پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۲۶۳۷
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس در گفتگو زیر با اشاره به چالش های اقتصاد ایران در زمان جنگ به بررسی راهکارهای عبور از چالش های اقتصادی روز پرداخت.
شعار سال: «مجید قاسمی» بیان کرد در بند اول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بی خود نوشته نشده که باید همه امکانات برای مشارکت تمامی آحاد جامعه فراهم شود.

وی اظهارداشت: اگر زمینه‌ها برای مشارکت مردم در اقتصاد ملی فراهم شود همین مردم با پس انداز‌های خرد و کوچک خود بعضا نقدینگی به این بزرگی را در نظام بانکی جمع کرده ا ند می‌توانند با نقدینگی و امکانات خود اقتصاد کشور را راه بیندازند منتها ما نیاز به بنگاه‌های بزرگ داریم.

رئیس کل بانک مرکزی ایران در دوران دفاع مقدس گفت: پیام من به عزیزانی که در مناصب راهبردی برای اقتصاد کشور تصمیم می‌گیرند اینکه واحد‌های کوچک با پول ریزی و پول پاشی لزوما حمایت نمی‌شوند بلکه باید تقاضا و خدمات برای کالا‌های این واحد‌ها ایجاد کرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی افزود: نرخ تورم در این دوران سخت از ۶،۹ درصد تا ۲۷ درصد در برخی از سال‌ها بالا رفت.

قاسمی بیان داشت: سال ۶۸ سال خاتمه جنگ هشت ساله بود و آثار جنگ هنوز در مملکت وجود داشت از ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه برق کشور فقط دو هزار مگاوات کار می‌کرد و مردم در سال‌های ۶۸ و ۶۹ در طول روز با ساعت‌های خاموشی زیادی رو به رو بودند.

وی ادامه داد: کل درآمد‌های ارزی کشور در سال ۱۳۶۵ به پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید و بخش عمده‌ای از دریافتی‌های ارزی در همان سال برای دفاع مقدس هزینه شد.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس گفت: آن چیزی که دوران طاغوت تحویل انقلاب داد همه وابستگی بود حتی ساده‌ترین نیاز‌های کشور مثل سیم خاردار از خارج وارد می‌شد.

وی همچنین در خصوص سیاست‌های پولی زمان جنگ نیز توضیح داد: از سال ۱۳۵۹ که تجاوز رژیم بعث عراق در کشور کلید خورد در بانک مرکزی برنامه تثبیت اقتصادی اعلام شد.

قاسمی بیان داشت: در این برنامه سیاست‌های پولی به دقت تحت کنترل بود به طوری که قیمت‌ها نه با ابزار‌های تعزیری بلکه با ابزار‌ها و سیاست‌های پولی به خوبی کنترل می‌شد.

وی ادامه داد: برای مثال نقدینگی در دوران هشت ساله دفاع مقدس تا ۱۹،۵ درصد رشد پیدا کرد به غیر از سال ۱۳۵۹ به سبب اعمال تحریم‌ها و شروع جنگ تحمیلی رشد نقدینگی در کشور به ۲۷ درصد رسید.

رئیس کل بانک مرکزی ایران در دوران دفاع مقدس گفت: مجموع درآمد‌های ارزی کشور درسال ۶۵، ۶۶ و ۶۷ بیشتر از ۲۱ میلیارد دلار نبود، ولی کشور با تکیه بر توانایی‌های خود روی پای خود ایستاد.

وی افزود: متاسفانه کشور امروز هم درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی است همه باید همکاری کنند، هر کسی امکانی در اختیار دارد باید مسئولانه به هموطن خود خدمت کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت رادیو اقتصاد، تاریخ انتشار ۲ مهر ۱۳۹۹، کدخبر: ۷۱۳۲۷۷، radioeqtesad.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین