پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۱۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
با وجودی‌که همواره وزارت بهداشت از روز‌های ابتدایی شیوع کرونا در کشور بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید داشته، اما برخی از مشاهدات میدانی حاکی از آن است که در بعد نظارتی در اجرای این دستورالعمل‌ها به‌ویژه در مراکز درمانی کوتاهی صورت گرفته است.
شعار سال: کادر درمانی با شیوع و تداوم زنجیره ابتلای ویروس کرونا در کشور، بیش از سایرین برای حفظ سلامت جامعه تلاش کرده‌اند.

با توجه به این‌که امکان تعطیلی شهر‌ها با توجه به طولانی شدن وضعیت کرونایی ممکن نبود، وزارت بهداشت توصیه‌ها و پروتکل‌هایی را برای پیشگیری از ویروس کووید-۱۹ با آغاز فعالیت کسب و کار‌ها در سال جدید ارائه کرد.

فاصله‌گذاری اجتماعی، زدن ماسک، دورکاری ادارات و سازمان‌ها و ... از جمله توصیه‌هایی است که همواره وزارت بهداشت بر آن تأکید دارد و در قالب‌های مختلف رسانه‌ای سعی دارد اهمیت این موضوعات را به مردم منتقل کند.

طبیعتاً بیان اهمیت موارد فوق در کنار نظارت و بازرسی‌های مداوم است که می‌تواند اثربخشی کامل داشته باشد در غیر این‌صورت در حد توصیه و پیشنهاد باقی خواهد ماند.

در این میان اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در درمانگاه‌ها و مراکز درمانی اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند، زیرا رسالت اصلی این مراکز در درجه اول حفظ سلامت مردم است و وظیفه آن‌ها در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دوچندان می‌کند.

در مواردی مشاهده می‌شود توصیه‌های وزارت بهداشت در خود مراکز درمانی نادیده گرفته می‌شود که تداوم این وضعیت پس از ۶ ماه نشان از فقدان نظارت و ارزیابی عملکرد وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا در شرایط کرونایی است که می‌تواند بدنه اجرایی وزارت بهداشت را با انحراف مواجه کرده و مراکزی که خود به‌عنوان محور سلامت جامعه محسوب می‌شود را در نقش انتشاردهنده جدی این ویروس قرار دهد.

با وجود اهمیت موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی که باعث می‌شود ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در کنار رسانه‌ها به سطح شهر و اماکن پرتردد برود و مردم را نسبت به رعایت اصول بهداشتی در شرایط کرونایی ارشاد کند، اما به‌نظر می‌رسد این تأکید برای مراکز درمانی و بهداشتی در حد حرف باقی مانده است به‌طوری‌که در مواردی مشاهده می‌شود برخی از درمانگاه‌ها که بعضاً در فضا‌های کوچک مقیاس به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می‌پردازند از وقت دادن به بیماران و متقاضیان دریافت خدمات خودداری کرده و آن‌ها را وادار به حضور و انتظار بعضاً یک‌ساعته در فضایی پرازدحام و شلوغ می‌کنند.

به عنوان مثال چند مرکز درمانی در سطح پایتخت، انجام خدمات غیر حضوری خود را متوقف کرده و رویه خدمات‌رسانی خود را الزاماً به حضور بیمار یا مراجعه‌کنندگان به مرکز خود معطوف کرده‌اند و زمانی که برخی مراجعه‌کنندگان به این موضوع اعتراض می‌کنند با پاسخ جالبی مواجه می‌شوند که به آنان گفته می‌شود برای دریافت خدمات درمانی و بهداشتی به دلیل اینکه توان نوبت‌دهی غیرحضوری را نداریم باید برای شخصاً مراجعه کرده و مجبور هستید که در صف انتظار بمانید.

قطعاً زحمات پزشکان و پرستاران در این ایام غیرقابل انکار است، اما نظارت بر عملکرد مراکز درمانی خود می‌تواند به‌عنوان یک عامل پیشگیری‌کننده و مکمل اقدامات اجرایی باشد کادر درمانی کشور باشد موضوعی که به‌نظر می‌رسد تا حدودی از نگاه ستاد ملی مقابله با کرونا مغفول مانده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار:۳ شهریور ۱۳۹۹، کدخبر:۱۳۹۵۰۹۹۸۵، www.ana.press
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
0
0
وقتی خودشون رعایت نمیکنن مردم هم متاثر میشن و رعایت نخواهند کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین