازان نرخ شمش را گران می‌کنند، بالطبع برروی میلگرد نیر تاثیر می‌گذارد.
 
به گفته صادق پناه، کمبود گندله، کمبود کنسانتره و در تولید کنسانتره کمبود سنگ آهن در کشور وجود دارد لذا به دلیل وضعیت موجود زنجیره، کمبود مواد اولیه و شمش در کشور وجود دارد و برای تولید کنندگانی که آن را به میلگرد تبدیل کنند، قیمت‌ها افزایشی شده است.
 
از سوی دیگر تولیدکنندگان مجبور به تامین مواد اولیه خود به هر قیمتی هستند. در حال حاضر اختلاف زیاد قیمت بین ورق و میلگرد توانسته تاثیر زیادی بر روی قیمت نهایی میلگرد بگذارد که با وجود این شرایط برای شرکت‌هایی که ورق تولید می‌کنند مقرون به صرفه است.
 
کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: امروز افزایش قیمت آهن و میلگرد متاثر شده از نوسانات نرخ ارز است؛ به تبع این نوسان، فروشندگان و تولید کنندگان از هر کاری دست کشیده اند و منتظر قیمت نهایی ارز هستند.
 
صادق پناه تاکید کرد: حالا خریدار مانده و این همه تغییر در مسیر رسیدن محصول به بازار؛ فروشندگان نیز باید با چندین واسطه کالا را در اختیار بگیرند و در نهایت با افزایش چند صد برابری به دست خریدار برسانند؛ این به معنی ضعف در اجرای برنامه‌های زنجیره تولید تا عرضه است.
 
این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پایان با تاکید بر وجود واسطه‌ها در بازار، کمبود شمش فولاد برای تهیه آهن و میلگرد، افزایش نرخ ارز و ... گفت: رانت حاصل تمام این مواردی است که گفته شد و تا زمانی که مشکلات اساسی بر مسیر تولید و عرضه وجود دارد نمی‌توان انتظار داشت که هیچ قیمتی افزایش نیابد و هیچ نگرانی در بازار حاصل نشود.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبریاقتصاد 24  ،تاریخ انتشار:   1 مرداد 1399،کدخبر:    73126،www.eghtesaad24.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین