پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۰۹
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران در حال حاضر رتبه پنجم صنعت چاپ در خاورمیانه را دارد.

شعارسال: محمود رضا برازش پنجشنبه شب در همایش ملی صنعت چاپ در مشهد افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده قرار است ایران در سال 1404 رتبه نخست صنعت چاپ خاورمیانه را در اختیار داشته باشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته 150 میلیون جلد کتاب در کشور به چاپ رسیده است، اظهار کرد: 130 هزار تن کاغذ به منظور تنظیم بازار وارد کشور شده است.

برازش مصرف کاغذ کشور را در طول سال بین 1.5 تا دو میلیون تن دانست و گفت: در سال گذشته 50 هزار تن کاغذ برای چاپ کتاب های درسی مصرف شد.

وی یادآور شد: هزینه های جاری و دستمزد کارگران در چاپخانه ها نسبت به گذشته افزایش یافته و این موضوع در حالی رخ می دهد که میزان چاپ کتاب و روزنامه در کشور کاهش یافته است.

مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خراسان رضوی می تواند قطب صنعت چاپ در کشور باشد، اظهار کرد: به دلیل کمبودهای موجود هم اکنون برای چاپ به روی فلز در این استان، مجبور به واردات بسته بندی های چاپ شده از خارج از کشور هستیم

وی با بیان اینکه تاسیس یک مرکز دقیق آمار در عرصه صنعت چاپ ضروری است، تصریح کرد: باید سود سرمایه گذاری های انجام شده در صنعت چاپ به صورت دقیق بررسی شود.

*ضرورت تجهیز چاپخانه های استان به فناوری روز دنیا

رئیس اتحادیه چاپخانه های خراسان رضوی نیز در این همایش با بیان اینکه بسیاری از صنایع کشور به صنعت چاپ وابسته هستند، افزود: یکی از راه های افزایش صادرات غیر نفتی تمرکز بیشتر به روی صنعت چاپ است .

علی مغانی گفت: باید دولت شرایط مناسبی را برای رفع مشکلات موجود اتخاذ کند، برای مثال معافیت از پرداخت مالیات چاپخانه داران باید به صورت دقیق جنبه عملیاتی بگیرد.

وی یادآور شد: خراسان رضوی نخستین استانی است که در آن شهرک چاپ و نشر احداث شده و این موضوع می تواند دستاوردهای بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.

رئیس اتحادیه چاپخانه های خراسان رضوی خاطر نشان کرد: اگر تعامل مناسبی میان بخش خصوصی و دلتی شکل بگیرد به طور یقین کشور از واردات صنعت چاپ بی نیاز خواهد شد.

مغانی تاکید کرد: یکی از نیازهای اساسی استان در خصوص صنعت چاپ؛ تجهیزات روز دنیا است که باید در این زمینه گام های مثبتی برداشته شود

300 چاپخانه در خراسان رضوی فعالیت دارند که تنها 20 درصد آنها به چاپ و نشر کتاب مشغول هستند.

افزون بر چاپخانه ها، 430 واحد اعم از چاپ، ویتوگرافی و جعبه سازی نیز زیر پوشش اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی فعالیت می کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 26شهریور1395، کدخبر: 82231936: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین