پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۲۸۱۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شرق کشور در نامه‌ای به شهردار مشهد، تخلفات این نهاد شهری را در بافت اطراف حرم برشمرد.
شعار سال: بولدوزر‌های شهرداری مشهد در حالی مشغول کار در بافت اطراف حرم هستند که طرح‌های اجرایی در این منطقه گرانبها، هم به لحاظ فرهنگی وهویتی و هم به لحاظ مالی، مورد نقد‌های جدی از سوی کارشناسان و مسئولان وزارت راه و شهرسازی است. اما شهرداری و شورای شهر مشهد بی اعتنا به هشدار‌های کارشناسان و حتی نهی مسئولان، به کار خود ادامه می‌دهد.

به تازگی، مهدی عبوری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شرق ایران، نامه‌ای به محمدرضا کلایی، شهردار مشهد می‌نویسد و در آن پرده از تخلفات گسترده‌ای که در بافت اطراف حرم رخ داده، برمی دارد.

نامه‌ای برای عبور از تخلفات شهرداری مشهد
عبوری این نامه را در ۱۲ بند و ۹ صفحه نوشته و به صورت مفصل به مسائل و حاشیه‌های ایجاد شده در بافت اطراف حرم می‌پردازد. این نامه در پاسخ به نامه‌ای دیگر با موضوع عدم اجرای توافقنامه مورخ ۱۸ اسفند ۷۸ نوشته شده است.

به عنوان مثال نامه خود را با اشاره به تخلفات صورت گرفته در تبادلات مالی در بافت آغاز می‌کند. در بند اول نامه آمده است: «دریافت و پرداخت هرگونه وجهی تحت هر عنوان توسط دستگاه‌های اجرایی باید در چارچوب قانون موضوعه کشور باشد و هرگونه دریافت و پرداخت برخلاف مفاد این ماده، در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است.»

در یکی دیگر از بند‌های مهم این نامه اعلام شده است که توافق نامه‌ای که شهرداری قصد اجرای آن را دارد، با توجه اینکه اعتبار ۱۰ ساله‌ای داشته، دیگر قابل اجرا نیست و «توافقنامه مزبور با اعمال اصلاحات براساس قانون مزبور اخیرالتصویب، مجددا بازنگری و تمدید شود که با توجه به مغایرت آشکار مفاد توافقنامه با احکام مقرر در قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، هیچگاه مورد بازنگری و امضای مجدد قرار نگرفته، لذا حتی با فرض قانونی و معتبر بودن توافقنامه اولیه، اکنون حدود یک دهه است که به دلیل مغایرت با تصویب قانون خاص در زمینه احیا و بهسازی، توافقنامه مزبور تمدید نشده و غیرقابل اجرا است.»

بند ششم این نامه به عدم نظارت دولتی بر حساب طرح‌های بازآفرینی شهری در مشهد اشاره دارد. در این بند آمده است: «درخصوص نظارت بر حساب طرح نیز از یک سو نه تنها طی دو دهه گذشته هیچگونه نظارت دولتی بر حساب مزبور نبوده است بلکه با این توجیه که حساب طرح تابع ضوابط شرکت بازآفرینی است، با مصوبه شورای شهر از شمول مقررات و ضوابط مالی معاملاتی شهرداری نیز مستثنی شده است؛ بنابراین حجم بیشماری از منابع و املاک دولتی که کوچکترین نظارتی بر آن اعمال نمی‌شود، در این حساب متمرکز و هزینه شده است.»

تشکیل پرونده ویژه بافت اطراف حرم در کمیسیون اصل ۹۰
نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ نیز اعلام کرده است که فساد‌های صورت گرفته در بافت اطراف حرم در حوزه تملک منازل مردم و قیمت گذاری روی املاک در این منطقه، بسیار زیاد است و این تخلفات در کمیسیون بررسی خواهد شد.

به گفته پژمانفر، حجم بالای فساد در این پرونده باعث شده تا پرونده ویژه‌ای در کمیسیون اصل ۹۰ درباره این موضوع ایجاد شده و تمام زوایای آن مورد بررسی قرار گیرد.

سعید شعرباف تبریزی، کارشناس مسائل شهری و عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) نیز، در اینستاگرام خود نسبت به تخلفات صورت گرفته در بافت اطراف حرم واکنش نشان داد و نوشت: «حقوق عموی مردم در این منطقه به روش‌های متعددی مورد تعدی قرار گرفته و به انواع و اقسام روش ها، خانه و ملکشان از دستشان خارج شده که یکی از عجیب‌ترین این موارد، واگذاری زمین و ملک دارای سند مردم، به پروژه‌های انبوه سازان و حتی صدور پروانه برای برخی از این پروژه‌ها بدون اجازه و حتی دانستن مردم است».

شعرباف در ادامه تأکید کرده است که «نماینده معاونت پیشگیری از جرم و حضرات مسئول پیگیری حقوق عامه در پروژه بافت اطراف حرم، کماکان مشغول پیگیری امور انبوه سازان هستند و تاکنون وقتی نداشته اند که به انبوهی از این قبیل موضوعات کم اهمیت اختصاص دهند!»

پرونده بافت اطراف حرم مطهر، چند سالی است که باز شده، اما شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد، با اختیارات قانونی خود و همچنین تأیید گرفتن از نهاد‌های دولتی و مسئولان استانی، به اقدامات غیرقانونی خود در این منطقه، رنگ و بوی قانونی داده اند و در جلسات اسنادی رو می‌کنند که تا قبل از آن، پنهان بوده و کسی از آن خبر نداشته است.

در این میان، بی تفاوتی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز نسبت به این پرونده معنادار است. در واقع میراث فرهنگی و مسئولان آن، به عنوان مدافع حقوق عامه در حوزه حفظ میراث تمدنی و فرهنگی شهر، تاکنون ورود جدی به این پرونده نداشته اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 7 مهر   1399، کد خبر: 878891،  www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
0
0
دلیلش حمایت بی چون و چرا وزارت کشور از اقدامات خلاف قانون شهرداری است که دست انها را برای انجام تخلفی باز گذاشته و متخلفان را بر کنار نکرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
0
0
با پرداخت حق سکوت انها را خریدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
0
0
افرادی که فسادها را مرتکب شده اند هنوز هم در سمت مدیریتی مشغول همان کارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین