پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۱۷۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
آینده مسکن مهر موضوع برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که در آن رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، عضو کمیسیون عمران مجلس و قائم مقام وزیر راه و شهرسازی به بحث و گفتگو پیرامون آن پرداختند.
شعارسال: آینده مسکن مهر موضوع برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که در آن داود محمدی رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ، عبدالکریم حسین زاده عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و احمد اصغری مهر آبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی به بحث و گفتگو پیرامون آن پرداختند.

درابتدای این بحث داود محمدی رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به واسطه شکایات متعدد مردم به این کمیسیون نسبت به اجرای پروژه مسکن مهر، کمیسیون اصل نود این مسئله را در دستور کار خود دارد گفت: در این رابطه از حوزه های مختلفی چون دیوان محاسبات ،بازرسی کل کشور ، وزارت راه و سایر دستگاه های مرتبط با اجرای این پروژه، تحقیق به عمل آوردیم و بر اساس این تحقیقات گزارشی تهیه کردیم که در آن سیزدهم چهارده مشکل در عدم موفقیت پروژه مسکن مهر را احصاء کردیم.

عدم تامین به موقع منابع مالی و عدم نگاه کارشناسی در جانمایی مسکن مهر از مهمترین دلایل در عدم موفقیت پروژه مسکن مهر بود

وی تصریح کرد: علی رغم احصاء سیزده، چهارده مشکل در اجرای موفق پروژه مسکن مهر، عدم تامین به موقع منابع مالی و عدم نگاه کارشناسی در جانمایی مسکن مهر از مهمترین دلایل تاخیر در تکمیل این پروژه بوده است.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در رابطه با تحویل واحدهای مسکونی غیر قابل سکونت به متقاضیان نیز اظهار داشت: یک میلیون و چهارصد و هفتاد و پنج هزار واحد از مجموع واحدهای مسکن مهر به متقاضیان واگذار شده که علی رغم تحویل آن ها به متقاضیان ، واحدهای تحویل شده با کسری و مشکلاتی مواجه است که امکان زندگی در این واحدها را دچار مشکل کرده است.

محمدی در خصوص میزان کسری دولت برای تکمیل پروژه مسکن مهر نیز بیان داشت: دولت تعهد کرده بود که برای اجرای پروژه مسکن مهر، ۵۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می کند که از این میزان ۴۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است و قرار بود ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیز از منابع عمومی به این پروژه تزریق شود که از این میزان نیز تنها هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار تامین شده است.

وی با بیان اینکه هزینه ارائه خدمات رو بنایی و زیر بنایی ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شد که از این میزان نیز تنها سه هزار میلیارد تومان تزریق منابع شده است، اضافه کرد: آورده مردم در پروژه مسکن مهر نیز ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد می شد که تنها بخشی که تقریبا به تعهدات خود در اجرای پروژه مسکن مهر عمل کرده مردم هستند.

حسین زاده عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز پروژه مسکن مهر را در ذات خود حرکت ارزشمندی خواند و گفت: متاسفانه علی رغم این نگاه، مسیر حرکت این پروژه، پر چالش و قابل نقد اساسی است.

عدم همکاری واقعی بانکها در اجرای طرح پروژه مسکن مهر از جمله دلایل عدم موفقیت این طرح بود

وی اضافه کرد: فاقد برنامه بودن این طرح در حوزه های مالی، زیر ساختی توسعه ای و نظارتی و همچنین تامین مالی غیر شفاف اعتبارات و عدم همکاری واقعی بانک ها خصوصا بانک مسکن از مهمترین دلایل عدم موفقیت این طرح بوده است.

در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب ، مهر آبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی نیز هجم و گستردگی بالای پروژه مسکن مهر در کشور را از جمله دلایل عدم موفقیت در اجرای این طرح خواند و گفت: هم اکنون یک میلیون و ۴۹۸ هزار واحد به متقاضیان تحویل شده و تعداد واحدهای تحویل شده که قابل سکونت نیستند بسیار اندک است.

وی تصریح کرد: واحدهای تحویل شده غیر قابل سکونت عموما از طریق تعاونی هایی که مشاغل آزاد بودند و تحت فشار اعضا به متقاضیان تحویل شده چراکه ما اجازه نخواهیم داد واحدهایی که آماده نیستند به متقاضیان تحویل شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این وزارت خانه در اجرای طرح مسکن مهر تنها مانده است، اظهار داشت: متاسفانه سایر دستگاه ها به بهانه نبود اعتبارات از انجام وظایف خود در این باره سر باز می زنند.

مهر آبادی همچنین در خصوص عدم اعلام هزینه های نهایی واحدهای مسکن مهر نیز اعلام کرد: در اکثر شهر ها قیمت نهایی اعلام شده و این موضوع تنها در خصوص شهر پردیس صدق می کرد که اخیرا قیمت واحدها در فاز ۱۱ این شهر اعلام شده و قیمت نهایی واحدها در سایر فازهای این شهر نیز حداکثر ظرف یک هفته آینده اعلام خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: دوشنبه 26 مهر 1395، کدخبر: ۵۸۲۰۶۷۶، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین