هفته سوم بازگشایی مدارس هم به پایان رسید، اگرچه با تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا، بازگشایی حضوری مدارس در اصفهان و شهرهای خمینی شهر، نجف آباد و فلاورجان با یک هفته تأخیر انجام شد، اما سرانجام تمام دانش آموزان با انتخاب خانواده ها، آموزش غیرحضوری یا آموزش حضوری را در مدارس با رعایت شیوه نامههای بهداشتی و در گروههای چند نفره آغاز کردند.
شعار سال: در همین مدت، اما دانش آموزان و خانواده هایشان با مشکلاتی رو برو بوده اند؛ دانش آموزانی که آموزش حضوری را انتخاب کرده اند، برای چند ساعت باید به مدرسه بروند و ادامه درسها را باید از طریق اپلیکیشن شاد بیاموزند، والدین این دانش آموزان دغدغههایی زیادی از گرفتن سرویس مدرسه و یا همرهی با دانش آموز در ساعت تعیین شده تا رعایت شیوه نامههای بهداشتی و نگرانی از سلامت فرزندانشان دارند، والدینی که آموزش غیرحضوری را انتخاب کرده اند هم مشکلات خود را از نصب شبکه شاد بر روی گوشیهای نه چندان به روز، سرعت اینترنت و اختلال در شبکه تا نگرانی از عقب ماندن فرزندانشان از آموزش دارند.
شهین جوانی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: موضوعی که در آموزش و پرورش مطرح است این است که تامین حق آموزش را باید به عنوان یکی از حقوق اصلی دانش آموزان مد نظر قرار دهیم، بر همین اساس حضور دانش آموزان در مدرسه کاملا اختیاری است و هیچ گونه اجباری به حضور دانش آموز در کلاس نیست.
خطر دلزدگی دانش آموزان از مدرسه
وی با استناد به نتایج تحقیقاتی که در زمینه حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مدارس در دوران کرونا انجام شده است، توضیح داد: تحقیقات ثابت کرده که مدرسه نرفتن بچهها به مدرسه، آرام آرام باعث میشود نوعی زدگی و دلزدگی نسبت به مدرسه پیدا کنند و دیگر مایل به حضور در این فضای آموزشی نباشند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به رغبت بعضی والدین دانش آموزان برای فرستادن فرزندانشان به مدرسه اشاره کرد و گفت: بعضی بچهها از فضای مجازی ابراز خستگی میکنند و به همین دلیل در همه پایهها به ویژه دو پایه اول و دوم که بچهها باید مهارت مداد دست گرفتن و بسیاری از مهارتهای لازم برای خواندن و نوشتن را به دست بیاورند، نیازمند این هستیم که شکوفهها بتوانند ساعتهایی را در مدرسه حضور داشته باشند و در کنار معلم باشند.
جوانی به والدین دانش آموزان توصیه کرد با این که هیچ اجباری در کار نیست، اما خانوادهها میتوانند خودشان شرایط و محیط مدرسه را ببینند و با توجه به مشاهدات خود برای حضور یا عدم حضور فرزندشان در مدرسه تصمیم گیری کنند، دانش آموزان به گروههای کوچک تقسیم شده اند و شرایط کاملا مهیاست که معلم با دانش آموز ارتباط پیدا کند.
افزایش خشونت و اضطراب ناشی از قطع رابطه با همسالان
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، یکی از اولویتهای اساسی آموزش پرورش در زیست بوم جدید را همکاری با اولیا برای رعایت مسایل بهداشتی در مدارس بیان کرد و ادامه داد: از اولیا، انجمن اولیا و مربیان درخواست کرده ایم برای رعایت مسایل بهداشتی خودشان به کمک ما بیایند و تا بهترین آموزش را داشته باشیم، بحث آموزش حضوری نیز به این دلیل مطرح شده که برای کاهش پیامدهای منفی تعطیلی مدارس از جمله بالا رفتن خطر خشونت به دلیل قطع ارتباط با همسالان، استرسها و اضطرابهای ناشی از عدم حضور آنها در مدرسه هم بر خانواده و هم دانش آموزان، کاهش همبستگی اجتماعی و همه مواردی که تحقیقات ثابت کرده، دانش آموزان باید ساعاتی در مدارس حضور پیدا کنند. از آن سو، موضوع سلامت بچهها که دغدغه ارزشمند والدین است مطرح میشود که ضمن اصالت بخشیدن و اهمیت دادن به این دغدغه ارزشمند، تمام همت خود را به کار میبریم تا بتوانیم این دغدغه را کاهش دهیم.
جوانی در پاسخ به این پرسش که آیا برآوردی از استقبال از آموزشهای حضوری وجود دارد؟ گفت: این استقبال در مناطق متفاوت است با چند اداره که صحبت کردیم استقبال نسبتا خوب بوده و با رضایت اولیا، بچهها در کلاسها شرکت کردند، در مجموع استقبال والدین برای حضور فرزندانشان در مدرسه به خصوص در پایههای نخستین خوب بوده است.
وی با اشاره به تهیه و ارائه مدلهایی برای برگزاری کلاسهای حضوری به شورای مدارس، ادامه داد: در این مدلها زمانهایی طراحی شده که مدیران مدارس میتوانند زمان کلاسها را از ۳ تا ۵ زنگ آموزشی تقسیم کنند، گروه بندی دانش آموزان در این الگو بسیار مهم است و شورای مدرسه باید درباره نحوه گروه بندی دانش آموزان جدیت و تاکید لازم را داشته باشد که با رعایت کامل شیوه نامههای بهداشتی انجام شود، استاندارد فضای آموزشی را مدنظر قرار دهند، فاصله گذاری بین دانش آموزان حتما رعایت شود و بر این اساس دانش آموزان در گروه بندیهای مشخص بتوانند در زنگهای ۳۰ تا ۳۵ دقیقهای سر کلاس حاضر شوند.
کلاسها کاملا اختیاری است
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اجرای سخت گیرانه شیوه نامههای بهداشتی را در دستور کار مدارس بیان کرد و گفت: رعایت پروتکلهای بهداشتی با سخت گیرانهترین مواضع به مدارس ابلاغ شده و با اینکه حضور در کلاسها کاملا اختیاری است به خانوادهها توصیه میکنیم که از حضور در مدرسه هم استفاده کنند.
وی با اشاره به شرایط ویژه دانش آموزان ابتدایی، ادامه داد: در دوره ابتدایی توصیه ما این است که بچه ها، زنگهای کلاسی کوتاهتر از ۳۵ دقیقه داشته باشند و سریعتر به مکانی مثل حیاط مدرسه فرستاده شوند، البته همه اینها پیشنهاداتی است که به شورای مدرسه ارائه شده تا بسته به شرایط درباره آنها تصمیم گیری کند.
جوانی از تشکیل هیاتهای نظارت برای بازرسی مدارس خبر داد و گفت: ما شرایط را آماده کرده ایم و اگر نیاز به پشتیبانی یا دخالتی در مدارس وجود داشته باشد، همکاران ما در بخش بهداشت آماده همکاری با مدارس هستند، اینجا والدین هستند که آیا اعتماد و اطمینان میکنند یا به دلایلی که خودشان صلاح میدانند، حاضر به فرستادن دانش آموز به مدرسه نمیشوند و برای این دسته از دانش آموزان نیز آموزشهای آنلاین و آفلاین را در نظر گرفته ایم.
رعایت حال مادران شاغل
وی با استناد به بخشنامه فرستاده شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، زمان برگزاری کلاسهای مجازی را بعد از ظهرهای اعلام کرد و توضیح داد: این تصمیم برای رعایت حال مادران شاغل بوده به ویژه در دوره ابتدایی به دلیل حساسیت این دوره، باید برای آموزش دانش آموزان پایههای پایین تر، والدین نیز کنار کودکان قرار بگیرند به همین دلیل بعد از ظهرها به آموزش آنلاین آنها اختصاص دارد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان یکی دیگر از دلایل برگزاری کلاسهای ابتدایی در بعد از ظهر را اقتضائات پهنای باند دانست و گفت: بر اساس این تقسیم بندی، دانش آموزان ابتدایی در بعد از ظهرها از فضای آموزش مجازی استفاده میکنند.
باید شرایط هر مدرسه را در نظر بگیریم
وی در واکنش به انتقادات خانوادهها از نبود تصمیم گیری یکسان برای همه مدارس و برخورد سلیقهای مدیران برای برگزاری کلاسهای حضوری نیز یادآور شد: سیاست گذاری کلی، تفاوت چندانی ندارد، اما باید شرایط هر مدرسه و مقتضیات اقلیمی و جمعیتی مناطق و مدارس را نیز در نظر بگیریم، ممکن است یک مدرسه با ۱۰ تا ۱۵ نفر بتواند یک گروه را تشکیل دهد، اما مدرسه دیگری، کلاسهای کوچکی داشته باشد و کلاسها کم جمعیتتر برگزار شود، اما در اصل رعایت شیوه نامههای بهداشتی، گروه بندی و زمان ۳۵ دقیقهای کلاس ها، تفاوتی وجود ندارد.
جوانی برگزاری کلاس حضوری برای دانش آموزان با نیازهای ویژه یا کلاسهای رفع اشکال را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: در بخشنامه سراسری آموزش و پرورش، سیاست گذاری کلی را انجام دادیم که حداکثر هر زنگ در دوره ابتدایی و متوسطه، ۳۵ دقیقه باشد، برای دوره ابتدایی کلاسهای ۲۰ تا ۳۰ دقیقهای هم پیشنهاد کردیم، اما مدیران مدارس نیز با مشکلات خاص خود روبرو هستند، مثلا معلم باید راه دوری برای رسیدن به مدرسه طی کند و اگر بخواهد فقط برای دو زنگ آموزشی سر کلاس برود، شرایط مناسبی برای معلم و دانش آموز ایجاد نمیشود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۵مهر ۱۳۹۹، کد خبر: isna.ir، ۹۹۰۷۰۵۰۲۸۶۸