پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۹۷۱۴۰
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲
ماجرای استاد دانشگاه ،گویا داستانی خاص است. دانشجو و تشکل ها محکوم می کنند و هیات های بدوی و ساخت های انضباطی درون دانشگاهی حکم صادر می کنند و در نهایت، دادگاه حکم به برائت قانونی و گویا اعاده حیثیت می دهد. پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ضمن تمکین به حکم نهایی دادگاه و مبنا قراردادن قضاوت، بی گناهی استاد را پذیرفته و تنها با رویکرد انعکاس یک گزارش خبری با موضوع لزوم حساسیت نشان دادن به روابط بینافردی استاد-دانشجو در محیط های دانشگاهی، موضوع را به قاعده اتفاقات واقع شده، روایت نموده است. بدیهی است که طبق قانون ، هیچ محدودیتی جهت این رسانه برای انتشار گزارش جدید و بازنویسی شده و تائید مکرر حکم دادگاه و تمکین بدان، وجود نخواهد داشت.

شعار سال : کمتر از یک‌ماه پیش گزارشی با عنوان «استاد هتاک به دانشگاه برمی‌گردد؟» منتشر کردیم( شعار سال: خبرنامه دانشجویان ایران ،گزارش اولیه را منتشر کرده و بعد از مشاهده حکم دادگاه مبنی بر بی گناهی استاد، کلیه اخبار اتهامی را پاک نموده و خبر را حذف کرده است. پیگیری پلیس فتا از پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با موضوع حذف خبر، باعث بازنویسی گزارشی جدید با تاکید بر حذف کلیه نشانگان غیرمستقیم مرتبط با نام استاد و تاکید و تائید ما بر بی گناهی استاد بنا بر حکم دادگاه،گردیده است که در ادامه،گزارش جدید با رویکرد و تم اصلی لزوم حساسیت وزارت عتف برای قاعده گذاری ارتباطی در محیط های دانشگاهی را مطالعه می کنید. موضوعی که انجمن علمی جامعه شناسی ایران، چند سالی است که روی آن متمرکز بوده و کار تحقیقاتی و سیاستگذاری نموده است) و درخصوص ادعا و داستان ها و روایت های تعرض یک استاد دانشگاه به دختر دانشجو نوشتیم: «در ماه پایانی سال 98 دانشگاه درگیر حواشی زیادی شده بود، آن زمان در فضای مجازی و بین دانشجویان خبری مبنی بر اینکه یکی از اساتید در اتاق کار خود به یک دانشجوی دختر تعرض کرده، پخش شد. خبری که شاید در روزهای اول تنها یک شایعه به‌نظر می‌رسید ولی با پیگیری خبرنگار ما ( شعار سال : خبرنگار خبرنامه دانشجویان ایران) درباره صحت و سقم این خبر و گفتگو با بعضی اساتید و فعالان تشکل‌های دانشجویی، درستی این خبر تایید شد.»(شعار سال: حکم دادگاه خلاف این مورد را اثبات نموده و استاد مورد تهمت قرار گرفنه،حکم برات قطعی گرفته اند).

پس از شائبه ناهنجاری بوجود آمده در دانشگاه، دانشجویان با تجمع و درخواست متفاوت خود از مسئولان دانشگاه خواستار برخورد قضایی و قانونی با این استاد شدند. ابتدای کار، هیئت بدوی بررسی تخلفات استادان دانشگاه حکم اخراج برای عضو هیات علمی را صادر کرد و باعث آرام شدن نسبی شرایط شد. اما مدتی نگذشت که ، هیئت تجدید نظر تخلفات اساتید دانشگاه که مسئولیت آن را، رئیس همان دانشکده بر عهده داشت، حکم نامبرده را صرفاً به یک سال انفصال از خدمت تقلیل داد. حکم اول برمبنای برخی شواهد و اقرار دانشجوی دختر در خصوص موضوع تعرض از سوی استاد صادر شده؛ ولی طبق حکم دوم  و به دلیل پاره ای ابهامات، استاد مربوطه می تواند پس از یکسال دوری از فضای آموزشی دوباره به دانشگاه و کلاس درس بازگردد. پس از انتشار خبر بازگشت این استاد، شورای کانون استادی بسیج دانشگاه ضمن اعتراض شدید به تقلیل حکم در بیانیه‌ای نوشت:

«اولاً خواستار صدور حکم اخراجی و قطع کامل همکاری با شخص مورد نظر می باشد، تا بدبینی ایجاد شده در ذهن دانشجویان، اساتید و خانواده ها نسبت به لباس مقدس استادی به طور کامل زدوده شود.»

بازگشت استاد هنجارشکن به دانشگاه ؟! حکم دادگاه مغایر با برداشت ها و سو تفاهم های اولیه بود

پس از حکم جدید که از طرف هیئت تجدید نظر تخلفات اساتید دانشگاه صادر شده، در گفتگویی با فعالان دانشجویی دانشگاه ، مواردی چند و نظرگاه هایی متفاوت درباره موضوع مطرح شد که در ادامه بدان پرداخته شده است:

پرونده استاد ، درگیر سیاسی‌بازی شده است ؟!

رضا ر مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه درخصوص وقوع برخی ناهنجاری از سوی اساتید در دانشگاه‌ها گفت: گاهی اوقات حرکاتی خلاف شان استاد رخ می ‎دهد که باعث آزرده‌خاطر شدن جامعه دانشگاهی می‌شود، اگر جلوی این موارد گرفته نشود بیم آن می‎ رود که تبدیل به یک اپیدمی همگانی شود. در دانشگاه هم متاسفانه استادی خلاف عرف و شرع و قانون به دانشجویی تعرض می کند و ابایی از بر ملا شدن آن ندارد( شعار سال: ادعای شخصی رضا ر مسئول بسیح دانشجویی که خلاف آن در حکم دادگاه مطرح شده). رضا ر اظهار کرد: ابتدای امر حرکات خوبی برای اخراج استاد صورت گرفت اما در ادامه با توجه به علنی نبودن پرونده، درگیر سیاسی ‎بازی‎ هایی شد که در پس آن جز منافع حزبی و رابطه‌بازی چیز دیگری وجود ندارد.

مسئول بسیج دانشجویی مدعی شد، بنابراین طبق نظام اسلامی و قوانین آن جای این استاد به هیچ وجه نه تنها در دانشگاه بلکه در هیچ ارگان دولتی نباید باشد، چرا که جز بدنام کردن جایگاه استادی چیز دیگری به بار نمی‎ آورد. مجموعه بسیج دانشجویی تا حصول نتیجه مطلوب که اخراج این استاد از دانشگاه است، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

فقر فرهنگی و عدم حمایت از قربانیان جنسی

هدیه الف از فعالان دانشجویی دانشگاه است که نسبت به تغییر حکم استاد مربوطه ، واکنش نشان داد و در گفتگو با خبرنگار ما (خبرنامه دانشجویان) گفت: دریافتن این موضوع که اثبات تجاوز و عدم رضایت بزه‌دیده اساسا دشوار و حتی در مواردی ناممکن است با توجه به قوانین جاری و رویه دادگاه ها، سهل است که البته یکی از دلایل آن از بین رفتن مدارک و آثار جرم در همان ساعات اولیه است.

وی در ادامه بیان داشت: عمده ترین دلیل تعرض‌های خاموش، نبود حمایت فرهنگی از قربانی تجاوز است. چرا که قربانی می داند چنانچه در بستر خانواده سخنی از ظلم به جان کشیده بگوید، پاسخ یک کلمه است؛ هیس! و چنانچه در جامعه مطرح کند؛ با ظن و بدگمانی و البته قضاوت افکار عمومی رو به رو خواهد بود.

خانم الف درخصوص رفتار استاد دانشگاه گفت: این استاد، دفتر خود را محل بازی با روان و جسم دانشجویان دختر خود کرد و از میان تمام تعرض‌های خاموش ایشان، دختری فریاد حق خواهی سر داد و به جرات می توان گفت با توجه به رسیدگی به پرونده این فرد (حکم به انفصال موقت تا یکسال)، دیگر دختری پیدا نخواهد شد از میان ده‌ها فرد اسما استاد، تعرض کلامی و یا فیزیکی به دختران دانشجو دارند، شکایت کند(شعار سال: بیانات دانشجوی مورد اشاره در حکم دادگاه ، خلاف این ادعاها بود و مورد تائید ما نیست).

این فعال دانشجویی ادامه داد: اگر استاد دانشگاهی به خود اجازه می دهد به ده‌ها دختر دانشجو تعرض کند، محصول عدم پذیرش قربانی در جامعه است! وی در پایان گفت: تا مادامی که متجاوز نه از مجرای قانونی و نه فرهنگی جنایتکار محسوب نمی شود، باید شاهد این قبیل متجاوزان و هزاران نامی که هیچ گزارشی از آنان به علت فقر فرهنگی ثبت نشده، باشیم.

واکنش تند فعالان دانشجویی درخصوص بازگشت استاد هنجارشکن به دانشگاه مازندران

مسئولان استانی باید پیگیر هتک حرمت باشند

رضا د دبیر جنبش عدالتخواه دانشگاه درخصوص جزئیات حادثه گفت: اوایل ترم تحصیلی قبل بود که یکی از دانشجویان دختر برای مشورت در مورد انتخاب واحد به دفتر یکی از اساتید دانشکده مراجعه می کند، گویا استاد به دانشجوی دختر نزدیک می‌شود. پس از این حادثه، دانشجو با حالتی آشفته و ترسیده از دفتر این استاد، با عجله به بیرون آمده و در همان روز به استاد معتمد خود مراجعه کرده و همراه با ایشان به حراست دانشگاه مراجعه می نمایند.

وی در خصوص اقدامات قانونی مسئولان دانشگاه گفت: ریاست دانشگاه تا اطلاع ثانوی، از ورود استاد به دانشگاه ممانعت به عمل می آورد. در اقدام بعدی پرونده این استاد به کمیسیون رسیدگی به تخلفات اعضایی هیأت علمی دانشگاه ارجاع می‌دهند. جمعی از دانشجویان و فعالان تشکیلاتی در دفتر دکتر ن ریاست دانشگاه تجمعی انجام دادند و چندین روز بعد تجمعی دیگری شکل می‌گیرد که با حضور ریاست دانشکده، دانشجویان اتمام حجت لازم را با مسئولین مربوطه انجام می دهند که پس از آن، پرونده سرعت بیشتری می‌گیرد.

دبیر جنبش عدالتخواه درخصوص سکوت خبری این موضوع در استان گفت: آیا این رویداد اگر در جایی به جز دانشگاه این استان اتفاق می‌افتاد، باز هم انقدر بی تفاوت بودند؟ توقع ما و وظیفه مسئولان استانی و همچنین ائمه محترم جمعه استان این است که پیگیر این مسئله باشند. حتی گاهی شائبه این موضوع وجود دارد که در هیأت جدید نظر، این پرونده کاملا سیاسی کاری و یا حتی برخورد جناحی شده است که اگر واقعا این برداشت واقعیت داشته باشد باید به حال وضع موجود گریست!

جمع بندی:

آنچه در این گزارش اهمیت دارد، دو مورد حکم تبرئه و اثبات بیگناهی استاد دانشگاه مورد اشاره و فشار روانی وارد بر وی برای احقاق حقوق خود از یکطرف و حساسیت به موضوع آزارگری جنسی در محیط های دانشگاهی و تدوین دستور العمل های مختلف ( از آگاهی برای خود مراقبتی تا تعریف مراجع حمایتی برای رجوع دانشجویان در صورت بوجود آمدن مشکلات احتمالی، تعریف آئین نامه های شفاف و غیرقابل تفسیر برای نوع و میزان ارتباطات اساتید و دانشجویان و مواردی همانند) است.

حساسیت پائین و غیرکافی به این موضوع، از یک طرف می تواند باعث بازی با آبروی اساتید دانشگاه شده و از طرف دیگر ، می تواند بستر را برای تجاوزهای خاموش( هرچند موردی) ، فراهم سازد.  با قید فوریت از وزیر محترم عتف درخواست می گردد که اقدام به تعریف کمیته ای تخصصی برای تدوین این آئین نامه ها کند. 

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبرنامه دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 4 شهریور 99 ، کد خبر  :368266 ، iusnews.ir / سایر منابع ( شعار سال: سایت خبرنامه دانشجویات ایران بعد از صدور حکم دادگاه در پرونده حاضر و با تماس و اطلاع به پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، اقدام به حذف خبر کرده است. پایگاه تحلیلی خبری شعار سال نیز با تعامل برقرار شده با استاد مربوطه ، کلیه اتهامات بر استاد مربوطه را بر اساس حکم دادگاه رد شده اعلام داشته و با ایجاد تغییرات در رویکرد انعکاس خبر، اقدام به تغییر خبر بدون ذکر مشخصات فرد ، حذف کلیه اتهامات و صرفا گزارش ابتدا تا انتها و فرجام یک رویداد ( انجام وظیفه حرفه ای رسانه بر اساس تاکید مسلم قانون و تاکید بر بی گناهی استاد بر اساس حکم دادگاه ، نموده است) .

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
mohamad
Germany
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
0
13
از کجا معلوم ثابت شد که اینکار رو کرد
پاسخ ها
میرزا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
سلام به داداش محمد برسونید
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
0
13
هر روز یک متن می‌نویسد مخاطب چی فرض میکنید
یکبار خبر به دوست پسرش گفته
یکبار با دوستش رفت پیش رئیس دانشکده
همون رئیس میگه من جمعه خبر فهمیدم
یکبار با استاد معتمد رفته
کلا تو این دانشکده همه دختران متوهمن
به یکی اگه بخندی میگه نظر داشته
ولی در کل کسی که کمبود جنسی داشته باش اینطور به همچیز نگاه میکنه، اگه یک روز برن فروشگاه و کسی بهشون بخنده، میگه بهم نظر داشته
سند رو کنین
چه کسی که اصرار می‌کنه اتفاق افتاد
و چه کسی که انکار می‌کنه
این چه جور خبر ارائه کردن، باید همه چیز بی طرفانه و منطبق بر واقعیت باش .
پاسخ ها
محمد مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
اینکه دخترها متوهم هستند یا خیر، من و شما نمی توانیم نظر بدهیم. اما این مسئله که نباید به دیگران برچسب زد و باید به دنبال اثبات بود، نظر درستی است.
این جور مسائل در دانشگاه های کشور متاسفانه زیاد اتفاق می افتد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
5
0
همه کشور خصوصا دانشگا ههای آزاد درگیر هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
بقیه دانشگاه ها مثل دانشگاه های غیر انتفاعی که بدتر از آزاده که
میلاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
1
13
این استاد قربانی عقاید و نظراتش در دانشگاه شد
من با این استاد درس داشتم ، حتی ساعات باهاش سر مسائل درسی بحث میکردم،
استاد کامل و پری
اطلاعات زیادی داره
البته سر جریانات سیاسی و موضع گیری سر مسائل اساسی
دانشگاه جبهه گیری داره
اونم قربانی این وضعیت شد
ضمن اینکه کسانی که محکومش به منافی عفت عمومی
هیچ ادله ومدرک مستند و مستدلی ارائه نکردن که آخر ش با پیگری مراجع قضایی تونست بی گناهی خودش اثبات کنه و دسیسه های ایجاد شده که عمدتا سیاسی بود کنار بزنه
قبلاً هم تو این دانشکده باعث ازبین رفتن استاد دیگه شدند که با خودکشی اون استاد تموم شد
البته کسی درون دانشکده هستن که پیشرفتشون گره خورده با تخریب همکارشون
من به عنوان غیر بومی که به مدت هفت سال در اونجا محصل بودم عمیق این خودخواهی ها و خودبینی ها رو درک کردم
انتظار می‌ره در انتشار چنین اخباری حتما به منبع موثق اون بپردازند تا حقوق مخاطبین تضییع نگردد
مدیر پایگاه

سلام


در ارتباط مستقیم با آقای دکتر هستیم و متن نیز متناسب با موارد مطرح شده توسط ایشان بازنویسی خواهد شد. حکم دادگاه را هم دیده ایم و حقانیت ایشان بر ما اثبات شده است.


ممنون از توجه شما نسبت به مسئله

پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
خودکشی استاد دیگه این دانشگاه بر اساس نامه ای که از خودش بجا گذاشته بود، مسائل خانوادگی بود که توی بابلسر اتفاق افتاده بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
چرا بی طرف نیستید؟ حرف استاد را شنیدید ، چرا حرف دانشجو را پیگیری نکرده و نمی شنوید؟
مدیر پایگاه سلام
متن قصد تفحص در امورات شخصی را ندارد،آنچه که برای ما مهم است شکل عمومی این آسیب در دانشگاه ها است . حوزه خصوصی و پرداختن بدان نه در ماموریت ما است و نه به این کار علاقه داریم.
برای ترسوی سال
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
13
0
شما هم ترسیدین؟ شما هم جا زدید؟ اسم سایت تون رو بذارید ترسوی سال نه شعار سال. مثلا اومدین هم به میخ بزنید و هم به نعل؟ همه مشخصات رو حذف کردید و از طرف دیگر می گید که داریم روایت می کنیم؟
چی چی رو روایت می کنید؟ شما داستان گفتن هم بلد نیستید . مسئله فقط مسئله دانشگاه ما نیست. برید ببینید بیرون چه خبره. کل دنیا برای حفاظت از دانشجو ، قاعده و قانون گذاشتن برای اینه کهچنین اتفاقاتی در همه جا افتاده و باید از دانشجوی بی دفاع حفاظت بشه.
بعد مایی که به شما اعتماد می کنیم و می گوییم رسانه مثلا مستقل هستید و حمایت از مردم می کنید، سانسورچی از آب در میاین؟
خودسانسورچی های ترسوی سال، همه دارن دروغ می گن پس. این دین بمونه گردنتون تا روزی کهحق بهحقدار برسه.
مرده شور همه تون رو ببرن با این صفت منفعا طلبی های تون
مدیر پایگاه

سلام و عرض ادب


ممنون از همه تعریف ها و تخریب ها 


ورای عصبانیت مشهود تان در کامنت نگاشته و ارسال شده، باید توجه داشته باشید که رسانه ها باید در چارجوب قانون فعالیت کنند. اگر کسی همین کار را با شما می کرد، چکار می نمودید؟ آیا از ما توقع فعالیت در چارچوب قانون را نداشتید؟ 


حکم دادگاه ، تاکید بر بی گناهی استاد دارد. رسانه و هیچ مقام دیگری، حق ندارد خارج از این چارچوب صحبت کند. مگر اینکه پرونده دیگر باز شود و مستندات جدیدی ارایه شود و سایر ماجرا. 


بر این اساس ، هنوز هم تاکید می کنیم که مستقل هستیم، بی طرفیم و توسعه گرا. هیچ احتیاجی هم به سانسور کردن و سانسور شدن نداریم. ای کاش با نگاهی منصفانه تر به ساختار و چارچوب این پایگاه تحلیلی خبری و عاری بودن آن از اخبار و تبلیغات زرد توجه می کردید و بعد ما را منفعت طلب ، خطاب می نمودید.


در خصوص تدوین قوانین حمایتی از دانشجو ، کارهای اولیه ای در وزارت عتف و انجمن علمی جامعه شناسی ایران در حال پیگیری است. ان شاالله به زودی شاهد اجرای برخی از این قواعد و قوانین چارچوب دهنده به رفتارهای متقابل با هدف فعالیت حرفه ای تر در دانشگاه خواهیم بود.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
9
0
بعد از حذف اسم استاد حالا اسم دانشگاه رو هم حذف کردید؟ باریکلا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
عکس ها رو هم تغییر دادند
Parham
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
0
6
نخبه كشي در كشور ما پديده بسيار شايع و عادي است. كافي است نگاهي به تاريخ بيندازيم، صاحبان زر و زور و صاحب منصبان انحصار طلب هميشه از پلكاني از جنازه نخبه ها بالا رفته و ترقي يافته اند. آري، اينجا سرزميني است كه قدرت طلبان براي ترقي و بالا رفتن از نردبان قدرت نياز به اين دارند كه ديگران را تخريب كنند و بكشند يا اينكه به مرگ خودخواسته وادارشان كنند. آن يكي استاد را در شرايطي قرار دادند كه در يك حركت اعتراضي دست به خودكشي زد و اين يكي را نيز پس ناكامي در محاكمه هاي سياسي ساختگي اينگونه تخريب كردند تا شايد وي نيز به مرگ خودخواسته رضايت دهد. سومي را نيز وادار به بازنشستگي اجباري كردند. اين قطار هنوز دنباله دارد، روزي مي رسد كه خودشان را نيز به زير خواهد كشيد.
مدیر پایگاه

سلام 
استاد مورد نظر حکم برائت گرفته. متن ما هم متمرکز روی بحث ساماندهی ارتباطات در دانشگاه ها است. لطفا وارد حاشیه ها نشوید. ممکن است شائبه برای هر کسی پیش بیاید و حکم هم حکم دادگاه است که صادر شده است. 



ارتباطی به نخبه کشی و برخورد سیاسی با افراد و به حاشیه رانی و غیره هم ندارد .اساتید دانشگاه های ما هم به حمد خدا از درایت لازم برای تداوم توسعه علمی بعد از حاشیه های ایجاد شده برخوردارند. 



سرسلامت باشید انشا االله

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین