پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۷۹۵
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵
هر کجای دنیا بود، برای نصف این میزان ، وزیر را استیضاح می کردند و معاون وزیر را برکنار می نمودند. سوال اینجاست که چرا باید با وزارت محترم تعاون،کار و رفاه اجتماعی مماشات صورت گیرد؟ راستی چه خبر از عملکرد معاونت امور تعاون این وزارتخانه؟ گزارش های مستندی برای ارایه داریم، متقاضی شنیدن در نهادهای نظارتی و امنیتی وجود ندارد؟ صمیمانه در خدمت هستیم.
شعار سال:معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اذعان به انحراف برخی طرح‌های اشتغال روستایی گفت: تاکنون ۴ هزار و ۸۰۰ طرح دارای انحراف شناخته شده‌اند که برخی از آن‌ها اصلاح و ۶۰۴ میلیارد تومان پول برگردانده شد.
 
پرداخت وام اشتغال روستایی و طرح اشتغال روستایی و عشایری با هدف جلوگیری از مهاجرت به کلانشهرها، کاهش حاشیه‌نشینی و ماندگاری ساکنان روستا‌های کشور در بهمن ۹۶ کلید خورد. با تصویب مجلس مجوز برداشت ۵ /۱ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال و حفظ مشاغل روستایی صادر شد. در مدت دو سال و نیم گذشته، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر رفاه مدام آماری را از تخصیص وام و آمار اشتغال روستایی ارائه می‌کردند و هیچ گزارشی مبنی بر انحرافات این تسهیلات اعلام نشده بود. تا اینکه اخیراً گزارشی از رسانه ملی مبنی بر انحرافات تخصیص وام روستایی پخش شد. به گفته کارشناسان، واگذاری اجرای طرح اشتغال روستایی به وزارتخانه‌ای که شناختی از ماهیت روستا‌ها نداشت و مأموریت آن توسعه روستایی نبود، موجب شد این طرح خوب اجرا نشود، زیرا مسئولیت توسعه روستایی با وزارت جهادکشاورزی است.
 
با پخش این گزارش معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آماری از انحرافات وام روستایی اعلام کرد. عیسی منصوری در گفتگو با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با بیان اینکه سطح بخش روستایی از حدود ۳ درصد در اشتغال سالانه کشور به ۲۹ درصد افزایش یافت، افزود: البته با شیوع بیماری کرونا این آمار کاهش یافته است. وی با بیان اینکه می‌پذیریم تسهیلات، اشتغال ایجاد نمی‌کند و کاری که با تسهیلات آغاز شود، تداوم ندارد، اضافه کرد: در طرح اشتغال روستایی به حدود ۱۳۵ هزار طرح، تسهیلات پرداخت شد و نخستین‌بار نظارت چندلایه بر این تسهیلات وجود دارد. منصوری گفت: تاکنون ۴‌هزار و ۸۰۰ طرح دارای انحراف شناخته شده‌اند که برخی از آن‌ها اصلاح و ۶۰۴ میلیارد تومان پول برگردانده شد. عده‌ای نیز به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.
 
منصوری گفت: بخش کشاورزی ۶۷ درصد تسهیلات طرح اشتغال روستایی را به مبلغ ۵ /۱۱ هزار میلیارد تومان تا مرحله چهارم به خود اختصاص داده، البته بخش عمده‌ای از این ۶۷ درصد، صنایع تبدیلی است. بخش زراعت و باغداری ۱۵ درصد تسهیلات پرداختی در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با منابعی که اکنون به طرح اشتغال روستایی افزوده شده است و به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده، میزان هزینه شده در بخش کشاورزی زیر ۴۵ درصد است. منصوری افزود: از اواخر سال ۹۷ همه اطلاعات افرادی که تسهیلات این طرح را دریافت کرده‌اند، به‌طور کامل روی سامانه وزارت کار ثبت شده است و امکان راستی‌آزمایی آن وجود دارد.
 
گزارشی از انحرافات تخصیص وام به مجلس اعلام شده است
 
روح الله ایزدخواه، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه با اشاره به ارائه گزارشاتی مبنی بر انحرافات وام اشتغال روستایی گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد در ۲۰ سال گذشته بخشی از تسهیلاتی که در قالب طرح‌های اشتغالزایی پرداخت شده انحراف داشته است. وی اضافه کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر تسهیلات پرداختی به طرح اشتغال روستایی نظارت می‌کند، اما عطش کاذبی در بدنه دولت برای جذب سرمایه در استان‌ها وجود دارد.
 
ایزدخواه گفت: در دولت دهم یک بانک تسهیلات را با نرخ ۱۲ درصد پرداخت کرد، اما دولت دهم که تمام شد نرخ تسهیلات خود را به ۱۹ درصد افزایش داد و این موجب تعطیل شدن کارخانه و بیکار شدن کارگران آن شد.
 
حجت ورمرزیار، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این برنامه گفت: در طرح اشتغال روستایی به ۱۰۹ هزار طرح یک‌میلیارد‌و ۲۵۵‌میلیون دلار به علاوه آورده بانک‌ها، تسهیلات پرداخت شده است، اما این ۱۰۹ هزار طرح ۷ تا ۸ درصد جمعیت فعال روستایی را پوشش می‌دهد.
 
ورمرزیار با بیان اینکه ۷۱ درصد پرداخت تسهیلات این طرح به بخش کشاورزی بوده است، گفت: اعلام می‌کنند ۱۱۴ هزار نفر در این بخش در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ اشتغال ایجاد کرده‌اند، درحالی‌که در سال ۹۷، ۷ هزار و ۸۵۰ نفر در بخش کشاورزی فعال بوده‌اند.
 
وی افزود: ۲۹ درصدی که مرکز آمار اعلام کرده است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آن به‌عنوان آمار اشتغال روستایی استناد می‌کند، به معنای افزایش اشتغال در این مناطق نیست.
 
ورمرزیار افزود: ۲ هزار و ۴۰۰ طرح هر کدام بیش از ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند، درحالی‌که باید پرسید چند درصد روستاییان امکان فراهم کردن وثیقه برای این مبلغ را دارند؟
 
وی گفت: تسهیلات طرح اشتغال روستایی ۷ درصد جمعیت اقتصادی روستا‌ها را پوشش می‌دهد و نمی‌تواند اشتغال ۲۹ درصدی در این مناطق ایجاد کند. وی در عین حال تصریح کرد: درباره میزان انحراف تسهیلات طرح اشتغال روستایی، محاسبه دقیقی انجام نداده‌ایم، اما ۳۸ هزار آبادی بالای ۲۰ خانوار داریم که پرداخت تسهیلات به یک شرکت یا دو شرکت نمی‌تواند این روستا‌ها را پوشش دهد.
 
موسی ویسی‌پور، خبرنگار صدا و سیما در کهگیلویه و بویراحمد که گزارش انحراف تسهیلات طرح اشتغال روستایی را تهیه کرده بود نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: این گزارش براساس لیست پرداختی‌هایی که اداره کار منطقه در اختیار ما گذاشت و بر اساس آن، انحراف و غیرانحراف در آن مشخص شد تهیه شده است. وی افزود: در این فهرست با ۱۵ میلیون تومان؛ ۵۰ نفر مشغول به کار شده‌اند که باید پرسید این چطور ممکن است؟
 
 
تعداد بازدید : 4

پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین