پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۷۴۴۷
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
درحالی سازمان برنامه و بودجه مدعی است که مصرف خوراک میعانات گازی و نفت خام در دولت یازدهم و دوازدهم رشد ۴۵۵ هزار بشکه‌ای داشته است که بررسی‌ها نشان می‌دهد این رشد مصرف مدیون پالایشگاه ستاره خلیج فارسی است که دولت دهم احداث آن را آغاز کرده بود.
شعار سال : سازمان برنامه و بودجه گزارشی در خصوص عملکرد وزارت نفت در میزان مصرف خوراک پالایشگاه‌ها منتشر کرده است که طبق این گزارش با نمودار مدعی شده است مصرف خوراک پالایشگاه‌های کشور از قبیل نفت خام و میعنات گازی از یک میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه در روز در سال ۹۲ به ۲ میلیون و ۱۳۵ هزار بشکه رسیده است.

باید گفت براساس یک حساب سر انگشتی از سال ۹۲ تا سال ۹۸ رشدی حدود ۴۵۵ هزار بشکه در روز داشته است.
 
کدام دولت مفتخر به احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس است؟!

براین اساس باید گفت این شد به دلیل راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که روزانه حدود ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی را مصرف می‌کند و مابقی میعانات گازی تولید شده نیز با نفت خام تولیدی ترکیب شده و به مصرف برخی از پالایشگاه‌های کشور می‌رسد.

آنچه که امروز دولت مدعی است در طول ۷ سال فعالیتش در صنعت پالایش انجام گرفته عملا به دلیل راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که توانسته است بخش اعظمی از معضل تولید میعانات گازی را برطرف کند.

هرچند که بیژن زنگنه وزیر نفت نیز اوایل شهریور ماه مدعی شده بود که این پالایشگاه در دوران اصلاحات احداثش آغاز شده است و این طرح در آن زمان پایه گذاری شده است که اخیرا برخی از مسئولان صنعت پالایش مانند فرهاد احمدی مدعی است این پالایشگاه در سال ۸۴ ثبت و کار احداث آن در سال ۸۵ آغاز شده است.

وی اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده است در سال ۱۳۸۳ زمانی که فاز‌های یک تا پنج پارس جنوبی به بهره‌­برداری رسید، حجم تولید میعانات گازی به حدود ۷۵ تا ۸۰ هزار بشکه در روز رسید که تا آن زمان صادرات میعانات گازی نداشتیم و باید برای این حجم تولید چاره­‌ای اندیشیده می­شد؛ لذا دو ایده مطرح بود یکی بحث صادرات میعانات گازی و دیگری پالایش آن. با توجه به اینکه رهبری بر جلوگیری از خام­‌فروشی تاکید داشتند، بحث پالایش میعانات گازی در دستور کار قرار گرفت. این ایده که باید برای مصرف میعانات گازی پالایشگاه ساخت در اواخر سال ۱۳۸۳ مطرح شد، اما تا زمانی که طرح توجیه اقتصادی و مطالعات امکان­سنجی آن ارائه نشود، نام پروژه را به خود نمی‌­گیرد.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران ادامه می‌دهد در سال ۱۳۸۴ کار مطالعات امکان­‌سنجی ستاره خلیج فارس توسط شرکت ایرانی شرکت طراحی و ساختمان نفت و شرکت هندی ETL انجام شد. این پروژه ابتدا به عنوان یکی از طرح‌های شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران بود و مجری آن هم آقای مهندس حاج‌رسولی‌ها بود. اگر به این مطالعات نگاه کنید، نام این پروژه­ تحت عنوان طرح میعانات گازی پالایشگاه بندرعباس بود و اسمی از ستاره خلیج فارس نبود تا اینکه در دی ماه سال ۱۳۸۵ به عنوان پالایشگاه (پالایشگاه ستاره خلیج فارس) به ثبت رسید.

این کار شناس صنعت پالایش تصریح می‌کند در دوره انجام مطالعات امکان‌سنجی رفته رفته این تفکر پیش آمد که با توجه به اجرایی شدن فاز‌های ۲۰ گانه عسلویه و پیش‌بینی افزایش چشمگیر حجم میعانات گازی پارس جنوبی، ما در آینده با حجم میعانات گازی بیشتری روبرو خواهیم بود؛ بنابراین مطالعات به سمتی رفت تا یک پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه‌­ای و حتی در فاز دیگر آن یک پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه‌ای دیگر نیز مدنظر قرار بگیرد. این کار‌ها در سال ۱۳۸۴ و زمانی که زنگنه دیگر مسئول وزارت نفت نبود، صورت گرفت؛ بنابراین مطالعات انجام شد و قرار شد ما یک هاب پالایشگاهی در بندرعباس داشته باشیم و به همین دلیل در کنار پالایشگاه ستاره خلیح فارس در سال ۱۳۸۵ پروژه پالایشگاه هرمز هم تعریف شد که با پالایشگاه ستاره خلیج فارس مشترکاتی هم داشت.

براین اساس پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دی ماه ۱۳۸۵ رسما به عنوان پالایشگاهی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه به ثبت رسید. علت نام­گذاری پالایشگاه با نام ستاره خلیج فارس هم به حضور یک شرکت اندونزیایی به اسم «استار پترولیوم» برمی­گردد که جزء سهامداران بود و نام ستاره از کلمه استار این شرکت گرفته شد

این گزارش حاکی است براساس اعلام مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی دولت دهم کار احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس در انتهای دولت دهم به ۷۳ درصد پیشرفت رسیده بود که تحویل دولت یازدهم داده شده بود هر چند که بیژن زنگنه مدعی است میزان پیشرفت این پالایشگاه در زمان تحویل به دولت یازدهم ۶۹ درصد بوده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور، ۱۳۹۹، کدخبر: dana.ir، ۱۶۴۲۲۰۵
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین