پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۵۶۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶
اینکه با افزودن پسوند «رعایت پروتکل‌های بهداشتی» تجمعات میلیونی مانند کنکور و عزاداری محرم را مجاز می‌شماریم چیزی از مسئولیت دولت نمی‌کاهد. تجربه گسترش دوماهه ویروس در اردیبهشت و خرداد و شروع حمله جدید از تیرماه بیانگر این است که این وضعیت می‌تواند دامنه موج دوم را تا پاییز امتداد دهد، اوج‌های آن را وخیم‌تر کند و تلفات روزانه را به مرز ۱۰۰۰ برساند.

شعار سال : موج دوم کرونا با مختصاتی متمایز از موج اول، ایران را در نوردیده است*. مهمترین این مختصات عبارتند از:

۱. نسبت به موج اول، ویروس پراکنش بسیار وسیع‌تری دارد؛ بنابراین «همه جغرافیای ایران» به ویروس مبتلا شده است، البته با شدت و حدت‌های متفاوت.

۲. میزان کشندگی ویروس در بیماران مشابه در دو موج کمی کاهش یافته است، به گونه‌ای که در بازه زمانی اردیبهشت و خرداد آمار بیماران بدحال و تلفات به میزان معناداری کاهش یافت.

۳. کادرهای درمان و مدیران تخصصی مجرب‌تر و امکانات پشتیبانی بیشتر شده است.

۴. شاخص ابتلای ویروس از ۱-۳ به ۷-۱۰ افزایش یافته است. به عبارت دیگر، شاخص ابتلا یا فاکتور R در موج اول یک تا سه بود یعنی بر مبنای تحقیقات، هر ناقل در مکان‌های مختلف می‌توانست یک تا سه نفر را مبتلا کند. اما اکنون به نظر می‌رسد که ویروس جهش کرده و میزان سرایت به هفت تا ده نفر در هر مبتلا افزایش یافته.

پس از بازگشایی بدون برنامه و ساده‌گیرانه در اردیبهشت ماه، ویروس دو ماه فرصت داشته تا در سراسر ایران منتشر شود و از نیمه تیرماه با جهش در شاخص ابتلا، شمار گسترده‌ای از ایرانیان را مبتلا کند.

۵. علیرغم کاهش کشندگی ویروس و افزایش ابتلای آرام بیماران، به دلیل گستردگی حوزه و میزان ابتلا، افراد پرخطر (سالمندان، بیماران زمینه‌ای و غیره نیز) به میزان وسیع‌تری گرفتار بیماری می‌شوند و متاسفانه تلفات نیز به همین دلیل افزایش یافته و می‌یابد.

با آنچه در صحنه جدال نابرابر ویروس و بیماران و کادرهای درمان شاهدیم و تجربه هفت‌ماهه ایران و سایر کشورها، لزوم اتخاذ سیاست و برنامه‌های محدودیتی بدیهی است. اکنون ما در آستانه انتخاب یکی از دو راهکار «قرنطینه برنامه‌دار» یا «قرنطینه هدفمند» هستیم. اما آنچه در این میان برگزیده‌ایم به نوبه خود عجیب و باورنکردنی است: جواز اجتماعات.

اینکه با افزودن پسوند «رعایت پروتکل‌های بهداشتی» تجمعات میلیونی مانند کنکور و عزاداری محرم را مجاز می‌شماریم چیزی از مسئولیت دولت نمی‌کاهد. تجربه گسترش دوماهه ویروس در اردیبهشت و خرداد و شروع حمله جدید از تیرماه بیانگر این است که این وضعیت می‌تواند دامنه موج دوم را تا پاییز امتداد دهد، اوج‌های آن را وخیم‌تر کند و تلفات روزانه را به مرز ۱۰۰۰ برساند. بر کسی معلوم نیست که این آسان‌گیری بر کدام تحلیل و تئوری متکی است، اما بی‌گمان بر تمام آگاهان مشخص است که ما را به سمت بحرانی عمیق خواهد برد. حمایت قاطع رهبری از ستاد ملی کرونا و سخنان صریح ایشان درباره مراسم آیینی و مذهبی محرم، جای هیچ بهانه‌ای برای رئیس ستاد ملی کرونا نمی‌گذارد. آقای روحانی این شما و این جان ارزان شده مردم ایران.

 

 پی‌نوشت

* تقسیم‌بندی دوره‌های همه‌گیری به اوج‌ها و موج‌ها، متنوع است و فعلا نظر مشترکی نیست. انواع تقسیم‌بندی‌ها وجود دارد از رویکردی که مدعی‌ست ما کلا با یک موج و اوج‌های آن طرفیم. به عبارت دیگر تا ایمنی ناشی از واکسن، آرامش‌ها کوتاه و ناپایدارند. از سوی دیگر، چارچوب‌های تحلیلی‌ای وجود دارند که به ۸ تا ۱۰ موج تا نیمه سال ۲۰۲۱ (عمومی شدن واکسن) باور دارند.

اما پس از آرام گرفتن و‌ کاهش معنی‌دار و مستمر مبتلایان و تلفات می‌توان نتیجه گرفت که موج اول پایان یافته است و شروع مجدد (به معنای افزایش معنی‌دار و مستمر) را می‌توان موج جدید نامید.  

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فضای مجازی ، تاریخ انتشار 15 مرداد 99

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین