پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۶۹۹۸
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
چهل و دو سال پیش در چنین روزی که مردم ایران اسلامی جشن پیروزی انقلاب خود را جشن گرفتند شاید کمتر کسی تصور می‌کرد طی چهار دهه و با وجود همه دشمنی‌ها، خباثت‌ها و تحریم‌ها بتواند همچنان سربلند مسیر پیشرفت را بپیماید و منادی شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» باشد.
شعار سال : در آستانه طلیعه چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی، خبرنگاران در مراکز و دفاتر استانی تلاش کردند تا به سهم خود گوشه‌ای از همت دولتمردان و تلاش مردم را برای به ثمر رساندن شعار‌ها و آرمان‌ها که همان توسعه عدالت اجتماعی در جای جای ایران اسلامی بود، به رشته تحریر درآوردند؛ هرچند این نگاشته‌ها قطرات کوچکی از حجم انبوه مجاهدت‌هایی است که در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انجام شده و تاکنون به بار نشسته است.

البته همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها تاکید کرده‌اند، این مسیر همچنان با وجود سختی‌ها و سنگلاخ‌ها ادامه خواهد یافت و مسوولان با نصب العین قرار دادن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تلاش خواهند کرد تا قله‌های بیشتری از پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی را فتح کنند.

در ادامه گزیده‌ای از گزارش‌های مراکز استانی در بیان پیشرفت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایران در ۴۲ سال گذشته ارایه می‌شود:

رشد ۳.۴ برابری تولیدات کشاورزی آذربایجان‌شرقی عنوان گزارشی از مرکز تبریز است که در آن می‌خوانیم: در سال ۱۳۵۷ مجموع تولیدات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی یک میلیون و ۴۸۱ هزار و ۱۱۹ تن بود که این رقم با رشد ۳.۴ برابری به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن در پایان سال ۱۳۹۸ افزایش یافت.

مرکز اصفهان نیز در گزارش مشابهی با عنوان رشد ۳.۶ برابری تولیدات کشاورزی نصف‌جهان در انقلاب اسلامی می‌نویسد: رشد ۳.۶ برابری تولید انواع محصولات کشاورزی و دامی در اصفهان نسبت به قبل از انقلاب اسلامی نماد خودکفایی، پیشرفت و افزایش توانمندی در این بخش اقتصادی کشور است که این راهبرد در دهه پنجم عمر انقلاب باید به شاخصه‌های مطلوبتری دست یافت.

انقلاب اسلامی و رشد و تحول بخش کشاورزی خراسان رضوی عنوان گزارشی از مرکز مشهد است که درباره توسعه روش‌های نوین صنعت کشاورزی می‌نویسد: بیش از ۳۳۸ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند و حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی این استان هشت میلیون تن است. همچنین دو میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد. سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود که ۹۰۰ هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و ۳۰۰ هزار هکتار آن باغ است.
بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده و درآمد سالانه بخش کشاورزی این استان خراسان رضوی بیش از ۱۴۰هزار میلیارد ریال است.
 
همت دولتمردان و تلاش مردم را برای به ثمر رساندن آرمان‌های انقلاب

تبریز در گزارش دیگری با عنوان وقتی همه روستا‌های آذربایجان‌شرقی دارای پوشش اینترنتی می‌شوند به موضوع توسعه روستایی با هدف بسط عدالت اجتماعی پرداخته و آورده است: پوشش اینترنتی روستا‌های آذربایجان‌شرقی در حالی تا پایان امسال به ۹۰ درصد می‌رسد که این رقم در سال ۱۳۹۲ به ۶۰ درصد می‌رسید و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، قرار است تا پایان کار دولت دوازدهم، هیچ روستایی در این خطه بدون پوشش اینترنت نباشد.

گرمای امیدبخش زندگی در یکهزار و ۸۸۱ روستای لرستان پس از انقلاب گزارشی از مرکز خرم‌آباد است که به موضوع گازرسانی به روستا‌های کشور در چهار دهه گذشته پرداخته و درباره این استان می‌نویسد: از ابتدای گازرسانی در لرستان تاکنون یک هزار و ۸۸۱ روستا در استان از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند و اکنون گازرسانی ۹۲ روستای استان در حال انجام و ۱۷۲ روستای استان نیز در حال مطالعه هستند به طوری که اکنون از مجموع مصرف کنندگان گاز استان ۵۴۷ هزار و ۷۸ مشترک خانگی، ۲۵ هزار و ۳۳۶ مشترک عمومی و یک هزار و ۱۵ مشترک صنعتی هستند.

محرومیت‌زدایی برگ زرینی از دستاورد‌های انقلاب در چهارمحال و بختیاری گزارشی از مرکز شهرکرد است که در آن می‌خوانیم: مرور خدمات در قالب ارائه آمار‌هایی از حوزه آب، برق، گاز، جاده، مدرسه و خانه بهداشت که در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی در مناطق محروم کشور شکل گرفته است، گویای آن است که این خدمات روی زمین و در دورترین نقاط کشور و از جمله مناطق کوهستانی و سخت‌گذر آنچنان ملموس و دلچسب است که وقتی مدرسه‌ای ساخته می‌شود یا جاده‌ای به مقصد می‌رسد، چراغ خانه‌ای روشن می‌شود و لوله‌های گاز خانه‌های مردم را در سردترین روز‌های سال گرم می‌کند، می‌شود برق اشتیاق را در چشم اهالی روستا دید که حالا دغدغه‌هایشان کمتر از قبل شده است.
 
همت دولتمردان و تلاش مردم را برای به ثمر رساندن آرمان‌های انقلاب

مرکز اردبیل نیز در گزارشی با عنوان توسعه زیرساخت‌های روستایی، رهاورد انقلاب اسلامی در استان اردبیل می‌نویسد: یکی از دلایل روند کند توسعه در ایران بی‌توجهی به روستا‌ها پیش از انقلاب اسلامی بوده است، فقدان امکانات رفاهی و گسترش شهرنشینی به بهانه صنعتی شدن موجب خالی شدن روستا‌ها از جمعیت مولد و در نتیجه زمین گیر شدن یکی از ارکان اساسی رشد و پیشرفت در ایران پیش از انقلاب شد.

تحولات مناطق عشایری لرستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی گزارش دیگر مرکز خرم‌آباد درباره توسعه عشایری در کشور است که در آن آمده است: پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات قابل قبولی برای توسعه فعالیت‌های عشایر استان انجام شد که از جمله آن می‌توان به احداث، مرمت و نگهداری راه‌های عشایری در قالب چهار هزار و ۵۶۰ کیلومتر با اعتبار ۲۰۵ میلیارد و ۹۸۱ میلیون ریال و تامین آب شرب ۲۰۰ کانون عشایری با اعتبار ۶۹ میلیارد و ۹۴۰ میلیون ریال اشاره کرد.

صدور سند و ارائه تسهیلات ساخت مسکن، دستاورد انقلاب برای روستا‌های یزد عنوان گزارشی از استان کویری یزد است که در آن می‌خوانیم: تحولات عمرانی جامعه روستایی پس از انقلاب در قالب اجرای طرح هادی، مقاوم و بهسازی واحد‌های مسکونی، ساخت مسکن روستایی و صدور اسناد مالکیت برای واحد‌های مسکونی، چهره بسیاری از روستا‌ها را دگرگون کرده و زمینه‌ساز تحول در امور زیربنایی و عمرانی این بخش شده است.

همت دولتمردان و تلاش مردم را برای به ثمر رساندن آرمان‌های انقلاب

مرکز ارومیه در دهه فجر انقلاب اسلامی به سراغ یکی از دستاورد‌های این رویداد در عرصه فرهنگی رفته و درباره آزادی ادیان گزارشی با عنوان احقاق حقوق پیروان ادیان الهی در ایران، ثمره انقلاب اسلامی نوشته که در آن می‌خوانیم: انقلاب اسلامی ایران حیاتی دوباره به ادیان الهی و اقلیت‌های دینی در گستره پهناور ایران اسلامی داد و بستری مناسب برای احقاق حقوق پیروان ادیان الهی در کشور ایجاد کرد که موجب رضایت روز افزون اقلیت‌های دینی در کشور به ویژه آذربایجان غربی شد.

در عرصه توسعه سیاسی نیز مرکز اصفهان در گزارشی با عنوان گام‌های استوار جمهوری اسلامی در مسیر جهانی‌سازی انقلاب می‌نویسد: برپایی نظام سیاسی مردمسالار بر مبنای فرهنگ و تمدن ایرانی و اصول، ارزش‌ها و قوانین اسلام اصیل در منطقه‌ای که سال‌ها کانون بازیگری قدرت‌های استعماری بود و سپس میزبان دولت‌های تمامیت خواه، خاندانی و موروثی شد، خود به خود همه معادلات را بر هم زد.

به باور صاحبنظران امر انقلاب اسلامی به بزرگترین منبع الهام بخش قیام‌های آزادی جویانه و دموکراسی خواهانه مردمی مبدل شد که آخرین آن‌ها تحولات بیداری اسلامی در کشور‌های نظیر تونس، مصر، یمن و بحرین بوده است.

خودباوری و خودکفایی نظامی رهاورد انقلاب اسلامی عنوان گزارش دیگری از مرکز اصفهان است که در آن می‌خوانیم: تربیت نیروی انسانی متخصص، تولید تجهیزات نظامی، خودباوری، خوکفایی و کاهش وابستگی‌ها به اعتقاد شماری از فرماند‌های منطقه پدافند هوایی مرکزی کشور از جمله رهاورد انقلاب اسلامی بوده که زمینه ساز اقتدار ملی برای مقابله با دشمنان شده است.
 
همت دولتمردان و تلاش مردم را برای به ثمر رساندن آرمان‌های انقلاب

توسعه زیرساخت‌های اقتصادی یکی دیگر از محور‌های گزارش‌ در دهه فجر بود؛ برای نمونه مشهد در گزارشی با عنوان پوشش ۱۰۰ درصدی جمعیت شهری خراسان رضوی از نعمت گاز می‌نویسد: دسترسی آسان شهروندان به شبکه سراسری گازرسانی در بخش‌های مختلف خانگی، صنعت و خدمات به عنوان شاخصی از میزان رفاه عمومی با نقش مستقیم در توسعه، یکی از دستاورد‌های درخشان نظام جمهوری اسلامی ایران ظرف ۴۲ سال اخیر در استان خراسان رضوی است.

دستاورد انقلاب، ریل‌گذاری توسعه مشهد از مسیر حمل و نقل عمومی عنوان گزارش دیگری از مشهد است که در آن می‌خوانیم: حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه شهری، در مسیر توسعه شتابانی که با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران آغاز شده ظرف ۴۲ سال اخیر در کلانشهر مشهد رشدی چشمگیر داشته به طوری که با سیر مراحل تکمیل اکنون به ایستگاه برقی‌شدن رسیده است.

شکوه انقلاب و مشارکت خیرین در امر مدرسه سازی عنوان گزارشی از مرکز اصفهان است که در آن آمده است: انقلاب اسلامی ایران بر اساس تفکر معنوی و مشارکت عمومی به پیروزی رسید و در این میان بسیاری از امور اجتماعی، فرهنگی و محرومیت زدایی از جمله مدرسه سازی در کشورمان برپایه همراهی و همکاری مردم و خیرین شکل گرفته است.
 
همت دولتمردان و تلاش مردم را برای به ثمر رساندن آرمان‌های انقلاب

رشد۱۳۰ درصدی ساخت مدارس تبلور علم‌آموزی انقلاب در اصفهان عنوان گزارش دیگری است که به توسعه مدرسه سازی اشاره دارد و می‌نویسد: افزایش زیرساخت‌های آموزشی، بهسازی، نوسازی و توسعه مدارس در سال‌های پس از انقلاب اسلامی بویژه در اصفهان رشد فزاینده‌ای یافت و رشد ۱۳۰ درصدی ساخت کلاس‌های درس نسبت به قبل از انقلاب بخشی از این پیشرفت و توسعه را نشان می‌دهد.

افزایش هفت برابری زیرساخت‌ها، سهم گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از انقلاب عنوان گزارشی از مرکز یاسوج است که در آن می‌خوانیم: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی زیرساخت‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد متشکل از واحد‌های اقامتی آن هم در مناطق شهری بود، اما اکنون واحد‌های خدماتی متنوعی، چون سفره خانه‌های سنتی، اردوگاه‌های گردشگری، هتل ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع‌های گردشگری، اقامتگاه‌های بومگردی و مجتمع‌های رفاهی بین راهی در مناطق روستایی و شهری استان احداث شده است.
 
همت دولتمردان و تلاش مردم را برای به ثمر رساندن آرمان‌های انقلاب

در زمینه برقراری عدالت در حوزه بهداشت و سلامت نیز مرکز مشهد به سراغ ارایه خدمات بهداشتی در مناطق محروم رفته و در گزارش رشد شاخص‌های سلامت، هدیه انقلاب تا دورترین نقاط خراسان رضوی آورده است: وقوع انقلاب اسلامی در ایران و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی ایران شاخص‌های سلامت را در بین جمعیت روستایی، مناطق محروم، زنان، کودکان و در حوزه زیرساخت‌ها در تمامی کشور به ویژه در استان خراسان رضوی به نحو چشمگیری افزایش داده است؛ بسیاری از ایرانیان حضور پزشکان خارجی از کشور‌هایی مانند پاکستان، هند، بنگلادش و فیلیپین در شهر‌های مختلف کشور را پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به یاد دارند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه سلامت کشور بی‌نیاز از پزشکان و نیرو‌های خارجی شده است به طوری که اینک در تمام شهرستان‌های استان خراسان رضوی پزشکان متخصص در گروه‌های مختلف پزشکی از جمله زنان، کودکان، جراحی، داخلی، بیهوشی و ارتوپدی حضور دارند و به مردم خدمات ارائه می‌دهند.
 
شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار 22 بهمن 99 ، کد خبر : 84224798 ، irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین