پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۱۱۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴
تصویب بیست دقیقه‌ای برجام با، اما و اگر‌های زیادی همراه است. مسائلی که برخی افشای آن را در قالب بیان ناگفته‌ها دنباله گیری می‌کنند و برخی دیگر، ادعای تخریب پشت پرده علی لاریجانی را دارند.

شعار سال: گزارش حاضر، اقدام به بررسی نظرات دکتر زاکانی و مرحوم زارعی در این خصوص نموده است. متن بدون کم و کاست در نظر دو منبع ، بازنشر شده است.

دوشنبه گذشته به‌مناسبت درگذشت دکتر علی‌اصغر زارعی برنامه جهان‌آرا میزبان آقایان زاکانی و نوباوه بود. بخشی از این گفت‌وگو به اشک‌های ماندگار دکتر زارعی در جلسه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ مجلس و تصویب ۲۰ دقیقه‌ای طرح اقدام متقابل دولت ج.ا در اجرای برجام گذشت.

زاکانی در این برنامه ناگفته‌هایی از فرآیند تصویب طرح را بیان کرد که مشخص کرد چگونه رئیس وقت مجلس شورای اسلامی با نقض آشکار قانون، فرصت طرح پیشنهادهای اصلاحی را نداد و ضمناً رئیس مجلس و برخی افراد همسو با او مانند آقای باهنر با القاء اینکه دفتر رهبری به‌دنبال تصویب بی‌کم و کاست طرح هستند، هزینه‌های این اقدام پر مسئله را متوجه دفتر رهبری کرد.  اگرچه دفتر رهبری همان زمان در اطلاعیه‌ای طرح این ادعاها را غیرواقعی و مخدوش خواند اما در فقدان یک روایت کامل، ابهامات درباره جزئیات کامل ماجرا تا حدودی باقی ماند و حتی برخی نیروهای دلسوز و انقلابی نیز در اثر روایتهای غلط، دچار سوء برداشت شدند.

 روایت علیرضا زاکانی رئیس وقت کمیسیون ویژه برجام که خود بدون واسطه در جلسات روز و شب قبل از تصویب آن طرح در دفتر رهبری و دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی حضور داشته است، دقیق و حاکی از آن است حجت‌الاسلام حجازی از مسئولین دفتر رهبری در جلسه روز قبل از تصویب طرح در مجلس، صرفاً حامل یک پیام ۴ بندی از جانب رهبر انقلاب بوده است: «۱- حتماً بین دبیرخانه شورای‌عالی امنیت و مجلس تفاهم شود، ۲- هر چقدر سطح این تفاهم را بالا ببرید من آن را قبول دارم، ۳- مجلس نباید دچار انسداد شود، ۴- هر چه کسری بود و تفاهم نشد را من جبران می‌کنم».

زاکانی همچنین با بیان جزئیاتی از جلسه همان شب در دبیرخانه شعام و سپس گفتگوی صبح اول وقت خود با علی لاریجانی برای اجرای تفاهمات، به طفره رفتن لاریجانی از به رأی گذاشتن پیشنهادها اشاره می‌کند.

تعداد بازدید : 14
 

علیرضا زاکانی بیان می دارد که روز قبل از برجام از دفتر رهبری زنگ زدند و رفتم آنجا. حجازی، مسئول دفتر رهبری، گفت آقا فرموده‌اند هر کاری می‌خواهید انجام دهید با دبیرخانۀ شورای امنیت تفاهم کنید و به هیچ وجه مجلس نباید دچار انسداد شود. شب قبل از برجام در دبیرخانۀ شورای‌عالی امنیت ملی جلسه‌ای برگزار شد و تعدادی از موافقان و مخالفان برجام حضور داشتند؛ آنجا تفاهم کردیم و دبیرخانه گفت با نظرات شما مشکلی نداریم. صبح پیش لاریجانی رفتم و موضوع را گفتم اما لاریجانی قبول نکرد گفت همان طرح قبلی را در دستور می‌گذارم!

در روز بررسی برجام، ۲۰۰ پیشنهاد برای برجام به کمیسیون امنیت مجلس رسیده بود و طبق آیین‌نامه باید آن‌ها بررسی می‌شدند؛ اما لاریجانی برخلاف آیین‌نامه و قسمی که یاد کرده بود، اجازۀ بررسی آن‌ها را نداد و کار خودش را کرد و این خلاف را به نام رهبری انجام دادند.

مرحوم زارعی در خصوص  جلسات پیش از تصویب برجام بیان داشته است که،  به ما گفتند اول برجام را تصویب کنید بعد گزارش کمیسیون را می‌خوانیم! مرحوم زارعی در این گفت‌وگو به جلساتی اشاره می کند که پیش از جلسه علنی مجلس برای تصویب برجام برگزار شده و طی آن به او و چند تن دیگر از نمایندگان گفته‌اند با آرامش رفتار کنید، اول رأی مثبت بدهید، بعدا گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام را می‌خوانیم!

تعداد بازدید : 11


اختصاصی پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال، برگرفته از منابع مختلف

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
0
0
همه چي تو كشور ما بخاطر عدم وجود شفافيت ماجرا ميشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
0
0
ادم دلش براي دلسوزان نظام كه اوايل برجام بهشون توهين هاي مكرر ميشد ميسوزه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین