پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۹۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
در حالی دولت بودجه بخش عمرانی را ۱۰۴ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته که بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام در کشور در انتظار بودجه هستند.
شعار سال: در حالی دولت بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس فرستاد که بودجه بخش عمرانی کشور را به ۱۲ درصد کاهش داده است و با توجه به اینکه بخش‌های مختلف اقتصاد با این بخش ارتباط مستقیم دارد این امر می‌تواند به افزایش رکود و بیکاری دامن بزند.

توسعه زیرساخت‌های اقتصادی که مستقیم به بخش عمرانی وابسته است زمینه ساز توسعه سایر بخش‌های اقتصادی از جمله کشاورزی، صنعت، خدمات، بازرگانی و محیط‌زیست نیز است.

از طرفی حجم زییادی از پروژ‌های عمرانی در کشور سال‌هاست که نیمه تمام مانده و حتی برخی از این پروژه‌ها حدود ۱۰ تا ۱۵ سال از زمان آغاز ساخت آن‌ها گذشته است و در انتظار بودجه برای اتمام هستند، اما با بودجه‌ای که دولت در مجلس برای این بخش گنجانده سال آینده نیز این پروژه‌ها به سرانجام نخواهند رسید.

کاهش بودجه عمرانی در بودجه به حدی تعجب برانگیز بود که با انتقادات نمایندگان مجلس و کارشناسان همراه شد.

رشد کم بودجه عمرانی توجیه ندارد

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره می‌گوید از ۸۴۰ هزار میلیارد تومانی که بودجه عمومی است، بخش عمرانی فقط ۱۰۴ هزار میلیارد تومان دارد یعنی از ۹۰ هزار تومان به ۱۰۴ هزار تومان یک رشد زیر ۱۵ درصد را نشان می‌دهد.

به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛ هیچ توجیهی وجود ندارد که بودجه عمومی ۵۰ درصد رشد پیدا کند و بودجه عمرانی کمتر از ۱۵ درصد رشد کند، این نشان‌دهنده رشد هزینه‌های جاری است.

وجود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام عمرانی

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در این باره معتقد است اعتبارات عمرانی بودجه ۱۴۰۰ در تکمیل پروژه‌های عمرانی اثرگذار نیست.

به گفته کوچی در شرایط کنونی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور وجود دارد، از این رو ردیف‌های اعتباری در نظر گرفته شده نمی‌تواند دردی از مشکلات حوزه عمران کم کند.

افزایش بودجه عمرانی راه مقابله با رکود

وحید شقاقی شهری کارشناس اقتصادی نیز با انتقاد از عملکرد دولت درباره اختصاص بودجه بخش عمرانی می‌گوید تنها راه جلوگیری از رکود فراگیر در کشور افزایش بودجه‌های عمرانی است، افزایش بودجه‌های عمرانی در کنار تحول نظام مالیاتی در کشور و گسترش پایه‌های مالیاتی، رونق بازار سرمایه و فروش اموال مازاد دولت در بازار سرمایه و فروش اوراق بدهی از جمله راهکار‌هایی است که برای سال بعد باید مورد توجه دولت قرار گیرد.

کاهش بودجه عمرانی فاجعه است

علیرضا پاک‌فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با انتقاد از رویه دولت در اختصاص بودجه به بخش عمرانی بیان کرد: کمبود بودجه‌های عمرانی در بودجه هر سال به‌ویژه در بودجه سال آینده به دلیل ضعف مدیریت است.

وی دلیل پایین بودن سهم بودجه عمرانی در بودجه ۱۴۰۰ را سیاسی عمل کردن عنوان کرد.

به گفته پاک فطرت، رسیدن سهم بخش عمرانی به ۱۱ درصد در بودجه به منزله فاجعه است و این موضوع می‌تواند رشد و توسعه کشور لطمه بزند.

بودجه عمرانی ۵۰ درصد افزایش می‌یابد

کاهش سهم بخش عمرانی در مجلس موجب شده تا اعضای کمیسیون تلفیق که این روز‌ها مشغول چکش کاری بودجه هستند به فکر اصلاح آن بیفتند تا شاید بتوانند این سهم را در بودجه افزایش داده و مانع رکود شوند.

مجتبی رضاخواه دبیر کمیسیون تلفیق مجلس در این باره می‌گوید باید بودجه عمرانی مربوط به توسعه زیرساخت‌ها افزایش یابد.

به گفته وی کمیسیون تلفیق به دنبال تلاش برای افزایش بودجه عمرانی ۱۰۴ هزار میلیارد تومانی است و سعی می‌کند سهم این بخش بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد تا صرف توسعه متوازن زیرساخت‌ها گردد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار ۲۹ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۵۷۳۷۸، ana.press.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
0
0
امان ازین بودجه 1400معلوم نیست چه برسر کشور می آید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین