پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۶۸۱
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
تا دیر نشده و دولت جدید آمریکا با سیاست‌ورزی دیپلماتیک، اروپا و حتی چین و روسیه را با خود همراه نکرده، لازم است مجلس به رویه دولت در موضوع هسته‌ای احترام بگذارد و یا حداقل تصمیم شورای عالی امنیت ملی را در نظر داشته باشد.
شعار سال: «توقع بنده از مسئولان این است که حالا که رفتار دشمن شدت پیدا کرده است، شما هم رفاقت‌هایتان را با هم شدت بدهید و بیشتر با هم باشید. تقوا، تقوا، تقوا، صبر، میدان ندادن به احساسات سرکش، ملاحظه مصالح کشور».

این «توقع» صریح و قاطع رهبر معظم انقلاب چنان راهگشاست که اگر کسی ماجرای استیضاح جنجالی «عبدالرضا شیخ‌الاسلامی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در سال ۱۳۹۱ به یاد نیاورد، گمان می‌کند مربوط به همین روزهاست.

۸ سال پیش در چنین روز‌هایی پس از حواشی تلخ استیضاح وزیر وقت کار در مجلس، رهبر معظم انقلاب آن جلسه را که به یکشنبه سیاه معروف شد «بد و نامناسب» خواندند؛ آن سال نیز همچون امروز کشور درگیر تحریم‌های سخت بود. از قضا موضع‌گیری ایشان در جمع مردم تبریز به مناسبت سالگرد قیام تاریخی ۲۹ بهمن منطقه آذربایجان ایراد شده بود و رهبری به ناراحتی خود و ملت و نخبگان اشاره و «اظهار تاسف» کردند...۸ سال بعد از «فراموشی دشوار» مجلس نهم و دولت دهم، حالا یادآوری آن اتفاق خالی از فایده و البته هشدار نیست.

روز دوشنبه، چهارم اسفند هم صحنه‌هایی در مجلس یازدهم دیده و نطق‌هایی ایراد و نامه‌هایی جمع‌آوری شد که باز هم پرسش کلیدی رهبری را گوشزد می‌کند: «وقتی ما همه با هم برادریم، وقتی دشمن مشترک جلوی روی ما هست، وقتی توطئه را می‌بینیم، چه کار باید بکنیم؟».

دولتی که عزتمندانه سه سال آزگار در مقابل بی‌سابقه‌ترین «جنگ اقتصادی» آمریکا و بزرگترین همه‌گیری قرن - کرونا- به تمشیت امور مردم پرداخته، چنان مورد عتاب برخی نمایندگان قرار گرفت که گویی دولتی متخاصم خطاب قرار گرفته است!

در چنین فضایی بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای سومین بار ظرف کمتر از ۸ ماه دلسوزانه و نقادانه، مجلسی‌ها را نصیحت کردند و با تاکید بر اینکه اختلاف نظر مجلس از کار دولت، «قابل حل» است، و دو طرف، باید قضیه را با همکاری یکدیگر حل کنند، هشدار دادند: «نباید اختلاف‌ها رها و یا تشدید شود که نشان‌دهنده دوصدایی باشد.»

درباره جنجال هسته‌ای و حواشی مربوط به قانون مجلس و رفتار دولت روحانی، با نگاه به تذکر مقام معظم رهبری در جمع خبرگان و هشدار سال ۹۱ ایشان، چند نکته قابل بیان است:

۱. حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال ۹۱ در واکنش به اتفاقات یکشنبه‌سیاه مجلس فرموده بودند: «بنده سه چهار سال قبل از این، در صحبت اول سال صریحاً به مردم و به مسئولین گفتم که نقشه دشمنان ملت ایران از حالا به بعد، بیش از همه، نقشه اقتصادی است».

اکنون نیز دقیقا سه چهار سال است که دشمن با اهرم تحریم، رنج طاقت‌فرسایی را به مردم تحمیل کرده است. آنچه از رفتار دولت در توافق سه ماهه با آژانس قابل فهم است، چیزی نیست جز رعایت توامان قانون مجلس و تدبیر زندگی مردم.

فراموش نکنیم این دولت همان است که تحریم‌های شکل گرفته با اجماع جهانی را یکبار شکست و آمریکا را منزوی و بار‌ها در سازمان ملل و دادگاه لاهه زمین‌گیر کرد.

اگر قرار باشد «امید» مردم به «تدبیر» را ناامید کنیم، ملت به وادی نابسامانی از انفعال و سرخوردگی خواهد افتاد که نه در این چندماه باقیمانده و نه در دوران دولت سیزدهم، به راحتی از آن خارج نخواهیم شد.

۲. شش ماه باقیمانده تا تحویل دولت به رئیس‌جمهوری جدید، چنان حساس و حیاتی است که اگر آن را یکی از بزرگترین بزنگاه‌های نظام بنامیم، اغراق نکرده‌ایم. پیامد‌های فراگیر کرونا، تغییر دولت در آمریکا، در پیش بودن انتخابات مهم ریاست جمهوری و از همه مهمتر، خطر اجماع جهانی علیه کشور در زمینه برنامه هسته ای، نظیر آنچه در سال‌های ۹۰ و ۹۱ شکل گرفته بود، تنها بخشی از جنبه‌های سرنوشت‌ساز ماه‌های آینده است.

۳. از نگاه برخی صاحب‌نظران، مهمترین تفاوت تحریم‌های دولت ترامپ نسبت به دولت دموکرات سال ۱۳۹۱، اجماع جهانی و ضمیمه کردن بند‌هایی از منشور سازمان ملل است. اگر تدبیر و هنر دیپلماسی دولت دوازدهم نبود، تضمینی وجود نداشت که اکنون نیز همانند ۸ سال پیش جبهه‌ای منسجم از غربی‌ها علیه ما شکل نگیرد.

تا دیر نشده و دولت جدید آمریکا با سیاست‌ورزی دیپلماتیک، اروپا و حتی چین و روسیه را با خود همراه نکرده، لازم است مجلس به رویه دولت در موضوع هسته‌ای احترام بگذارد و یا حداقل تصمیم شورای عالی امنیت ملی را در نظر داشته باشد.

۴. سخنان دیروز رهبری که فرمودند: «اختلاف‌نظر امروز بین مجلس و دولت باید حل شود. نباید این اختلافات را رها کنند یا تشدید کنند که نشانه «دوصدایی» باشد» و یا «دولت خود را موظف می‌داند که به قانون عمل کند. قانون هم قانون خوبی است. باید هم به دقت عمل بشود. دوطرف در این زمینه باهم همکاری کنند که این عمل بشود»، علاوه بر اینکه جنبه رعایت مصلحت داخلی و ملی دارد، ناظر به صحنه حساس بین‌الملل نیز هست و نشانه هوشیاری و دغدغه ایشان برای کلیت نظام جمهوری اسلامی است.

دولت‌های متغیر و مجالس گوناگون همگی برای حقیقت ثابت و دائمی مردم، کشور، انقلاب و نظام و دفاع از منافع آنان هستند، نه برعکس. اکنون بیش از هر زمانی لازم است به پیامد‌های دوصدایی در مسایل سیاست خارجی کشور دقت کرد. در واقع، دو صدایی سبب می‌شود دشمنان فکر کنند نظام سیاست واحدی ندارد و می‌توانند از این فرصت برای عدم لغو تحریم‌ها و پیشبرد اهداف خویش علیه ملت ایران بهره گیرند و فشار خود را برای رسیدن به مقاصد مستکبرانه خویش، دوچندان کنند.

۵. رهبر معظم انقلاب دیروز فرمودند: اینگونه اختلاف نظر‌ها «قابل حل است»؛ در شرایط حساسی که جامعه متاثر از مضایق معیشتی و پیامد‌های دامنگیر ویروس کروناست، بیش از هر زمان دیگر ضرورت و اهمیت هم‌افزایی و تعامل مجلس با دولت و پرهیز از انشقاق قوا حس می‌شود.

یکی از موثرترین راهکار‌ها در این زمینه، افزایش جلسات همفکری و هم اندیشی میان مسئولان دو قوه و رایزنی‌های فشرده و دوستانه است. همه مسئولان باید با این جلسه‌ها پیام آرامش و اتحاد را به داخل و خارج از کشور مخابره کنند.

۶. دیروز دولت در بیانیه‌ای ضمن اعلام پیروی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: «کارآمدترین و کم‌هزینه‌ترین شیوه را برای اجرای کامل مصوبه مجلس شورای اسلامی» برگزیده و هدف آن «احقاق حقوق مردم ایران و مقابله هوشمندانه و مقتدرانه با اقدامات و سیاست‌های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا و رفع هرچه سریع‌تر تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی علیه مردم ایران است و دولت تدبیر و امید در این مسیر از هیچ تهدید و مانعی نمی‌هراسد».

این لحن و این بیانیه را لازم است مجلسی‌ها بار‌ها با دقت بخوانند و همه بزرگان اصولگرا نیز برای تبیین آن وارد عمل شده و نمایندگان را به تعمق بیشتر در باره رفتارهایشان فرابخوانند.

۷. شاید بد نباشد نمایندگان محترم مجلس حداقل در این مورد به یادداشت امروز مدیر مسئول روزنامه کیهان به عنوان رسانه‌ای همسو با خود توجه کنند که ضمن حمایت از توافق ایران و آژانس نوشته است: «با عرض پوزش از نمایندگان، نیازی به این حجم اعتراض نبود؛ این اقدام بدون نظر شورای عالی امنیت انجام نشده است؛ گله دوستانه‌ای از نمایندگان معترض در میان است و آن اینکه توافق مورد اشاره اگرچه امضای رئیس سازمان انرژی اتمی را در پای خود دارد، ولی باید می‌دانستند که مساله‌ای با این اهمیت نمی‌تواند بدون دخالت و نظر شورای عالی امنیت ملی تهیه شده باشد».

۸. مساله هسته‌ای از جمله پرونده‌هایی است که به دلیل اهمیت موضوع و فراگیری آن، در شورای عالی امنیت ملی مدیریت می‌شود. ریاست این شورا رئیس‌جمهوری است، ولی همه مصوبات آن به تائید رهبر معظم انقلاب نیز می‌رسد. چگونه وقتی نمایندگان مجلس، قانون اقدام راهبردی را تصویب کردند، با افتخار گفتند این کار را با نظر و مشورت شورا انجام داده‌اند، اما اکنون که اجرای آن با نظر همین شورا انجام شده است، به شورا می‌تازند!

۹. هدف اصلی اقدام راهبردی نه خروج ایران از پیمان‌های بین‌المللی همچون پروتکل الحاقی بلکه لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و متحدان غربی آن است. ایران با توافق دیروز با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن آنکه مصوبه مجلس را بطور کامل به اجرا گذاشت، فرصت لغو تحریم‌ها را نیز به طرف‌های برجامی داد. اگر آن‌ها تا سه ماه دیگر، تحریم‌ها را در عمل لغو کنند، همانطور که رهبر معظم انقلاب چندین بار از جمله دیروز تاکید کردند جمهوری اسلامی ایران نیز پروتکل الحاقی و همه تعهد‌های برجامی خود را انجام خواهد داد و این سه ماه نیز وقفه و اختلالی در این زمینه ایجاد نخواهد کرد، اما اگر تحریم‌ها را برنداشتند، عملا دسترسی به اطلاعات و داده‌های دوربین‌ها در بازه سه‌ماهه یادشده را نخواهند داشت و بدون هیچ کم و کاستی مصوبه مجلس اجرا شده است.

این در حالی است که بر اساس بیانیه صادرشده از سوی دولت، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌شود.

دولت همچنین تاکید کرده است که براساس وظایف ملی و قانونی خود، اطمینان دارد که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تاکنون به طور کامل در عین رعایت ملاحظات فنی و منافع ملی به اجرا در آمده و در آینده نیز دولت در همین خط حرکت خواهد کرد.

صاحبنظران مستقل و ناظران آگاه بر این باورند که دولت را برای این اجرای کامل و هوشمندانه مصوبه مجلس باید مورد تقدیر و تحسین قرار داد نه آنکه به او تاخت و به مسئولانش توهین کرد.

۱۰. «کیوان خسروی» سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز دیروز در واکنش به تحولات صورت گرفته، با تاکید بر اینکه قصد نظام بر اجرای بدون تنازل قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» است، گفت: در خصوص اجرای بدون وقفه این قانون در مجموعه ارکان کشور اجماع وجود دارد و سازمان انرژی اتمی ضمن آنکه تاکنون مفاد قانون را اجرا کرده، زمینه قطع نظارت‌های فراپادمانی را (از سه‌شنبه ۵ اسفندماه) فراهم کرده است. در واقع، طبق بیانیه مشترک ایران و آژانس که پیوست اجرایی آن در سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران مورد توافق قرار گرفت، بر موضوع اجرای کامل قانون مصوب مجلس تصریح شده و ترتیبات انجام آن مخدوش نشده است.

۱۱. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که چرا وقتی نمایندگان مجلس از جزئیات توافق ایران و آژانس و «ضمیمه فنی» بیانیه مشترک خبر نداشتند، بدون اطلاع و آگاهی اعلام کردند مصوبه مجلس اجرا نشده و بیانیه ۲۲۰ نفری صادر کردند یا از ارجاع پرونده تخلف دولت و رئیس جمهوری به قوه قضاییه خبر دادند؟ آیا بهتر نبود ابتدا از طریق مسئولان ذیربط از جمله شورای عالی امنیت ملی جزئیات را می‌پرسیدند و سپس تصمیم می‌گرفتند؟ این همه شتاب برای چیست؟ چه کسی پاسخگوی آسیب آن به منافع ملی ایران خواهد بود؟!

۱۲. نتیجه این رفتار تند مجلس امروز در افزایش نرخ همه ارز‌ها خود را نشان داد، آنهم در شرایطی که انتظار می‌رفت با اجرای هوشمندانه قانون اقدام راهبردی و توافق با آژانس، بازار ارز و اقتصاد امروز با ریزش مواجه شود.

مجلس یازدهم که خود را انقلابی می‌خواند و شعار خود را بهبود معیشت مردم انتخاب کرده است، آیا این بهبود را در ایجاد تورم و افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات دنبال می‌کند؟! این پرسشی است که مردم از نمایندگان خود می‌پرسند.

۱۳. یک روز پس از نهیب رهبر معظم انقلاب و استقبال رییس جمهوری از فرمان ایشان برای «یکصدایی» در مسیر رفع تحریم ها، حالا نمایندگان مجلس بیانیه داده و در آن، گفته اند: «به توصیه‌های داهیانه ایشان مبنی بر یکپارچگی و حفظ صدای وحدت لبیک می‌گوییم.»

این پیام و تعهد رسمی مجلس را باید به فال نیک گرفت. حالا، مردم منتظرند اجرای آن را در عمل ببینند و نتایج آن را در ایجاد آرامش در کشور، بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش امید و رونق در همه زوایا در جامعه حس کنند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۲۴۱۳۳۳، www.plus.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین