پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۶۹
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
معاون قضایی ستاد حقوق بشر، گفتگوهای انجام شده حقوق بشری ـ قضایی ایران و ایتالیا را مثمر ثمر ارزیابی کرده و گفت: این گفتگوها نشانه ای روشن از عزم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعامل با سایر کشورها در صورت برخوردار بودن از شرایط مطلوب است.

شعار سال: به نقل از ستاد حقوق بشر، دکتر خسرو حکیمی که همراه با هیأت عالیرتبه حقوق بشری و قضایی کشورمان به منظور انجام سومین دور از گفتگوها با ایتالیا در این کشور است، روند برگزاری این دور از گفت‌وگوها را تشریح کرد.

مشاور رئیس قوه قضائیه گفت: سومین دور از گفتگوهای ایران و ایتالیا با عنوان حمایت از حقوق بشر در نظام قضایی کیفری، در حالی برگزار شد که برخی دیگر از کشورهای اروپایی خواستار توسعه روابط قضایی و حقوق بشری و گفتگوها در این زمینه با جمهوری اسلامی ایران هستند.

حکیمی در تشریح جزئیات برنامه این دور از نشست ها گفت: جلسه افتتاحیه با سخنرانی پروفسور شریف بسیونی رئیس هیأت ایتالیایی و رئیس موسسه بین المللی مطالعات عالی علوم جنایی ISISC و دکتر لاریجانی رئیس هیأت ایرانی ودبیر ستاد حقوق بشر آغاز شد. سپس بخش اول این دور از گفتگوها، تحت عنوان حقوق متهم در دادرسی کیفری بر اساس کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و قانون اساسی و قوانین ایتالیا از سوی طرف ایتالیایی و ضمانت های مبتنی بر شریعت قانون اساسی و سایر قوانین ایران برای حمایت از حقوق متهم در تمامی اشکال دادرسی کیفری توسط طرف ایرانی تشریح شد.

به گفته معاون قضایی ستاد حقوق بشر بخش دوم از این گفتگوها با عنوان حقوق متهم قبل از محاکمه در حین محاکمه و بعد از محاکمه در تمامی اشکال دادرسی کیفری مورد بررسی قرار گرفت که به ترتیب طرف ایتالیایی و سپس طرف ایرانی مطالب خود را ارائه نمودند.

وی افزود: در بخش سوم گفت‌وگوها با عنوان حقوق کودکان و زنان در دادرسی کیفری و سایر دادرسی هایی که مجازات کیفری دارند در نظام قضایی ایتالیا و نظام قضایی ایران به ترتیب طرف ایتالیایی و سپس طرف ایرانی به ایراد سخنرانی پرداختند. در بخش چهارم، حقوق قربانیان و شهود در دادرسی کیفری و انطباق آنها با قوانین حقوق بشر بین المللی در نظام قضایی ایتالیا و سپس در نظام قضایی ایران مورد بررسی قرار گرفت و در بخش پنجم دادگاه اروپایی حقوق بشر و رویه آن در خصوص حمایت از حق دفاع در دادرسی عدالت کیفری از سوی طرف ایتالیایی تشریح شد و در بخش ششم دیدگاه های جهانشمولی و تنوع فرهنگی حقوق بشر، ضمانت ها در اجرای عدالت کیفری از سوی طرف ایتالیایی و طرف ایرانی مورد بررسی قرار گرفت.

معاون قضایی ستاد حقوق بشر در ادامه با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از این گفتگوها به پرسش و پاسخ میان دو هیأت اختصاص یافته بود گفت: در هر بخش بحث عمومی نیز پیشبینی شده بود که طرفین سوالات مقتضی را از یکدیگر بعمل اوردند و پاسخگویی های لازم ارائه شد. در پایان نشست رؤسای دو هیأت ایرانی و ایتالیایی سخنرانی اختتامیه خود را با اشاره به مشترکات نظام های قضایی ایتالیا و ایران ارائه کردند.

به گفته دکتر حکیمی در روز پایانی سومین دور از گفتگوهای حقوق بشری و قضایی ایران و ایتالیا، هیأت ایرانی از دیوان عالی کشور ایتالیا و سپس از زندان شهر رم بازدید بعمل اورد.

خسرو حکیمی در خصوص برگزای اینگونه از نشست ها گفت: برگزاری نشست های حقوق بشری و قضایی فی ما بین ایران و ایتالیا طرفین را هرچه بیشتر با جهات اشتراکی بین دو نظام قضایی اشنا نمود و این گونه نشست ها می تواند نظام قضایی کشورمان را که مبتنی بر قوانین اسلامی بوده و براین اساس دستگاه قضایی به انجام وظایف خود می پردازد به سایر کشورها معرفی نماید، تا متمایز بودن نظام دادرسی اسلامی کشورمان که مبتنی بر منابع حقوق اسلامی و عرفی می باشد برای طرف غربی بیشتر اشکار شود.

حکیمی اظهار کرد: با توجه به شرکت قضات و حقوق دانان از ایتالیا و متقابلا از جمهوری اسلامی ایران و تبادل نظر با لحاظ مبانی استدلالی و استنباطی از قوانین ملی هر کشور از سوی اعضای هیأت مربوطه و تحلیل کنوانسیون های ذیربط بین المللی یکی از دستاوردها این بوده است که جایگاه قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران و استحکام قوانین شکلی و ماهوی کشورمان به طرف مقابل معرفی شده و توجه به مشترکات موجود در اصول عرفی دادرسی ها، آشکار شود. بعلاوه قوانین مصوب شورای اسلامی که پس از تایید شورای نگهبان و انتشار در روزنامه رسمی کشور اجرایی می شود بیشتر برای طرف مقابل معرفی و تشریح شد.

معاون قضایی ستاد حقوق بشر کشورمان در پایان گفت: اینگونه نشست ها این امکان را به ما می دهد تا طرف های غیر ایرانی را با مبانی مستحکم حقوق بشر اسلامی خود آشنا نموده و در این راستا انواع حقوق شناخته شده برای نوع بشر در آیات الهی و قوانین اسلامی کشورمان را به دیگر کشورها معرفی نماییم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران«ایسنا»، تاریخ انتشار 28 شهریور 95 ، کد مطلب: 95062817526: www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین