پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۲۵۱۹۵
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷
معاون اسبق بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: جزیره‌ای عمل کردن و جنگ اختیارات بین وزارتخانه‌ها بر گرانی‌ها افزوده و هر روز بر کوچک شدن سفره مردم اثر گذاشته است.
شعار سال: محمدصادق مفتح، معاون اسبق بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، درباره علت گرانی‌ها و نقش تنظیم بازار، اظهار کرد: مشکل اصلی به ناهماهنگی نهاد‌هایی برمی گردد، که متولی این کار هستند. متأسفانه مشکل (گرانی‌ها) از جایی شروع شده که وزارت صمت به عنوان مسئول بخش بازرگانی کشور با اقدامات نسنجیده، کنترل بر توزیع کالا‌ها را کاملاً منفعل کرده است.

وی گفت: بخشی نگری در حوزه بازرگانی و زنجیره‌های عملکردی متصل به آن، مثل وزارت کشاورزی و سایر نهاد‌های مرتبط وجود دارد که به جای کمک به کنترل قیمت‌ها، عامل افزایش آن بوده و کاملاً انسجام بین واحد‌های مختلف تولیدی و نظام ارزش افزوده و ارتباط با بازار و مصرف کننده را بر هم زده‌اند.

این کارشناس اقتصادی اشاره کرد: ایجاد ارتباط و هماهنگی مؤثر در نظام عرضه و تقاضا برعکس چیزی که به نظر می‌رسد کاری بسیار دشوار، تخصصی و فنی است که متاسفانه وزارت کشاورزی هیچگونه تخصصی در این زمینه ندارند و با در نظر گرفتن اجرایی شدن قانون انتزاع، مستقیماً باعث انقطاع در ارتباط بین این دو وزارتخانه شده و ناهماهنگی‌ها را بیشتر کرد و بر گرانی‌ها و کوچک شدن سفره مردم افزود.

مفتح با اشاره به اقدامات اشتباه انجام شده مثل کشتار جوجه‌های یک روزه و مرغ‌های تخم گذار و افزایش شدید قیمت و بالا رفتن هزینه‌های تولید، گفت: واضح است نظم بازار در این مقوله به ریخته و مدیریت از دست مسئولان دولتی خارج شده است.

وی ادامه داد: با نیم‌نگاهی به عملکرد دولت در زمینه‌ی ارز ترجیحی و اختصاص آن به گروهی از کالا‌ها و عدم نظارت بر آن باعث شد میلیون‌ها تن کالا و مواد اولیه در گمرک بماند و ترخیض نشود مانند تأخیر در ترخیص اولیه روغن که خبرساز شد.

بدنامی دولت با جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های دولتی

این کارشناس اقتصادی گفت: تنها دستاورد جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های دولتی، بدنامی دولت است، در حالی که دولت عمده وظایف خود را در تخصیص ارز و حمایت از تولید و کشاورزی انجام داده، اما ناهماهنگی در بخش‌های اجرایی این اقدامات را خنثی کرده است.

وی عامل اجرایی نشدن وعده‌های دولتی را نیز همین ناهماهنگی‌ها دانست و ادامه داد: ناهماهنگی در بدنه دولت و در واحد‌های مختلف اقتصادی روز به روز بیشتر می‌شود و تا زمانی که این مشکلات حل نشود، نمی‌توان انتظار داشت روند مثبت در کاهش قیمت را شاهد باشبم.

مفتح گفت: جنگ اختیارات بین وزارتخانه‌های مختلف ایجاد شده و امروز وزارت صنعت با وزارت کشاورزی در جنگ است و بورس با صنایع فولاد و بانک مرکزی در پی افزایش اختیارات است و از این دست مشکلات در کشور کم نیست و مشکلات در بدنه‌ی اجرایی روز به‌روز بیشتر می‌شود.

معاون اسبق بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تا زمانی که این روند ادامه دارد دولت در برابر مطالبات مردم رو سیاه خواهد بود و هر روز بر کوچک شدن سفره مردم افزوده خواهد شد. راهکار پرهیز از تکروی و کلی نگری به مسائل اقتصادی و ایجاد هماهنگی در بازو‌های اجرایی و نظارتی است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دانا، تاریخ انتشار ۱۱ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۷۰۲۸۰۶، www.dana.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین