پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۱۱۳۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: جوانب فنی و راهکارهای اقتصاد مقاومتی بر عهده دانشمندان علم اقتصاد است و تبیین فقهی کار که اساس اصلی این امر است بر عهده علما و اندیشمندان حوزه‌های علمیه قرار دارد.

شعارسال: آیت‌الله محسن اراکی در دوره آموزشی «تربیت مبلغ اقتصاد مقاومتی» که در مدرسه معصومیه قم برگزار شد، گفت: آنچه بر عهده حوزه‌های علمیه درباره بحث اقتصاد مقاومتی بوده، سه نکته است که باید از سوی حوزویان با جدیت پیگیری شود.

وی ادامه داد: «تبیین اقتصاد مقاومتی»، «ارائه راهکارهای اجرای اقتصاد مقاومتی در محدوده و حیطه فقه اسلامی» و «نقد اقتصاد غیرمقاومتی» سرفصل‌های این موارد مهم را تشکیل می‌دهند که حوزویان باید این موارد را به بوته نقد و بررسی بگذارند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: اقتصادی که در کشور ایران رایج بوده یکی از مصادیق اقتصاد غیر‌مقاومتی است و نقد آن از ضروریات بوده، چرا که اساس و بنیان آن اقتصاد سرمایه‌‌داری و مغایر با فقه اسلامی است.

اراکی با اشاره به‌ اینکه رسالت حوزویان تبیین ابعاد فقهی اقتصاد مقاومتی است نه تبیین فنی و پیاده‌سازی آن، افزود: جوانب فنی و راهکارها بر عهده دانشمندان علم اقتصاد است و تبیین فقهی کار که اساس اصلی این مهم است و اگر تبیین نشود از دانشمندان علم اقتصاد کاری بر نمی‌آید، بر عهده علما و اندیشمندان حوزه‌های علمیه است.

وی افزود: امروز کشور با میلیون‌ها هکتار زمین، هزاران معدن، جنگل‌های سرسبز، آب و منابع زیرزمینی به دلیل نبود برنامه‌ریزی صحیح هیچ آورده‌ای برای اقتصاد ندارد.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه باید نظام اولویت‌ها در کشور پیاده شود، تصریح کرد: طبق منابع دینی و فقهی، اسلام نظام اولویت را مورد تأکید قرار داده است، چرا که پول همیشه محدود بوده، منابع اقتصادی محدود است و باید تدبیری اندیشیده شود.

اراکی افزود: خوداتکایی و استقلال در تأمین نیاز‌های اقتصادی و تأمین فعالیت‌های اقتصادی در هر عرصه یکی از مهم‌ترین پایه‌های اقتصاد فقه محور بوده، چرا که مسئله نیازمندی به دیگران در اسلام و فقه اسلامی یکی از مکروه‌ترین کار‌ها است، به طوری که حتی در رفتار‌های فردی نیز عرضه کردن نیاز به دیگران و کمک خواستن از آنها ناپسند است.

وی ادامه داد: اسلام و فقه اسلامی یکی از مکروه‌ترین کارها را این مسئله می‌داند که انسان نیازش را به دیگران عرضه کند و از دیگران در امور جاری خودش کمک بگیرد.

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنانش القای انحصار را از پدیده‌های شوم اقتصاد سرمایه‌داری توصیف کرد و افزود: وقتی می‌گویند فلان جنس در انحصار فلان شرکت بوده و فلان شرکت متولی فلان محصول است و یا اینکه اتحادیه کار تشکیل می‌شود و به جای اینکه در امور تسهیل ایجاد کند مجوز کار را در انحصار خود می‌گیرد، چطور انتظار دارید اشتغال‌زایی در کشور رونق بگیرد.

اراکی ادامه داد: اقتصاد در کشور ما در انحصار سرمایه‌داران است، من مخالف نظارت و مدیریت بر امور برای اجرای بهتر نیستم، اما آنچه شاهدش هستیم برعکس انتظار است و بعد می‌گوییم در فلان استان 60 درصد جمعیت بیکار هستند.

وی تصریح کرد: وقتی موانع را برای اشتغال به وجود می‌آورند و مانع از ایجاد شغل و حرفه می‌شوند چگونه انتظار اشتغال‌زایی دارند؟ برخی اجازه نمی‌دهند مردم کار کنند و نباید انتظاری جز بیکاری در جامعه داشته باشند.

اراکی ایجاد و تحریک تقاضا را یکی از اشتباه‌ترین کار‌ها دانست و تصریح کرد: زمانی که برای محصولی تقاضا وجود نداشته باشد، ایجاد تقاضا و تحریک تقاضا اثری نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: اگر تقاضایی وجود داشت باید دست به تولید زده شود در غیر اینصورت سرمایه کشور به سمتی هدایت خواهد شد که تقاضای حقیقی در آن سمت وجود ندارد و به صورت نادرستی ایجاد شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 10مهر1395، کدخبر: 13950710000701: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین