پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۲۵۹
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
در قسمتی از این نامه آمده است: متأسفانه تاکنون هیچ گزارشی از جزئیات توزیع واکسن آنفولانزا ارائه نشده و مشخص نیست دانشگاه‌ها و شبکه‌های بهداشت چه تعداد واکسن دریافت و تزریق کرده‌اند. این درحالی است که حدود ۳۰۰ هزار واکسن کرونا باقی‌مانده در فرایند توزیع سازمان غذا و دارو وارد شده و با ثبت اطلاعات در سامانه تیتک، به طور دقیق ورودی و خروجی هر مرکز پخش و کد ملی هر فرد دریافت¬کننده مشخص است.

شعار سال: حمیدرضا دهقان منشادی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ارسال نامه‌ای به وزیر بهداشت، نسبت به ضعف در توزیع واکسن کرونا میان مردم هشدار داد.
 
متن نامه مذکور به شرح زیر است:
 
بسمه تعالی
 
استاد ارجمند جناب آقای دکتر نمکی
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
 
سلام علیکم

با صلوات بر محمد (ص) و آل پاکش، ضمن عرض تقدیر و تشکر از زحمات جنابعالی و مجموعه کادر درمان در طول همه‌گیری ویروس کرونا و نیز تلاش‌های جهادی صورت‌گرفته در خصوص واکسن کرونا، همان‌گونه که مستحضر می‌باشید؛ چالش اساسی پس از تولید یا واردات واکسن، نظام توزیع آن است. مواضع مسئولین مربوطه و فرایند اعلام‌شده در ارتباط با شیوه توزیع واکسن، نگرانی‌هایی جدی در پی داشته است.
 
در صورتی که وزارت بهداشت عملکرد مناسبی در این زمینه نداشته باشد، بلاشک شاهد هدررفت منابع کشور و نارضایتی ملی خواهیم بود. بسیج دانشجویی با گردآوری نظرات کارشناسان این حیطه به بررسی این موضوع پرداخته و راه-حل هایی جهت توزیع هرچه بهتر و مطمئن تر واکسن کرونا ارائه می‌دهد.
 
در ابتدا ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که توزیع واکسن مقوله‌ای متفاوت با تزریق واکسن است. به نظر می‌رسد عدم توجه به این تفکیک، موجب اتخاذ مواضع نادرست برخی مسئولین شده است. توزیع واکسن باید بر عهده سازمان غذا و دارو و به همراه ثبت اطلاعات آن در سامانه تیتک (TTAC) این سازمان باشد. تزریق واکسن نیز طبیعتاً بر عهده شبکه‌های بهداشت خواهد بود.
 
تجربه تلخ واکسن آنفولانزا پیش روی ماست که در نتیجه اقدامات صورت‌گرفته، شاهد هدررفت منابع ارزی در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی بودیم. در مسئله واردات واکسن آنفلوآنزا، با وجود چنین سامانه‌ای جهت نظارت بر زنجیره تأمین و توزیع، هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، ۷/۱ میلیون از مجموع ۲ میلیون دوز واکسن وارداتی را ترخیص نموده و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار داد و سپس از طریق معاونت بهداشت دانشگاه‌ها، واکسن در شبکه¬های بهداشت توزیع شد.
 
متأسفانه تاکنون هیچ گزارشی از جزئیات توزیع واکسن آنفولانزا ارائه نشده و مشخص نیست دانشگاه‌ها و شبکه‌های بهداشت چه تعداد واکسن دریافت و تزریق کرده‌اند. این درحالی است که حدود ۳۰۰ هزار واکسن کرونا باقی‌مانده در فرایند توزیع سازمان غذا و دارو وارد شده و با ثبت اطلاعات در سامانه تیتک، به طور دقیق ورودی و خروجی هر مرکز پخش و کد ملی هر فرد دریافت کننده مشخص است.
 
لازم به اشاره است که واکسن کرونا به صورت رایگان عرضه می‌گردد و تقاضای همگانی دارد؛ به همین دلیل انگیزه برای خروج واکسن از زنجیره در بیشترین حد ممکن است و کوچک¬ترین خللی در نظارت بر نظام توزیع می‌تواند خسارات بسیاری به همراه داشته باشد.
 
هرچند برنامه جدید وزارتخانه در توزیع، یعنی ورود سامانه تیتک در مرحله آخر توزیع و اتصال آن به سامانه سیب (سامانه یک‌پارچه بهداشت)، جلوی بسیاری از موارد احتکار، قاچاق معکوس و... را خواهد گرفت؛ اما هم‌چنان احتمال خروج واکسن از زنجیره توزیع وجود دارد؛ چرا که تعداد واکسن‌های خروجی دانشگاه‌ها و تعداد واکسن‌های ورودی به شبکه‌های بهداشت هم‌چنان مشخص نخواهد بود؛ بنابراین لازم است توزیع واکسن کرونا با استفاده از شرکت‌های پخش صورت بگیرد؛ بدین معنا که پس از ثبت اطلاعات مربوطه در سامانه تیتک، شرکت‌های پخش، واکسن را در اختیار شبکه‌های بهداشت قرار داده و شبکه ها نیز قبل از تزریق هر دوز واکسن استعلام اصالت آن را توسط سامانه تیتک انجام دهند.
 
امید است استفاده از این سازوکار، آسیب های احتمالی مذکور را به حداقل رسانده و ضمن جلوگیری از هدررفت بیت‌المال، شرایط جلب اعنماد عمومی را نیز فراهم آورد؛ و من ا... التوفیق
 
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
حمیدرضا دهقان منشادی


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبرنامه دانشجویان ایران  ، تاریخ انتشار:  23 بهمن 1399  ، کدخبر: ،www.iusnews.ir،385470

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین