پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۰۳۴۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
رضا کرمی محمدی: شتاب نگار‌ها با ارسال اطلاعات به مدیران پایتخت آن‌ها برای مقابله با زلزله زودتر آماده می‌کنند. در ۱۱ سال گذشته تنها ۴ حسگر در اطراف گسل مشاء به همراه سازمان جایکای ژاپن نصب کرده بودیم.

شعارسال: آقای رضا کرمی محمدی در گفتگویی گفت: مبدأ زلزله گسل است و در اطراف تهران گسل‌ها شناسایی شده و مشخص است.
وی افزود: در گام بعدی باید مشخص شود کدام گسل در کدام لحظه حرکتی انجام می‌دهد که لازم است اطراف گسل ها؛ حسگر یا سنسوری نصب شود.
در ۱۱ سال گذشته تنها ۴ حسگر در اطراف گسل مشاء به همراه سازمان جایکای ژاپن نصب کرده بودیم.

 

تعداد بازدید : 3

 

کرمی محمدی گفت: گسل‌های دیگری که در اطراف تهران در مناطق شمال، جنوب، شرق و غرب وجود دارد از این سامانه بهره‌ای نداشت.
وی ادامه داد: سال گذشته ۲۲ شتاب نگار تهیه و جانمایی شد و در حال حاضر ۱۰ حسگر نصب گردیده و تا یک هفته آینده ۱۲ حسگر دیگر نصب خواهد شد.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: این حسگر‌ها اطلاعاتشان به صورت دائمی به مرکز مدیریت بحران شهر تهران ارسال می‌شود و اگر شتابی از یک حدی بیشتر وارد کند ما به سرعت شتاب را دریافت می‌کنیم و هشدار لازم به مراکزی که لازم است، داده می‌شود.

 

تعداد بازدید : 2

 

آقای کرمی محمدی تصریح کرد: در حال حاضر در نیمه راه هستیم و حداقل ۵۰ شتاب نگار نیاز داریم، اما با توجه به ۲۶ شتاب نگاری که در اطرف تمام گسل‌های تهران جانمایی کرده ایم، برای رسیدن به استاندارد به ۵۰ شتاب نگار نیازمندیم.
وی افزود: این شتاب نگار‌ها کمک می‌کنند با ارسال اطلاعات به مدیران پایتخت آن‌ها برای مقابله با زلزله زودتر آماده شوند و بقیه زیرساخت‌های شتاب نگار‌ها باید آماده شود و به صورت آنلاین با دستگاه‌هایی مانند اداره گاز، مترو، آتش نشانی و بیمارستان‌ها برقرار کنیم.
حدود ۱۵ ثانیه قبل از زلزله به تمامی دستگاه‌ها اطلاعات لازم داده می‌شود به عنوان مثال در شرکت گاز با شیر‌های خودکار که بر روی لوله‌های اصلی در شهر نصب کرده است با ارسال این اطلاعات بلافاصله شیر گاز قطع می‌شود.
همچنین عوامل آتش نشانی می‌توانند ماشین‌ها را از ایستگاه خارج کنند و بیمارستان‌ها نیز می‌توانند با اعلام سریع هشدار، برق اضطراری خود را وصل کنند.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: در تاریخ تهران اولین بار است همه گسل‌ها به سیستم شتاب نگار مجهز می‌شود و اطلاعات شتاب نگار‌ها به سازمان مدیریت شهر تهران ارسال می‌شود که البته با افتخار می‌توان گفت کمتر کلانشهری در دنیا وجود دارد که به این سیستم‌ها مجهز باشند و شاید تعدادشان به اندازه انگشتان دست باشد.
آقای کرمی محمدی تاکید کرد: این ۲۶ شتاب نگار در اطراف تهران و بر روی گسل‌های پایتخت نصب و تجهیز شده است یا می‌شود.
وی اظهار کرد: در داخل تهران هم ۵۰ شتاب نگار در مناطق مختلف نصب شده است که اطلاعات آن برای بعد از وقوع زلزله به مرکز مدیریت بحران داده می‌شود که این سامانه نیز قدمت طولانی دارد و از سال گذشته به روز رسانی شده و در حال حاضر در مانورهایمان از آن استفاده می‌کنیم.
وی افزود: حتی در زلزله اردیبهشت ماه این شتاب نگار‌ها را ازمایش کردیم و نتایج خوبی داشت. این دستگاه به ما نشان می‌دهد بعد از وقوع زلزله در کدام محدوده و منطقه تخریب داریم تا امدادرسانی در آن مناطق متمرکز شود و تأخیر نداشته باشیم.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صداوسیما، تاریخ انتشار:  10 مهر  1399  ، کدخبر:-،iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
0
اميدوارم واقعا يك فكر اساسي براي انتقال پايتخت يا نو سازي بافت فرسوده بكنن وگرنه تهران خيلي خيلي ميتونه از زلزله ها متضرر بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین