پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۴۳۲
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
ریاض توجه ندارد اگر آمریکا می‌توانست امنیت پهپاد نظامی خود را تأمین کند و علیه ایران عملیات نظامی انجام دهد، پس از سرنگونی پهپاد نظامی خود یا موشک‌باران پایگاه‌های نظامی‌اش در خاک عراق توسط ایران، اقدام می‌کرد.

شعار سال: آخرین تجربه‌ی قطع روابط که علی‌رغم تلاش‌های مصالحه جویانه ایران تا به امروز ادامه دارد، به سال ۱۳۹۴ بازمی‌گردد. زمانی که ریاض نهایت تلاش خود را انجام داد تا گفتگو‌های ایران با گروه ۱+۵ به نتیجه نرسد و پس از به نتیجه رسیدن آن نیز در کنار نتانیاهو، تندرو‌های آمریکایی و برخی از رهبران کشور‌های دیگر منطقه‌ای تلاش‌های خود را برای به بن‌بست رساندن آن آغاز نمود. رفتار شنیع مأموران امنیتی سعودی با دو نوجوان ایرانی، وقوع حادثه سقوط جرثقیل و فاجعه‌ی منا و کشته شدن تعداد زیادی از حجاج بیت ا... الحرام ازجمله حجاج ایرانی و نهایتاً اعدام باقرالنمر روحانی شیعی عربستانی، موجب سوءاستفاده‌ی مخالفین داخلی برجام و کاسبان تحریم شد تا آن‌ها سوار بر موج احساسات جریحه‌دار مردمی و برخلاف آموزه‌های دینی و تعهدات بین‌المللی، به سفارت و سرکنسولگری عربستان در تهران و مشهد حمله‌ور شده و قطع روابط سیاسی دو کشور را رقم زنند. البته هیچ اطمینانی وجود ندارد که خود ریاض یا دیگر دشمنان ایران در طراحی یا هدایت حملات انجام‌شده به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران نقش ایفا نکرده باشند.

نگاه کشورمان به تحرکات ضد ایرانی ریاض و سایر کشور‌های منطقه خلیج‌فارس، همیشه همراه با اغماض بوده و تشکیل شورای همکاری خلیج‌فارس علیه ایران و پشتیبانی کامل کشور‌های حوزه خلیج‌فارس از رژیم صدام طی ۸ سال جنگ تحمیلی، موجب تغییر رویکرد ایران نسبت به آن‌ها نشد. محکوم‌سازی تجاوز رژیم صدام به کویت و تلاش برای بهبود روابط با آن‌ها پس از پایان جنگ تحمیلی و اخیراً کمک به قطر در زمان محاصره توسط ریاض و هم‌پیمانانش و نهایتاً ارائه ابتکار صلح هرمز یا طرح صلح امید، نشان از تداوم این رویکرد و حسن نظر ایران در قبال کشور‌های عربی منطقه دارد. هرچند برخی از کشور‌های منطقه ازجمله قطر، کویت و اخیراً امارات متحده، به هر دلیلی رفتار خود در قبال ایران را تعدیل کرده‌اند، ولی نشانی از تغییر رفتار خصمانه ریاض علیه کشورمان دیده نمی‌شود. سران این رژیم علاوه بر اینکه در وضعیت به وجود آمده کنونی برای برجام نقش داشته‌اند، با قرار گرفتن در کنار رژیم صهیونیستی، بیشترین تلاش را برای تحریک رژیم تروریستی آمریکا به اقدام نظامی علیه کشورمان داشته و دارند.

۱- حمایت ریاض از تروریسم اقتصادی رژیم ترامپ علیه ایران و درخواست برای تشدید هر چه بیشتر تحریم‌های کشورمان؛
۲-تلاش برای امنیتی سازی برنامه هسته‌ای ایران و تخریب کامل برجام؛
۳- تلاش برای شوراندن کشور‌های منطقه و جهان در مجامع بین‌المللی علیه کشورمان؛
۴- تلاش برای تغییر سیاست‌های کشور‌های روسیه و چین در قبال ایران؛
۵- تلاش برای ایجاد ناآرامی در داخل ایران با ایجاد شبکه‌های تلویزیونی نظیر ایران اینترنشنال و پشتیبانی از خرابکاری گروه‌های تروریستی نظیر الاحوازیه و منافقین؛
۶- پوشش کامل رسانه‌ای نشست مجازی اخیر منافقین؛
۷- تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و ... از اقدامات خصمانه‌ی دیگر ریاض علیه مردم ایران اسلامی است.

هرچند دشمنی ریاض با مردم کشورمان ریشه در ایدئولوژی حاکم بر آن کشور دارد، ولی تبلیغات سوء ایران هراسی آمریکا و رژیم صهیونیستی هم در آن تأثیر بسزایی داشته است. رژیم آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی به‌منظور فروش صد‌ها میلیارد دلاری سلاح به ریاض و کشور‌های دیگر منطقه، سیاست ایران هراسی را به راه انداخته و برخی از کشور‌های منطقه به‌ویژه ریاض را به گاو‌های شیرده تبدیل نموده‌اند. ریاض با دشمن پنداری ایران، بر این تصور اشتباه است که برای تأمین امنیت خود باید دست به دامن آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی شود، بدون اینکه متوجه شود که امنیت خریدنی نیست و تنها در سایه‌ی همکاری کشور‌های منطقه‌ای، به دست می‌آید.

ریاض توجه ندارد که اگر آمریکا توان داشت، امنیت پهپاد نظامی خود را تأمین می‌نمود و اگر هم می‌توانست علیه ایران عملیات نظامی انجام دهد، پس از سرنگونی پهپاد نظامی خود یا موشک‌باران پایگاه‌های نظامی خود در خاک عراق توسط ایران، اقدام می‌کرد. ریاض بار‌ها تلاش کرده است که با متهم‌سازی ایران به حملات اخیر به نفت‌کش‌ها در خلیج‌فارس و حملات موشکی و پهپادی به فرودگاه‌ها یا تأسیسات نفتی در خاک خود، آمریکا را تحریک به عملیات نظامی علیه کشورمان کند؛ درحالی‌که ایران بار‌ها دست داشتن در این حملات را رد کرده است. اگر ایران از آمریکای ابرقدرت، ترسی ندارد و با شجاعت کامل مسئولیت سرنگونی پهپاد فوق پیشرفته آن را بر عهده می‌گیرد یا پایگاه‌های نظامی آن را در تلافی ترور ناجوانمردانه‌ی سردار سلیمانی، موردحمله‌ی موشکی قرار می‌دهد؛ هرگز دلیلی برای ترس از ریاض نمی‌بیند.

ایران بار‌ها ضمن دعوت از کشور‌های منطقه برای گفتگو و ایجاد سازوکار‌های منطقه‌ای برای تأمین صلح، ثبات و امنیت در منطقه، در عمل نشان داده است که در دفاع از مردم و خاک ایران، تردیدی به خود راه نخواهد داد. ایران به‌خوبی می‌داند که جنگ‌های متعدد منطقه‌ای جز، ویرانی و کشتار مردم نتیجه‌ای در برنداشته است، بنابراین تلاش خود را می‌کند تا اختلافات منطقه‌ای به‌طور مسالمت‌آمیز حل‌وفصل گردد. کشور‌های عربی منطقه هم این تجربه را داشته‌اند که مشارکت تمامی آن‌ها همراه با ابرقدرت‌های شرق و غرب و اکثر کشور‌های اروپایی در پشتیبانی کامل از رژیم صدام در جریان جنگ تحمیلی، نتوانست ایران را به‌زانو درآورده و معادله را به نفع آن‌ها تغییر دهد.

ریاض در حالی به دنبال تشدید تنش‌ها با جمهوری اسلامی ایران است که باوجود ایجاد ائتلاف و دریافت کمک‌های تسلیحاتی فراوان از آمریکا و کشور‌های اروپایی، در باتلاق یمن گیر افتاده و در مقابل نیرو‌های مردمی آن کشور با کمترین تجهیزات، عاجز مانده و پس از ۵ سال نتوانسته است به اهداف خود دست یابد و افق روشنی هم برای ریاض وجود ندارد. رهبران ریاض به‌رغم مواضع مسالمت‌جویانه ایران، هنوز بر طبل جنگی می‌کوبد و هم‌نوا با ترامپ و تیم ضدایرانی او، برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تلاش مذبوحانه‌ای می‌کنند.

ریاض تلاش دارد، با توسل به گزارش بی‌پایه و اساس دبیر کل سازمان ملل مبنی بر وجود نشانه‌هایی از تجهیزات ایرانی در موشک‌های شلیک‌شده به تأسیسات آرامکو و فرودگاه‌های عربستانی، حمایت کشور‌های عربی و جامعه بین‌الملل را برای پیوستن به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران جلب کرده و حداقل از لغو تحریم تسلیحاتی ایران در مهرماه جلوگیری کند. این در حالی است که آن‌ها واقف‌اند که گزارش دبیر کل سازمان ملل سناریویی است که با پول ریاض و دخالت آمریکا، طراحی‌شده است. ریاض به دنبال انتخاب مجدد ترامپ و ادامه تحریم‌ها و برقراری اجماع بین‌المللی علیه ایران است تا کشورمان را به سرنوشت عراق صدام دچار کند، چنانکه عبدالرحمن راشد نویسنده ذی‌نفوذ عربستانی و مدیر سابق شبکه العربیة در یادداشتی در روزنامه الشرق الاوسط با عنوان دو تجربه تحریم‌های صدام و ایران به این مسئله اشاره می‌کند.
باید یادآوری کرد اگر ترامپ برای دومین بار رئیس‌جمهوری آمریکا شود، به نظر نمی‌رسد اقدامی فراتر ازآنچه در قبال ریاض کرده، انجام دهد، ولی چنانچه ترامپ شکست بخورد و رقیب او که متعهد به بازگشت به برجام است، پیروز گردد، وضعیت برای ریاض رنج‌آور خواهد شد. حال تصمیم با ریاض است که با تداوم دشمنی علیه ایران، صلح، ثبات و امنیت در منطقه را به خطر اندازد یا با فشردن دست دوستی ایران، به ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه، کمک کند. ایران با ارائه ابتکار صلح هرمز یا طرح صلح امید، برای چندمین بار دست دوستی خود را به‌سوی کشور‌های منطقه دراز کرده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبر آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۴۱۹۴۹۶، www. khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین