پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۸۴۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در مورد خانه‌های روستایی گفت: در کشور ۲.۵ میلیون خانه روستایی نیاز فوری به نوسازی دارند.
شعار سال: اسماعیل نجار اظهار کرد: برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که چرا در زلزله ۶.۲ ریشتری تلفات چندانی نداشته‌ایم؟ برخی‌ها تحلیل کرده‌اند که اگر این زلزله در ایران می‌آمد، تلفات جانی و مالی بیشتری داشتیم. باید اعلام کنم خانه‌های روستایی که نوسازی شده‌اند، از نظر وقوع زلزله وضعیت خوبی دارند و گاهی زلزله ۶.۲ ریشتری در مناطق بازسازی شده اتفاق افتاده، ولی مانند ترکیه خسارت جانی یا مالی در بر نداشته است.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم تمامی خانه‌های روستایی و ناایمن کشور را بازسازی کنیم و به طور کلی بحث ساخت‌وساز را مورد تأکید قرار دهیم، آن زمان می‌توان ادعا کرد که ما هم مثل ترکیه یا دیگر کشور‌ها با وقوع زلزله‌های با ریشتر بالا خرابی نخواهیم داشت.

مصوب شد سالانه ۲۰۰ هزار خانه روستایی نوسازی شود
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به مصوبات دولت در سال ۸۷ گفت: در سال ۸۷ دولت وقت تصمیم گرفت سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی را نوسازی کند البته این اتفاق هم افتاد و حدود دو میلیون خانه و روستا در آن سال نوسازی شدند.
وی افزود: مردم و دیگر نهاد‌ها حدود ۵۰۰ هزار خانه روستایی را نوسازی کردند و در مجموع ۲.۵ میلیون خانه روستایی بازسازی و نوسازی شده است.
نجار بیان کرد: طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن، در کشور حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد و از این تعداد، ۲.۵ میلیون واحد بازسازی و نوسازی شده و تنها ۲.۵ میلیون خانه روستایی داریم که باید عملیات نوسازی و بازسازی برای آن انجام شود.
نیاز فوری ۲.۵ میلیون خانه روستایی به نوسازی
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به لزوم هر چه سریع‌تر نوسازی و بازسازی ۲.۵ میلیون خانه روستایی گفت: ما به شدت پیگیر این مسئله هستیم که نوسازی و بازسازی ۲.۵ میلیون خانه روستایی انجام شود؛ موارد را هم به دولت و هم مجلس پیشنهاد داده و حتی از آن‌ها خواسته‌ایم که با سازوکار‌های تشویقی از خود مردم و نهاد‌هایی که علاقه‌مند به شرکت در این حوزه هستند، دعوت به عمل آید.
نجار گفت: اینکه تأکید می‌شود باید هر چه سریع‌تر ۲.۵ میلیون خانه روستایی بازسازی شود، به دلیل آن است که اگر حادثه‌ای پیش آمد، تلفات زیادی در بر نداشته باشد چرا که در مکان‌هایی که خانه‌های روستایی بازسازی و نوسازی و طبق اصول و قاعده ساخته شده‌اند، حوادث و تلفات چه جانی و مالی به حداقل رسیده است.

پنج آیتم مهم برای یک ساخت و ساز امن
وی با اشاره به اهمیت ساخت‌وساز بنا‌های مسکونی اظهار کرد: ما در بحث ساخت‌وساز باید به پنج آیتم مکان‌یابی، آزمایش خاک، مصالح استاندارد، کارگر ماهر و نظارت داخلی توجه کنیم.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تأکید کرد: اگر مکان‌یابی ساخت بنا درست باشد و خاک به درستی آزمایش شود که کارفرما بداند دقیقاً بر روی چه خاکی باید بنا را ایجاد کند، مصالح هم استاندارد باشد، کارگر ماهری این مصالح را مونتاژ کند و ناظری هم بر روند کار کارگر نظارت داشته باشد، ما یک بنای مستحکم خواهیم داشت که در حوادث به راحتی آسیب‌پذیر نخواهد بود.
نجار ادامه داد: اگر مصالح درستی به کار گرفته شود، اما کارگر ماهر نباشد و مصالح را به درستی مونتاژ نکند، همین مسئله نقطه ضعف می‌شود و در حوادث شاهد تخریب‌های بالایی خواهیم بود.
وی با گلایه از عدم نظارت صحیح و دقیق نظام مهندسی و شهرسازی در ساخت‌وساز‌ها گفت: علی‌رغم آنکه مأموریت نظارت با نظام مهندسی و شهرداری است، اما توجه چندانی به آن نمی‌شود و متأسفانه در این نقطه دچار ضعف هستیم البته ما دائماً این موارد را رصد و پیگیری می‌کنیم.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پایان یادآور شد: در محل‌هایی که خانه‌های روستایی بازسازی یا نوسازی شده‌اند و حتی بنا‌های اصولی ایجاد شده، زلزله ۶.۲ ریشتری رخ داده، ولی حتی یک نفر هم آسیب ندیده است. همچنین در جا‌هایی این موارد رعایت نشده و با زلزله‌هایی با ریشتر پایین‌تر، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را شاهد بوده‌ایم.

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:۲۰ آبان ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۰۶۷۴۵۲، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
دولت هیج برنامه ای برای توسعه رفاه نداره و مشکل از همین جاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
خانه هاي روستايي در ايران بايد ترميم بشن تا مردم به شهر ها نيان به اين بهانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
اگر اينقدي كه اين ها در زمينه روستايي حرف ميزنن عمل ميكردن كار به اينجا نميرسيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
روستاهاي ما دارن از مشكل اب و گاز رنج ميبرن نوسازي خونه هاشون پيش كش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
اصلأ تو ساخت و ساز به ایمنی مصالح و استحکام بنا توجه نمیشه هرچی که ارزون تر باشه ازش تو ساخت استفاده می‌کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
0
بايد زندگي در روستا براي همه مردم به صرفه باشه نه اينكه هيچ مزيتي نداشته باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
0
نياز فوري زماني ميتونه رفع بشه كه كشور بودجه داشته باشه ما داريم فقير ميشيم دوستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین