پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۱۶۵
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
رییس ستاد انتخابات کشور گفت: هشتم فروردین ۱۴۰۰ نام‌نویسی انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان انجام می‌شود و فرایند اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۱ اردیبهشت آغاز خواهد شد.
شعار سال: نشست خبری جمال عرف، رییس ستاد انتخاباتی کشور، برگزار شد.

در این نشست رییس ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: یک رییس جمهور مستکبر کنار رفت و امید داریم رییس جمهور جدید امریکا به تعهدات خود عمل کند. در سال جاری مشکلات سختی داشتیم که از جمله انها پاندومی کرونا بود اما با مدیریت صورت گرفته، شرایط روشن تری داریم.

او افزود: اکنون در همه مشکلات مقاومت فعال ملت جواب داده و امروز مهم ترین اتفاق پیش رو انتخابات شوراها و ۱۴۰۰ و میان دوره ای است.
 

عرف با اشاره به گاه‌شمار انتخابات گفت: ۱۹ اسفند تقویم انتخابات شوراهای اسلامی شکل می‌گیرد و نام نویسی‌ها با تشکیل هیات‌های اجرایی آغاز می‌شود. افراد متقاضی برای ثبت‌نام از اکنون باید مراحل خود را انجام دهند و برای دقیقه ۹۰ نگذارند. هم اکنون ما در تقویم انتخابات هستیم و افرادی که می‌خواهند برای این انتخابات ثبت نام کنم باید سوء پیشینه و مدارک مورد نیاز را تهیه کنند. 8 فروردین ۱۴۰۰ نام‌نویسی انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان انجام می‌شود و ۲۱ اردیبهشت استارت اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری زده می شود و امیدوارم بتوانیم انتخاباتی در شأن ملت بزرگ ایران برگزار کنیم.

رییس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: در رایزنی با شورای نگهبان به جمع بندی نرسیدیم که از صندوق الکترونیکی در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس استفاده کنیم، اما با هیات مرکزی انتخابات شوراها به توافق رسیده ایم. ما 30 هزار صندوق الکترونیکی در اختیار داشته و می توانیم در 10 هزار شعبه انتخابات را الکترونیکی برگزار کنیم. بر اساس توافقات انجام شده، حداقل در حدود ۱۳۰ شهر انتخابات الکترونیکی برگزار می کنیم.
 


عرف با اشاره به تهیه اطلس انتخابات، اضافه کرد: در هر دوره انتخابات ستاد امنیت انتخابات با ریاست معاون امنیتی وزیر کشور تشکیل می شود و چالش ها و فرصت ها بررسی و با توجه به سوابق حوزه ها، طرح های مختلفی تهیه می شود. برخی حوزه ها به طور سنتی به دلیل بافتی که دارند دچار مسائلی می شوند و باید پیش بینی های لازم انجام شود.

او با اشاره به نحوه برگزاری انتخابات در شرایط کرونا گفت: ثبت نام ها قطعا الکترونیکی و از طریق اپلیکیشن هایی که معرفی می شود انجام می شود و فقط یک پرسشنامه را حضوری امضا می کنند. تلاش می کنیم تبلیغات با کمترین تجمعات انجام شود تبلیغات موجب افزایش مشارکت می شود اما همین تجمعات، موجب تشدید بیماری می شود. بنابراین براساس پروتکل های اعلامی از سوی وزارت بهداشت کمترین تجمعات را خواهیم داشت و از فضای مجازی و صداوسیما برای تبلیغات استفاده می کنیم.
 


او با بیان اینکه مهمترین موضوع در بحث انتخابات ۱۴۰۰، تبلیغات است، گفت: ریاست جمهوری ۲۰ روز تبلیغات دارد که با توجه به بحث بیماری و تجمعات تلاش می‌کنیم پروتکل‌های لازم با نظر وزارت بهداشت تدوین شود.

رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه اما اجازه نداریم روز برگزاری انتخابات را بیشتر کنیم، گفت: ولی در روز برگزاری انتخابات تلاش خواهیم کرد انتخابات را زودتر از ساعت ۸ صبح شروع کنیم چون روز خرداد است و به دلیل طولانی بودن روز می‌توان این کار را انجام داد.

رییس ستاد انتخابات کشور در رابطه با عوامل تاثیر گذار برای حضور پرشور مردم در انتخابات و نگرانی وزیر کشور گفت: صرف نظر از عوامل محیطی عوامل سیاسی هم بر حضور مردم تاثیر گذار هستند. امروز ۱۲۰ حزب مجوز دار در کشور داریم و باید اجازه دهیم همه آنها در غالب یک ائتلاف یا انفرادی به انتخابات ورود کنند یا به صورت جبهه در انتخابات حاضر شوند. در حال حاضر ۱۱ یا ۱۲ جبهه داریم که درون آنها چندین حزب وجود دارد. اگر این احزاب فعالیت و فضا را عمومی کنند که وزیر کشور هم به آن اشاره ای داشته است مهم است. بنده به عنوان مجری انتخابات بابد فضارا برای حضور پر شور مردم فراهم کنم و نهایتا مردم هستند که به کاندیداها و برنامه های آنها رای می دهند و تصمیم گیرنده هستند.
 

عرف در پاسخ به اینکه آیا تغییر قانون انتخابات ۱۴۰۰ هم می رسد یا خیر ادامه داد: تصویب این قانون در اختیار وزارت کشور نیست و از این جهت من نمی توانم صحبت قطعی کنم اما ما از اسفندماه وارد عملیات اجرای انتخابات می شویم و قانون جدید تا آن زمان برای اجرایی شدن باید به ما ابلاغ شود؛ اطلاعات قطعی ندارم.

معاون سیاسی کشور درباره اینکه آیا در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، زنان هم می‌توانند ثبت نام کنند یا نه، گفت: درباره کاندیداهای ریاست جمهوری هر آنچه به ما ابلاغ شود عمل خواهیم کرد به وزارت کشور باید اعلام کنند چه تعداد افرادی هستند که از مرحله تایید صلاحیت عبور کردند و می‌توانند در لیست بیاورند و ما آن را انجام می دهیم و برای ما تفاوتی ندارد.
 


او درباره کارت‌های ملی جدید و افرادی که بدون کارت ملی هستند، گفت: وزیر کشور در دوره قبل دستور دادند کسانی که کارت ملی ندارند زودتر انجام شود و سازمان ثبت احوال در حال تلاش است تا این کار انجام شود. امیدواریم تا انتخابات این مشکل رفع شود اما از حیث احراز هویت مشکل نداریم چون دستگاه‌های احراز هویت فعال است و با کد ملی فرایند استعلام سریع انجام می‌شود. خوشبختانه در انتخابات تعدادی از افرادی که احراز هویت آنها مشکل داشت شناسایی شدند.

او در جمع بندی پایانی نشست گفت: در جمهوری اسلامی آن چیزی که ما را تا امروز قوام و دوام داده وحدت، همبستگی و انسجام ملی بوده است. مهم ترین ذغدغه ی من سست شدن و ضعف در این مقوله است و باید تلاش کنیم وحدت و انسجام خود را حفظ کنیم.
 


او افزود: در انتخابات و زمان نزدیک به انتخابات، سیبل نقدها به دولت مستقر است اما یادمان نرود بین نقد و تخریب فاصله زیادی وجود دارد.

عرف تاکید کرد: ما همه در یک کشتی هستیم دولت ها می آیند و می روند و جمهوری اسلامی می ماند؛ حواسمان باشد در انتخابات و با این بهانه وحدت ملی ما نشانه نرود. دغدغه من این است که در گام دوم انقلاب هرچه می توانیم وحدت و انسجام را حفظ کنیم و اجازه ندهیم این انتخابات کشور را درگیر شکاف کند این مسیر باید سنجیده باشد. اخیرا برخی اقدامات صورت گرفته که منهای مصادیق ان باید گفت این اقدامات بیش از آنکه رییس جمهور را بی اعتبار کند، نهاد ریاست جمهوری را بی اعتبار می کند و ما نباید کاری کنیم نهادهای ما بی اعتبار شوند.

عرف اضافه کرد: اگر نهادها و اختیارات آنها را تخریب کنیم مردم می پرسند برای چه رای بدهیم؟ باید مواظبت کنیم به انسجام و همبستگی ما لطمه ای وارد نشود.
 


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار ۱۱ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: 1128641، www.borna.news.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین