پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۳۴۰۶۲
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در ابتدای دولت تدبیر و امید فقط ۱۴ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل جذب شده بودند که این تعداد در این دولت به بیش از ۳۰ هزار نفر رسید.

  شعار سال:«رضوان حکیم زاده»  افزود: ارائه گزارش درباره دستاوردهای معاونت‌های آموزش و پرورش باید براساس اهداف سندتحول بنیادین به عنوان نقشه راه برای بخش های مختلف آموزش و پرورش تدوین شود.
 
وی ادامه داد: در این راستا یکی از مهم‌ترین دستاوردها در سال‌های اخیر راهکار ۵-۱ سند تحول بنیادین است که اشاره به تعمیم دوره پیش دبستانی در مناطق محروم دارد؛ بطوری که نرخ پوشش پیش دبستانی از میانگین ۳۸ درصد در سال ۹۲-۹۳ به بالای ۷۰ درصد در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ رسیده است.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: همچنین نرخ پوشش پیش دبستانی در روستاها از ۲۳.۳ درصد در سال‌های ۹۲-۹۳ به ۶۵.۷ درصد رسیده است.
 
حکیم‌زاده گفت: یکی از نکات مهم در تعمیم دوره پیش دبستانی این است که برای اولین بار در دولت تدبیر و امید ردیف خاصی برای توسعه پیش دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه با حمایت دولت تصویب شد. با این ردیف اعتباری این امکان مهیا شد تا در مناطق کمتر برخوردار رشد قابل توجهی حاصل شود که حتی از میانگین کشوری هم درصد پوشش پیش دبستانی بیشتر است.
 
وی یادآور شد: همچنین نرخ ۹ درصد پوشش پیش دبستانی در سال ۹۲- ۹۳ استان سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی گذشته به بالای ۸۰ درصد رسید، به همین ترتیب در استان‌های خوزستان، خراسان شمالی، ایلام و کرمان هم افزایش قابل توجه نرخ پوشش پیش دبستانی صورت گرفت.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: اهمیت افزایش نرخ پوشش پیش دبستانی از آنجایی ناشی می‌شود که آماده‌سازی کودکان برای ورود به مدرسه به ویژه در مناطق دوزبانه و کمتر برخوردار یکی از شروط لازم برای تحقق عدالت آموزشی است.
 
حکیم‌زاده افزود: گذراندن دوره پیش‌دبستانی کودکان را برای تحصیل در دبستان آماده می‌کند تا هنگام ورود به مدرسه از آمادگی لازم برای موفقیت در مدرسه برخوردار باشند و افزایش نرخ پوشش پیش دبستانی در این حد یکی از دستاوردهای قابل توجه و قابل ملاحظه دولت تدبیر و امید محسوب می‌شود.
 
وی همچنین با تاکید بر لزوم توسعه عدالت آموزشی به عنوان یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های دوره ابتدایی گفت: توسعه عدالت آموزشی و افزایش نرخ دسترسی دانش‌آموزان در دوره ابتدایی به فرصت آموزش در این دولت مورد توجه جدی قرار گرفت.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: افزایش نرخ ثبت نام در دوره ابتدایی از ۹۷.۸ به ۹۸.۱۸ رسیده؛ این میزان افزایش بیشتر در مناطق کمتر برخوردار صورت گرفته است.
 
حکیم‌زاده همچنین درباره اقدامات معاونت آموزش ابتدایی در خصوص جذب بازماندگان از تحصیل توضیح داد: افزایش قابل توجهی در خصوص جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل صورت گرفته است. یک برنامه انسداد مبادی بی سوادی در دولت تدبیر و امید در وزارت آموزش و پرورش تصویب شده است که راهنمای عمل محسوب می شود.
 
وی ادامه داد: به واسطه برنامه انسداد مبادی بی‌سوادی یک تقسیم کار ملی صورت گرفته است؛ بطوری که در سال ۹۲-۹۳ فقط ۱۴ هزار نفر از دانش آموزان بازمانده از تحصیل جذب شدند، اما در سال های اخیر این رقم به بالای ۳۰ هزار نفر رسید و همچنین سالانه تعداد بیشتری از دانش‌آموزان جذب می‌شوند.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: تصویب اساسنامه مدارس عشایری در خصوص توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم و کمتر برخوردار برای اولین بار در دولت تدبیر و امید صورت گرفت.
 
حکیم زاده افزود: در حوزه آموزش عشایر دستاوردهای قابل توجهی بدست آمده است؛ به طور مشخص تعداد دانش‌آموزان دختر در مناطق عشایری افزایش داشته و همچنین تعداد مدارس شبانه‌روزی‌ که برای دانش‌آموزان عشایری تاسیس شده‌اند، ۱۱ درصد افزایش یافته است.
 
وی ادامه داد: وجود شبانه‌روزی‌ها برای تضمین ادامه تحصیل دانش‌آموزان به ویژه دختران ضروری است، همچنین نرخ برابری فرصت دسترسی دختران در آموزش عشایر افزایش یافته است.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در به روزآوری و همگام بودن با تحولات در خصوص روش‌های نوین تعلیم و تربیت اختصاص دارد. در این خصوص با توجه به اهمیت دوره ابتدایی برنامه‌های تحولی بسیاری اجرا شد.
 
حکیم‌زاده گفت: ترویج گفتمان پاسداشت دوره کودکی و تدوین برنامه‌های تربیتی متناسب با اقتضائات دوره کودکی و حرکت از سمت حافظه محوری و حافظه پروری به مهارت‌محوری یکی از برنامه‌های معاونت آموزش ابتدایی بوده است که در قالب ایجاد اتاق های بازی و یادگیری در مدارس ابتدایی کمک می‌کند، کودکان در بستر بازی یادگیری پایدار داشته باشند.
 
وی خاطر نشان کرد: برنامه تکالیف مهارت محوری که جایگزین مشق شب سنتی شده و به جای رونویسی و روخوانی دانش آموزان را با تمرین‌های تلفیقی که آموخته‌های دنیای مدرسه با زندگی پیوند می زند، از دیگر برنامه‌های اجرا شده معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش است.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه عید و داستان بزرگترین برنامه متمرکز کتابخوانی در کشور است، ادامه داد: در سال گذشته هشت میلیون رکورد برنامه از داستان خوانی، داستان نویسی یا روایت داستان دانش آموزان ثبت‌ شد.
 
حکیم‌زاده گفت: یکی دیگر از دستاوردهای این دوره حرکت از حافظه محوری به سمت یادگیری عمیق و پایدار و مهارت‌محوری است که ممنوعیت ورود کتاب‌های کمک آموزشی و کمک درسی تستی به مدارس دوره ابتدایی و ورود موسسات از جمله اقدامات موثر در این راستا بود که معمولا آزمون‌های تستی پیشرفت تحصیلی باعث ایجاد رقابت ناسالم می‌شد.
 
وی افزود: آزمون‌های تست زنی به جای اینکه دانش‌آموزان را درگیر برنامه‌های تربیتی هدفمند کند، درگیر تست زنی از دوره ابتدایی می کرد. این اقلام ممنوع شد تا در این راستا به برنامه‌هایی که متناسب با اقتضائات تربیت در دوره کودکی است مثل عید و داستان، بازی و یادگیری و تکالیف مهارت محور پرداخته شود.
 
حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: همچنین سعی شده در راستای راهکار ۱۷-۳ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر به روز آوری رشته‌های تعلیم و تربیت و روش‌های در خصوص فرآیند یادگیری و یاددهی در مدارس تاکید شود.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایرنا، تاریخ انتشار: 1 فروردین 1400  ، کدخبر: 84253964، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین