وی افزود: با توجه به تاکیدی که بر اقتصاد مقاومتی وجود دارد، یکی از تغییراتی که باید در روش اداره آموزش و پرورش صورت بگیرد نگاه ما به دارایی هاست.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش دارایی های فراوانی اعم از فیزیکی و کالبدی و معنوی که مهترین آن منابع انسانی است در اختیار دارد، ادامه داد: چنانچه بتوانیم بهره وری این داراییها را ارتقاء دهیم می تواند بخش عمدهای از مشکلات آموزش و پرورش را کاهش دهد.
بطحائی افزود: طی یک تا دوسال قبل تلاش بسیاری بهکاربستیم و از طریق ارتقای بهرهوری دارایی ها، منافع حاصل شده را به آموزش و پرورش بازگرداندیم و موفقیت هایی داشتیم که چشمگیر نبوده است. اما برنامههایی به منظور شناسایی داراییها و پیش بینی راههای ارتقای بهره وری شروع کردهایم.
* نیازمند افزایش 35 درصدی منابع موجود در آموزش و پرورش هستیم
وی با بیان اینکه رقم دقیقی از میزان این داراییها در اختیار نداریم، گفت: بررسیهای ما نشان می دهد برای آنکه بتوانیم به سطح قابل قبولی از تعلیم و تربیت در نظام آموزش و پرورش برسیم حداقل باید 35 درصد از منابع موجود را طی یک برنامه 5 ساله افزایش دهیم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: به عبارتی آموزش و پرورش امسال 30 هزار میلیارد تومان اعتبارمصوب دارد و بر اساس پیش بینیها، نیازمند 43 هزار میلیارد تومان اعتبار است که بتواند از مشکلات مدرسه و تامین تجهیزات بکاهد و برای نیروی انسانی دورههای آموزشی خوب برگزار وعوامل انگیزشی آنها را ارتقاء دهد تا در نهایت طی برنامهای 5 ساله به آموزش و پرورشی برسیم که هم سطح توقع آحاد مردم باشد.
بطحائی با بیان اینکه افزایش 35 درصدی منابع، رقمی نیست که از عهده دولت ها بربیاید گفت: اما پیش بینی میکنیم بتوانیم آن را از طریق استفاده خوب از داراییهایمان تأمین کنیم. بسیاری املاک و مستغلات ما به شرط آنکه به مأموریت اصلی آموزش و پرورش که همان تعلیم و تربیت است لطمه نزند قابل استفاده است.
وی با بیان اینکه بعضا شبهاتی در این خصوص مطرح میشود گفت: دقت داریم که به هیچ عنوان ورود ما به عرصههای اقتصادی نباید به تعلیم و تربیت لطمه بزند و خط قرمز ما نیز همین است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به عنوان مثال املاک زیادی داریم که هم قابلیت تغییر کاربری دارند و هم میتوان آنها را فروخت و در منطقه دیگری مدرسه نوساز و با کیفیت بالاتر احداث کرد.
* شناسایی 12 زمینه اقتصادی و درآمدی در حوزههای مختلف آموزش و پرورش
بطحائی از شناسایی 12 زمینه اقتصادی و درآمدی در حوزههای مختلف آموزش و پرورش خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم از این طریق درآمدهای اختصاصی آموزش و پرروش را افزایش دهیم و بر کیفیت مدارس و برنامه های فرهنگی و تربیتی دانش آموزان بیافزاییم.
وی به برخی زمینههای اقتصادی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال هنرستانهای فنی ما امکانات خوبی دارند و میتوانند تولیداتی داشته باشند که بهفروش برسد. همچنین امکانات خوبی برای تبلیغ و اشاعه فرهنگ در هر منطقه داریم. یا اردوگاههای فراوانی که برخی ایام سال عملا مورد استفاده قرار نمیگیرند و میتوان همانند برنامه اسکان تابستانی و اسکان نوروزی فرهنگیان در مدارس از آنها بهره برداری کرد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه زمینه دیگر یکپارچه کردن مدیریت خرید اقلام در آموزش و پرورش است، گفت: خریدهای زیادی در آموزش و پرورش از لوازمالتحریر گرفته تا مواد خوراکی اساسی برای مدارس شبانه روزی همگی به صورت پراکنده انجام میشود، در حالی که اگر مدیریت آن تجمیع و با مقدار بالا اما ارزانتر و به قیمت عمده خریداری شود، میتواند در بهره وری منابع موثر واقع شود.
بطحائی ادامه داد: البته همانطور که تاکید شد افزایش بهره وری از فضای مدرسه این اجازه را به ما نمی دهد که به عنوان مثال زیرزمین یک مدرسه را انبار کنیم و در میان روز کارگران برای استفاده از انبار به مدرسه رفت وآمد کنند. این خطوط قرمز را رعایت میکنیم و تمرکز ما بیشتر بر روی اماکن و مستغلاتی است که امکان تغییر کاربری دارند.
وی تاکید کرد: هیچ مدرسهای رأسا اجازه ورود به هیچ کدام از این فعالیتهای درآمدزایی را ندارد و این امور معمولا باید با موافقت اداره یا استان همراه شود.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: شنبه 27 شهریور 1395، کد خبر: 95062616334، www.isna.ir