شعار سال: بر اساس ماده ۵ تشکیل قانون هواپیمایی کشوری مصوب ۱ تیر ۱۳۲۸ و اصلاحات بعدی آن در سال ۱۳۶۸، نظارت به منظور جلوگیری از وقوع مخاطرات و رقابتهای مضره بین متصدیان حمل و نقل هوائی و حفظ مصالح عمومی از وظایف اصلی سازمان هواپیمایی کشوری تعریف شده است.
بر اساس ماده ۵ تشکیل قانون هواپیمایی کشوری مصوب ۱ تیر ۱۳۲۸ و اصلاحات بعدی آن در سال ۱۳۶۸، نظارت به منظور جلوگیری از وقوع مخاطرات و رقابتهای مضره بین متصدیان حمل و نقل هوائی و حفظ مصالح عمومی از وظایف اصلی سازمان هواپیمایی کشوری تعریف شده است.
به عبارت سادهتر سازمان هواپیمایی کشوری میبایست به صورت منظم از شرکتهای هواپیمایی نظارت کند تا «رقابت مضره» شکل نگیرد و «مصالح عمومی» رعایت شود. اتفاقی که در ماجرای افزایش قیمت نجومی بلیت هواپیما صورت نگرفت و با وجود دستور وزیر راه مبنی بر توقف افزایش قیمت ها، سازمان هواپیمایی کشور اقدام جدی در این زمینه انجام نداد و یا اگر برخوردی با ایرلاینها گران فروش انجام داده، خبر آن منتشر نشده است.
بعداز ۲ هفته از افزایش قیمت بلیت توسط ایرلاین ها، ابوالقاسم جلالی معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری خطاب به دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی و مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی در نامهای نوشته: اخیرا به صورت مکرر گزارشاتی دریافت شده که شرکتهای هواپیمایی اقدام به برگزاری جلسات تعیین کف نرخی کرده اند. این عمل مصداق مشخص اخلال در جهت بستن گستره انتخاب مشتری بوده و در حقوق بین الملل متضاد با قوانین Antitrust و در قوانین کشور عزیزمان مغایر صریح حقوق مصرف کننده است.
از این نامه مشخص میشود، سازمان هواپیمایی کشوری نظارت دقیقی بر ایرلاینها ندارد، چرا که اگر حتی نگاهی به قیمتهای فروش بلیت در سامانههای آنلاین که بر اساس نرخ شرکتهای هواپیمایی بلیت میفروشند میکرد و یا گزارشهای متعدد رسانهها را که عکس بلیتها را منتشر کردند میخواندند، و یاحتی به تذکرات نمایندگان مجلس توجه میکرد، متوجه میشد، قیمتها از مهر تا آبان چقدر گران شده است.
از سوی دیگر سازمان هواپیمایی کشوری که چندی است مدعی عدم دخالت در نرخ گذاری و عدم الزام و اجرای کف قیمت میشود، اردیبهشت ماه امسال در نامهای به ایرلاین ها، آژانسها و سایتهای فروش بلیت، آنها را ملزم به رعایت قیمت کف بلیت هواپیما کرده بود. از ابتدای آبان هم که قیمت افزایش یافت، شرکتهای هواپیمایی، آژانسها و سایتهای فروش بلیت را زیر فشار تهدید و محدودیت و لغو دسترسی فروش کردند و با وجود خبری شدن این موضوع هیچ خبری از برخورد با ایرلاینها نشد.
روند چند هفتهی اخیر نشان میدهد، سازمان هواپیمایی کشوری به جای برخورد منطقی و منصفانه با موضوع و شفاف کردن فرایند تعیین نرخ از جمله آنالیز قیمت پرواز، به دنبال مدیریت ناراضیان به ویژه مجلس است تا موضوع فراموش شود و شرکتهای هواپیمایی بتوانند افزایش قیمت شان را دنبال کنند. فعالیتهای سازمان هواپیمایی کشوری آشکار کرده مدیران دولتی سمت منافع ایرلاینها ایستاده اند تا مردم.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 17 آبان 1399، کدخبر: 992070، www.ilna.news