پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۲۳۹۹۸
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه رویه‌هایی که تا الان اجرایی شده به دهک‌های پایین آسیب رسانده است، گفت: هر دلاری که وارد کشور می‌شود اگر وارد حوزه زیربنایی نشود و سودی ایجاد نکند، وارد بازار می‌شود و اثرات تورمی آن را باید دهک‌های پایین پرداخت کنند؛ بنابراین باید تصمیماتی بگیریم که دهک‌های پایین را کمک کند.

شعار سال:احمد دنیامالی با دفاع از عملکرد کمیسیون تلفیق در بودجه ۱۴۰۰، گفت: به نظر من کار کمیسیون تلفیق قابل دفاع است از این بابت که متوسط رقمی که دولت در مفاد بودجه پیش بینی کرده، همان ۱۷۵۰۰ تومان است ما حتی نگران هستیم که با ارز ۱۷۵۰۰ تومانی هم نتوانیم بازار را کنترل کنیم و بنا هم نیست که بازار با شارژ ارز و فروش نفت کنترل شود بلکه اعتقاد داریم بازار تابعی از عرضه و تقاضا می‌باشد لذا تصمیماتی که در کمیسیون تلفیق گرفته شده قابل دفاع است.
 
نماینده مردم انزلی در مجلس در خصوص احتمال تشدید تورم به دلیل مصوبه کمیسیون تلفیق، گفت: این فکر که با تصمیم کمیسیون تلفیق شاهد تشدید تورم خواهیم بود، اشتباه است؛ همانطور که بخش زیادی از آحاد جامعه به خاطر اینکه ارزش نقدینگی خود را حفظ کنند، آن را تبدیل به دلار کرده و در خانه نگهداری می‌کنند؛ بنابراین ما نمی‌توانیم تصور داشته باشیم دلار ارزان الزاما به نفع دهک های پایین خواهد بود همانطور که وقتی دلار را ارزان کردیم یک عده اقدام به خروج دلار از کشور ‌کردند.
 
دنیامالی با تاکید بر لزوم توجه به معیشت مردم اظهار کرد: عددی که قرار است برای دلار تنظیم کنیم خیلی خاصیت تنظیمی ندارد بلکه خاصیت عرضه و تقاضا دارد و این نکته را هم باید تاکید کرد که تصمیمات کمیسیون تلفیق، قطعی نیست و باید در صحن علنی چکش کاری شود؛ ما نمی توانیم برای تامین ارز، نفت بفروشیم و از سوی دیگر یک عده دلال ارزها را جمع کرده و از کشور خارج می‌کنند؛ بنابراین ما با روش هایی که تا به حال انجام دادیم، پول را رسما در اختیار یک عده خاص قرار دادیم که این افراد سرمایه های مملکت را از کشور خارج کردند و باعث ضرر در حوزه منافع ملی شدند.
 
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: جلوگیری از تورم ضرورت دارد اما هر دلاری که وارد کشور می شود اگر وارد حوزه زیربنایی نشود و سود ایجاد نکند، وارد بازار می شود و اثرات تورمی آن را باید دهک های پایین پرداخت کنند؛ بنابراین باید تصمیماتی بگیریم که دهک‌های پایین را کمک کند اما نتیجه فرایند رویه هایی که تا الان اجرا شده، آسیب به دهک های پایین بوده است.
 
دنیامالی به اشاره به حفظ پایه پولی کشور، اظهار کرد: پایه پولی کشور را باید حفظ کنیم اما هر چه به سمت دلار ارزان برویم، پایه پولی ضعیف می شود چراکه پایه پولی وقتی به صورت فنر نگه داشته شود، در زمانی که آزاد شود، لجام گسیخته می‌شود و پایه پولی فرو می ریزد؛ بنابراین آسیب های جدی به دنبال خواهد داشت لذا در حوزه ارز باید کارشناسی و واقع‌بینامه عمل کنیم به گونه ای که آثار وضعی آن قابل تحمل باشد.
 
نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اقتصاد امروز ما گرفتار عدم رونق و تورم بالا شده که این وضعیت، بدترین شرایط ممکن است. تورم برای جامعه ما نهایتا باید ۱ یا ۲ درصد باشد و متناسب با آن هم باید رونق داشته باشیم. طی سال‌های گذشته تورم قابل توجهی را تجربه می‌کردیم اما رونق موجود می توانست جریان اقتصادی کشور را بهبود ببخشید؛ بنابراین باید تدابیری بیاندیشیم تا ضمن اینکه تورم را کنترل می کنیم به فکر رونق هم باشیم.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری  شفقنا، تاریخ انتشار: 4 بهمن 1399  ، کدخبر: 1082108، www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین