پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۹۲۲
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
نمایندگان مجلس از روی کم اطلاعی یا تسریع در پروژه های عمرانی سکونتگاه های شهری و روستائی، مصوبه توزیع قیر رایگان را تصویب کرده اند. مصوبه ای که می تواند با خود، انواع فسادها را به همراه داشته باشد. سوال این است که با وجود این حجم انتقادات صورت پذیرفته بر این مصوبه، چرا مجلس پاسخگوئی لازم را ندارد.

شعار سال: مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه امروز مجلس در مورد قیر رایگان گفت: اگرچه این طرح در جلسه امروز با رأی بالای به تصویب رسید، اما من با این طرح مخالفم و به عنوان مخالف هم صحبت کردم.

وی افزود: حامیان و موافقان این طرح و این مصوبه اعتقادشان بر این بود که در روستا‌ها و شهر‌های با جمعیت زیر ۵ هزار نفر با تخصیص قیر رایگان کار‌های رایگان انجام می‌شود و بخشی از هزینه طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی از طریق تخصیص قیر رایگان تأمین می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: درست است که با تخصیص قیر رایگان انجام پروژه‌های عمرانی در روستا‌ها و شهر‌های کوچک کمک می‌شود، اما رانت‌ها و فساد‌های زیادی در این موضوع اتفاق می‌افتد که گزارش‌های مکرر همه نهاد‌های نظارتی از این امر حکایت دارد.

طغیانی خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و ... همگی بر وجود فساد در تخصیص قیر رایگان در پروژه‌های عمرانی صحه گذاشته و آن را تأیید کردند که به عنوان نمونه در خرید و فروش حواله قیر این امر نمود پیدا می‌کند.

وی افزود: علاوه بر خرید و فروش حواله قیر فشار به وزیر برای گرفتن حواله در این باره و نیز کسب محبوبیت در میان مردم حوزه‌های انتخابیه از طریق دریافت حواله قیر از وزیر از جمله این مفاسد است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: رانت و فساد دیگر در بحث توزیع قیر رایگان در حوزه قیرساز‌ها است که ۴۰-۳۰ درصد رانت در این بخش توزیع می‌شود؛ چراکه این قیرساز‌ها در ماجرای تولید قیر رایگان از پرداخت حق و حقوق مندرج در قانون حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده معاف هستند، علاوه بر این حق‌العمل و کارمزد هم دریافت می‌کنند.

طغیانی خاطرنشان کرد: جو مجلس به گونه‌ای است که نمایندگان برای این که بتوانند کاری برای مردم روستا‌ها و شهر‌های کوچک انجام دهند، با هر طرحی ولو ناقص و با ایرادات فراوان همراه می‌شوند.

وی افزود: ما نباید در مجلس مصوبه‌ای را بگذرانیم که امکان فساد در آن وجود داشته باشد و بعد بگوییم که نهاد‌های نظارتی باید جلوی فساد را بگیرند. این کار مثل این است که ما در خوردوی خود را باز بگذاریم و بعد از پلیس بخواهیم جلوی دزد را بگیرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: با این مصوبه از فردا این موضوع پیش خواهد آمد که نماینده از وزیر سؤال بپرسد و وزیر را تحت فشار قرار دهد، بعد هم به وزیر می‌گوید فلان مقدار حواله قیر به من بده تا سوالم را پس بگیرم و ما پیش از این از این گونه موارد زیاد داشتیم.

اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با فارس، با اشاره به تصویب کلیات طرح تخصیص قیر رایگان به پروژه های عمرانی کشور گفت: در اینکه قیر مورد نیاز پروژه های عمرانی کشور است شکی در آن وجود ندارد، به ویژه در تعمیر و نگهداری و روکش راه های اصلی و فرعی شهری و روستایی نیازمند قیر هستیم.

وی افزود: البته نکته ای که در تخصیص قیر رایگان وجود دارد و باید به آن توجه کرد، این است که سوابق قبلی نشان داده که متأسفانه این قیر رایگان تخصیص داده شده به پروژه های عمرانی به مصرف اصلی خود نمی رسد بلکه برای رفع و رجوع کمبود مالی پروژه های عمرانی استفاده می شود و وقتی دستگاه ها پول ندارند و چون این قیر رایگان به صورت حواله است و نقد محسوب می شود، به جای پرداخت پول به پیمانکاران، حواله قیر به آنها می دهند و این قیر در بازار آزاد فروخته می شود و بخشی از آن هم صادر می شود. وجود فساد در تخصیص قیر رایگان باعث شده این موضوع یک سال از ردیف بودجه ای کشور حذف شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: نظر من و تعدادی از نمایندگان در صحن مجلس در زمان بحث و بررسی پیرامون طرح تخصیص قیر رایگان بر این بود که به جای اینکه این قیر به صورت رایگان به پروژه های عمرانی تخصیص یابد، وزارت نفت مواد اولیه این قیر را بفروشد و پول حاصل فروش این مواد اولیه را دراختیار این پروژه ها قرار دارد و از این طریق ردیف اعتباری دراختیار پروژه های عمرانی قرار دهد.

شاکری خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که نظارت در این ماجرا ضعیف بوده و تحقیقاتی که انجام شده نشان می دهد که در ماجرای تخصیص قیر رایگان به پروژه های عمرانی نظارت انجام نمی شود و ضعف در این حوزه باعث شده تا قیر مورد نظر در بازار آزاد به فروش برسد و عمده این قیر هم به خارج از کشور صادر شود.

وی افزود: در مقابل، تعداد دیگری از نمایندگان به خاطر نامناسب بودن راه های روستایی و منطقه ای تخصیص قیر رایگان به این پروژه ها را حداقل کار برای بهبود وضعیت و پیشرفت این پروژه ها می دانستند و از دیگر نمایندگان هم می خواستند با این طرح موافقت کنند و این تمایل عمومی مجلس قالب شد و دو فوریت طرح با رأی بالایی به تصویب رسید.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: در دو هفته پیش رو که زمان برای بررسی این طرح وجود دارد تلاش می کنیم تا با اصلاحات اعمالی در طرح تخصیص قیر رایگان به پروژه های عمرانی حتی الامکان جلوی فسادها و سوءاستفاده ها را در این حوزه بگیریم تا شرایط مناسب تری شود.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 1     مرداد    99، کد خبر:   13990501000877، www.farsnews.ir

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت برخط نیوز ، تاریخ انتشار 3  مرداد    99، کد خبر:   15955821083، www.barkhatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین