پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۰۹۷۴۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
براساس آمار اعلام شده توسط سازمان سنجش حدود ۵۸ درصد شرکت کنندگان کنکور امسال را دختران تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۱۰۱هزار و ۹۱۲ یعنی ۵۳.۶ درصد قبولی‌های کنکور را تشکیل دادند. اگرچه که این اعداد خبری از تبعیض جنسیتی در کنکور ۹۹ نمی‌دهند. اما روایات شخصی برخی از داوطلبان سوالات مختلفی نسبت به این موضوع به وجود آورده است. تاکنون چندین روایت این چنینی از داوطلبان زنی که نتیجه کنکورشان غیرقابل انتظار بود در فضای مجازی منتشر شده است.

شعار سال: اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور امسال با حواشی زیادی از سوی دانش‌آموزان دختر در فضای مجازی همراه شد؛ آن‌ها معتقد بودند شرایطی در نتایج در نظر گرفته شده است که منجر به ایجاد یک تبعیض میان آن‌ها و دانش‌آموزان پسر شده است.

براساس آمار اعلام شده توسط سازمان سنجش حدود ۵۸ درصد شرکت کنندگان کنکور امسال را دختران تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۱۰۱هزار و ۹۱۲ یعنی ۵۳.۶ درصد قبولی‌های کنکور را تشکیل دادند. اگرچه که این اعداد خبری از تبعیض جنسیتی در کنکور ۹۹ نمی‌دهند.

اما روایات شخصی برخی از داوطلبان سوالات مختلفی نسبت به این موضوع به وجود آورده است.تاکنون چندین روایت این چنینی از داوطلبان زنی که نتیجه کنکورشان غیرقابل انتظار بود در فضای مجازی منتشر شده است.

«به نظر من این یک تبعیض است»

سارا یکی از این افراد است، او در رشته تجربی در منطقه یک با رتبه ۳۵۰۰ در کنکور مردود شده است، نتیجه‌ای که برای خودش بسیار عجیب است. او در این رابطه می‌گوید: «امید من به رشته دندان‌سازی یا بینایی سنجی در پردیس دانشگاه شهید بهشتی بود، پارسال با رتبه ۸هزار هم در این رشته و دانشگاه قبول شده بودند. علتش را نمی‌دانم اما شنیدم پسرها در قبولی‌های نتایج بهتری داشتند، به نظر من این یک تبعیض است. چطور ممکن است که یک پسر با رتبه ۳هزار فیزیوتراپی بخواند ولی من مردود شوم؟»

اعتراض‌های این چنینی زیادی در روزهای اخیر توسط زنان در فضای مجازی منتشر شده است و حتی برخی از شرکت‌کنندگان کنکور کارشناسی ارشد هم نسبت به این موضوع اعتراض کرده‌اند، اعتراض به نتایجی که برخی مدعی شده‌اند سهمیه‌های جنسیتی در آن تاثیرگذار بوده‌اند.

زهرا رتبه ۹۶ کنکور رشته مشاوره خانواده در کنکور ارشد می‌گوید: «ظرفیت قبولی برای ما ۱۲۰ نفر بود، تازه کسانی هم بودند که اصلا قبول نشدند. من هم در انتخاب رشته تمام شهرها را انتخاب کردم، یک شهر هم نبود که انتخاب نکرده باشم، اما قبول نشدم. یک درصد هم احتمال نمی‌دادم که چنین اتفاقی رخ بدهد.»

تفکیک جمعیتی یا سهمیه‌بندی جنسیتی؟

مسئولان سازمان سنجش هنوز واکنشی نسبت به این اعتراضات نداشتند و همچنین پاسخگو در این رابطه نبودند، اما به نظر می‌رسد روند سال‌های قبل در کنکور امسال هم اجرایی شده باشد، جنسیت شرکت‌کنندگان در نتیجه کنکور آن‌ها بی‌تاثیر نبوده باشد.

این ماجرا به سال ۱۳۸۶ برمی‌گردد، زمانی که عبدالرسول پورعباس، رئیس وقت سازمان سنجش، اعلام کرد که نوع پذیرش جنسیتی که در کنکور سراسری اعمال می‌شود موجب پذیرش داوطلبان پسر یا دختر با تفاوت علمی بالا نخواهد شد و این نوع پذیرش به هیچ عنوان تبعیض تلقی نمی‌شود.

این نوع پذیرش که پورعباس به آن اشاره کرده بود، نشان می‌داد که سهمیه‌بندی جنسیتی در کنکور وجود ندارد، اما جنسیت به شکلی دیگر در نتایج پذیرفته‌شدگان تاثیر می‌گذارد؛ برای مثال در رشته‌ای از یک دانشگاهی درخواست پذیرش ۷ دانشجوی مرد و ۳ دانشجوی دختر می‌کند و این باعث تفاوت نتایج مردان و زنان شرکت‌کننده می‌شود.

البته هنوز سازمان سنجش اعلام نکرده است که همچنان در پذیرش دانشجویان برای دانشگاه‌ها از این روش استفاده می‌شود یا نه، اما به نظر می‌رسد این موضوع می‌تواند توجیه ابهامات به وجود آمده برای دانش‌آموزان و دانشجویان باشد.

محمد وحیدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به این که از روند پذیرش دانشجویان امسال سازمان سنجش خبری ندارد می‌گوید: «این موضوع جدیدی نیست، من نمی‌دانم دانش‌آموزان به چه چیزی اعتراض می‌کنند. همیشه در جاهایی که پذیرش دو جنس وجود داشته، بین این دو همیشه یک تفکیک جمعیتی هم وجود داشته است. به همین ترتیب  پذیرش فقط براساس امتیاز صورت نمی‌گیرد و ترتیب بازار و تقاضای موجود هم در این موضوع نقش دارد. مثلا درباره رشته پرستاری اگر وزارت بهداشت اعلام کند که ۵۰درصد مرد و ۵۰درصد زن لازم دارد، مردان بین خودشان و زنان هم بین خودشان رقابت می‌کنند.»

این یعنی لزوما نحوه پذیرش دانشگاه‌ها به نفع مردان نیست، اما جنسیت دانش‌آموز در تحصیلات بعدی او تاثیر دارد. براساس اطلاعاتی که یک مشاور کنکور و انتخاب رشته در اختیار قرار داده است نشان می‌دهد که در کنکور امسال رتبه آخرین مردی که رشته مهدنسی صنایع دانشگاه خواجه‌نصیر قبول شد، ۱۸۰۰ بود و آخرین زن پذیرفته شده در این رشته رتبه ۲۳۰۰ کسب کرده بود. معمولا این وضعیت در رشته‌های تجربی برعکس و به ضرر دانش‌آموزان دختر است.

تاثیر جنسیت در آینده تحصیلی؛ عدالت رعایت می‌شود؟

در سال‌های گذشته هم نسبت به این شیوه پذیرش دانشگاه‌ها از سال ۸۶ انتقادات زیادی وجود داشت و به نظر بسیاری از کارشناسان و متخصصان آموزشی با این شیوه عدالت آموزشی رعایت نمی‌شود.

وحیدی چنین نظری ندارد، او می‌گوید: «عدالت براساس تامین نیروی انسانی مورد نیاز یک جامعه هم است، عدالت یعنی هرچیز در جای خودش قرار بگیرد. مثلا یک پسری به دو سال سربازی می‌رود و بعد در کنکور شرکت می‌کند که خب عملا دو سال از مطالعه دور می‌ماند، قطعا در رقابت با خانمی که دو سال درس خوانده است به مشکل می‌خورد.»

همچنین به نظر می‌رسد که نگرانی‌هایی نسبت به کمتر شدن پذیرش مردان در دانشگاه‌ها در صورت تغییر فرمول پذیرش دانشگاه‌ها وجود دارد. چراکه همین حالا هم جمعیت مردان پذیرفته شده کمتر است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: «اگر براساس نیروی انسانی مورد نیاز بین آن‌ها رقابت ایجاد نشود، عملا باید پذیرش آقایان را در بعضی رشته‌ها در برخی شهرها صفر کنیم.ما به همه افراد رتبه برتر احترام می‌گذاریم، حتما هم حفظ جایگاه دانشگاهی برای رتبه برتر درست است. اما مثلا دانشگاه فرهنگیان در پذیرش معلمان اعلام نیاز می‌کند که ۵ نیروی مرد و ۵ نیروی زن می‌خواهد، اگر براساس امتیاز ۱۰رتبه اول خانم باشند دیگر هیچ آقایی پذیرش نمی‌شود. خیلی جاها هم این وضعیت برعکس است.»

 

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 13 آبان ۱۳۹۹، کد خبر:-، khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
2
1
به نظر من که با این همه شرکت کننده و تعداد بالای قبولی در دانشگاه ها این سهمیه ها به چشم نمیاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
4
2
سهمیه های جنسیتی در کنکور به نفع خود دختران هست من دانشجوی ساخت و تولید هستم و دختران در این رشته واقعا اذیت میشدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
4
2
این سهمیه ها زیاد تاثیر گذار نیست باید پی مشکلات عمده تر سهمیه های دیگه باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
3
1
این چه حرفیه؟ سهمیه ها بنفع دختران هست نه پسران همیشه همینطور بوده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین